D
G GoGetLost skrev:
Exq, exlq funkar som sagt till detta.
behöver den kabeln inte klamras och klarar den uv?
 
B
Står det inget i manualen för apparaten?

Min llvp krävdekabel av typ H07RN 2.5mm2. (Knepigt att ha 1.5mm2 som krav för matning, men kräva 2.5mm2 mellan innedel och utedel...).
 
D
Det är en Mitsubishi Ninja FT35

Står bara att strömmen ska kunna brytas och det kan den i centralen.
 
Panor82
G GoGetLost skrev:
Du behöver en kabel från dosan vid innerdelen ut till en säkerhetsbrytare (Det är krav på det) och sen in till plinten på utedelen, sen en kabel från utedelen och vidare in till innerdelen.
Räcker det inte med säkring eller dvärgbrytare med frånskiljaregenskaper? På industrier, offentliga miljöer och företag mm så går det väl alltid att sätta upp en säkerhetsbrytare men i en vanlig villa känns det väl lite overkill. Om det behöver service av utomstående så får man väl hålla sig hemma.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jo, det finns en del trådar här på BH kring säkerhetsbrytare och LLVP. Det tycks vara så att det inte finns några föreskrifter eller liknande som kräver att det ska finnas säkerhetsbrytare.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jo, det finns en del trådar här på BH kring säkerhetsbrytare och LLVP. Det tycks vara så att det inte finns några föreskrifter eller liknande som kräver att det ska finnas säkerhetsbrytare.
Är det inte en stickpropp med till LLVP?
Brukar sitta på utedelen.
 
D
Tror inte det, är som sagt va en Mitsubishi FT35.

npgon som har en kanske man berätta…
 
D Derbyboy skrev:
Tror inte det, är som sagt va en Mitsubishi FT35.

npgon som har en kanske man berätta…
Har du tittat efter?
 
D
Har ingen hemma
 
D Derbyboy skrev:
Har ingen hemma
Du ska koppla in den innan du ens köpt någon?
 
D
Nä det blir svårt
 
D Derbyboy skrev:
Nä det blir svårt
Elförsörjning är 1 fas 16A till utedelen om du läser produktbeskrivningen på Polarpumpen.se
 
D
Jo jag vet. Många kör den dock på 13a.
 
D Derbyboy skrev:
Var hittar jag kravet på säkerhetsbrytare?
Jag kan inte säga med absolut visshet att det är ett strikt krav på säkerhetsbrytare/arbetsbrytare, det har debatterats inte minst här ett otal gånger.
Det jag däremot vet är att står man och felsöker eller gör något annat jobb på någon maskin eller apparat är det otroligt smidigt att kunna bryta bort matningen i närheten, utan att behöva springa fram och tillbaka.
 
D
Jo jag vet att det kan vara smidigt med en säkerhetsbrytare men jag tror den blir ful på min grovhuggna mexitegelfasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.