• Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Tack Bo. Det är märkligt hur vissa saker blir till "sanningar" ibland.

Men halvsanna regler kan vara bra ibland, som inga skarvsladdar mellan rum, inga klamrade anslutningskablar etc. Det är enklare än att försöka förklara bakgrunden. En kabellist gör det dessutom mycket prydligare, så Müssli har egentligen helt rätt.

Som vanligt får man på tafsen här på forumet, kan behövas när man tydligen far med osanningar. ;)
På företaget jag jobbade tidigare (ca: 60 anställda) fick vi höra att det inte är tillåtet att klamra anslutningssladd. Jag tänkte att lampsladden mellan lamputtaget och armaturen blir en anslutningssladd, vilket kanske är fel. Lampsladd som sitter fast i en golvlampa med stickpropp i änden är i min värld också en anslutningssladd.

Sen att det är fult som stryk med klamrade lampsladdar är ju väldigt subjektivt men det behöver ju inte vara förbjudet för det. Sorry om jag kommit med felaktiga antaganden. :)

Personligen är det såna saker som får mig att plocka fram föreskrifter och standarder och försöka reda ut vad det är som gäller, och om det har ändrat sig jag gick i skolan på Karl den tolftes tid.

Jag kan tycka att det går till överdrift ibland. Självklart är det rätt att hänvisa till paragrafer i de allra flesta fall men verkligheten är inte samma som det som finns i alla dokument i skrivbordslådorna.
Personligen har jag avstått från att ge vissa tips som jag själv använder men vet strider mot föreskrifter. Jag undrar hur många av alla elektriker som följer standarden helt. Läser man här kan man tro att de flesta gör det men jag gissar att väldigt många tullar på reglerna emellanåt, förhoppningsvis med sunt förnuft.
Så jag är lite kluven, å ena sidan är det bra att tipsa om vad som gäller och inte slarva med det. Å andra sidan är det i vissa fall orimligt att följa kraven till punkt och pricka.
Nu menar jag inte mitt felaktiga inlägg i just detta ämnet utan mer allmänt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Du kommer absolut inte med några osanningar Müssli. Vad som står i standarden är en standard och man kan diskutera länge vad som är ett "krav" i detta sammanhang, vad som är rätt och fel och vad man kan tvinga på en innehavare. Standarden tillåter lite olyckligt uttryckligen att flexibla får kablar används vid fast förläggning, och det finns inget specifikt förbud mot att klamra dem. Det som inte är förbjudet är rent allmänt tillåtet...

Här kommer det sunda förnuftet in med att välja rätt typ av kabel och installera den på rätt sätt, detta istället för att stirra sig blind på förbud. En anslutningskabel kan ibland behöva fästas lite lätt för att inte orsaka olyckor. Men var gränsen går för att kräva en fast installation av ett uttag närmare lampan för att undvika klamra en lampsladd kan också diskuteras länge. Klart är att en anslutningskabel är avsedd för flyttbara apparater och ska normalt inte behöva klamras.

Sedan verkar det finnas en inbyggd rädsla hos folk för att göra formellt "fel" även om det faktiskt är rätt ur ett sunt perspektiv...så ibland är det viktigt vad paragraferna säger.

Så sunt förnuft säger att anslutningskablar inte ska klamras. Det är en utmärkt "regel" att utgå ifrån, så ingen borde ha kontrat mot ditt första inlägg, inte jag heller :o. Om någon har ett behov av att klamra en sådan kabel är det bättre att ta den frågan individuellt. Då fler o fler produkter kommer med stickpropp men som egentligen är avsedd för fast installation kan det vara bra att "hålla emot" lite här och inte medge allmän klamring av dessa sladdar.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
P
Använd RKK. Jag brukar använda 3x1,0. Och passande klammer storlek 5-7mm passar bäst vad jag vet. Ingen har dött av lite klammrad "Lampsladd" . Jag har dragit i gång diverse diskussioner om detta. ;) Ska helst inte göra det igen. Själv så sätter jag fast den med Kabelpistol. Oklara regler kring vad som gäller detta. Jag förstår fortfarande inte varför det skall gnällas och påpekas paragrafer på allt som personer skriver på byggahus. Visst ska man hålla sig efter regler! :) Men i bland går det en aning till överdrift tycker jag. I alla fall lycka till med din Lampinstallation! :)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Är det inte en viss skillnad om man väljer klamma en anslutningssladd till en taklampa jämfört mad klamma upp anslutningskabel som matar ett vägguttag eller motsvarande.? Alltså att bygga en stickproppsansluten fast installation

Tobbe_3 skrev:
Är det inte en viss skillnad om man väljer klamma en anslutningssladd till en taklampa jämfört mad klamma upp anslutningskabel som matar ett vägguttag eller motsvarande.? Alltså att bygga en stickproppsansluten fast installation
Jo. I det senare fallet är det ett sätt att kringå Elinstallatörsförordningen, vilket är lika mycket ett lagbrott som att göra en fast installation som hempulare. Att klamma en Lampkabel är tillåtet (om det görs på rätt sätt) och i vissa fall lämpligt. rågan om vad som är snyggast klammad kabel eller plastränna tänker Jag inte beröra.

@ Müssli. Vad Jag påstod var att ditt påstående var osant, jag hade lika gärna kunnit skriva fel eller falskt. Alla dessa är ingenjörsmässiga förenklingar av att det inte är korrekt information. Blanda inte ihop det med att Jag påstår att du Ljuger.
Men Jag ville belysa att ditt påstående inte var korrekt. Jag måste erkänna ett Jag är oerhört imponerad av Bo.Siltberg som är oerhört kunnig om regler och samtidigt duuktig på att skriva för Lekmän. Så Bo fortsätt gärna, du är Byggahus stjärna.

Vad det gäller regelmässandet anser Jag det vara min Uppgift att föra ut information hur anläggningar ska vara utförda. Ev genvägar får andra föreslå. Sen kan jag glömma att Lekmän inte alltid vet skillnaden mellan rekommendationer och krav, men det är forats stora styrka, Man får på Tafsen om man uttrycker sig oklart.

Nu ut i solskenet med er.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.