Hej,

Det finns en hel uppsjö med olika kablar, vilken ska användas när man ska dra ström till taklampor(längsgående taklistor)?

Ge gärna förslag från Jula, Clas Olsson, Bygg Max eller Woddy då dessa finns i närheten. Jag vet att det är en 3 ledad kabel inkl en jordad men det finns som sagt en hel del att välja på.

Behöver din taklampa skyddsjord?

Kolla om det finns dubbelkvadratmärket.

Protte

Det är lite olika, de flesta har ingen pinne för jord men det finns de som har så troligen får jag köpa kabel med jord men då använda olika kontaktdon? Är det detta du menar? Vad är dubbelkvadratmärket? Ser ingen märkning?

"Dubbelkvadrat" är en symbol som betyder att en elapparat har s.k förstärkt isolering, kallas även för dubbelisolerad. En sådan apparat skall inte jordas. Men får användas i ett rum med i övrigt jordade uttag. Ett exempel är prylar med den platta Eurokontakten, de måste vara dubbelisolerade och ha symbolen, eftersom den kontakten saknar skyddsjord.

Det kompliceras lite av hur resten av rummet ser ut. Av elsäkerhetsskäl så måste antingen samtliga uttag och apparater i ett rum vara jordade, eller ojordade. Man får inte blanda inom ett rum.

Har du en lampa med bara två trådar, dvs. ojordad. Men som saknar dubbelkvadratmärkningen så skall kopplas in i ett ojordat rum. Du får inte montera en lampkontakt avsedd för jordning i det fallet. Den ojordade kontakten går inte och får inte användas till ett jordat lamputtag.

• Gilla
Fredrik Sjödin och 1 till
  • Laddar…
Okay, har tittat lite mer och det ser ut som att köket är jordat men alla andra uttag är icke jordade. Så då spelar det alltså ingen roll vad det är för 2 ledar kabel jag köper?

Vad gäller djungeln av kablar. Du måste använda installationskabel för fast installation. Alltså inte "lampsladdar". Den vanligaste kabeltypen för detta kallas EKRK. Den är lagom styv så att det är lätt att göra en snygg klamring. Den kallas även lite slarvigt för KULO (KULO är en historisk kabeltyp med liknande egenskaper). EKRK får inte användas i våta utrymmen eller utomhus, den får inte läggas dolt, annat än att den får borras rakt igenom en vägg och liknande.

EKK är en möjlig kabel, den är mjukare, därmed svårare att sätta upp snyggt. Men den får användas i fler miljöer, dock får bara vissa fabrikat användas utomhus, beror på om kabeln tål UV strålning från solen.

EKLK, också styv, men struligare att hantera, onödigt dyr. Får användas i lite tuffare miljöer, även nergrävd i skyddsrör.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Dessutom kan du fundera på framtida renovering och jordning av alla uttag, dvs eventuellt välja en treledare redan nu.

Eklk kan man nästan en utomhuskulo. Den ger ofta nästan lika snygga installationer som ekrk (kulo).

Kanske inte var helt klar med vad jag menade. Jag har par lampor som kabeln behöver förlängas för att nå lamputtaget i taket, deta handlar om 4-5 meter per lampa kanske och det verkar inte finnas färdig att köpa så jag får själv montera ihop något. Jag kommer sätta en del klamrar men inte någon större mängd är det tänkt. Är det fortfarande EKRK kabel jag ska ha? Och isåfall var kan man köpa det?

Ok, det var en annan ände. 4-5 meter låter lite för mycket, låter som att det saknas lamputtag på lämpliga ställen, eller?

I detta fall är det hur som helst "lampsladd" du ska ha, SKX, SKK, RKK etc, finns på Clas m.fl.

Ja glöm det jag skrev om installationskabel i så fall. Jag trodde det gällde nya lamputtag.

Tänk på att man inte får klamra en lampsladd, använda en liten list istället så gör du rätt. Ett plus är att det blir snyggare också.

Müssli skrev:
Tänk på att man inte får klamra en lampsladd, använda en liten list istället så gör du rätt. Ett plus är att det blir snyggare också.
Fast det där är inte sant. Den vanligaste tolkningen idag är att man för spika upp med klammer om det görs på ett sådant sätt att den går lätt att lossa utan verktyg.

Om man inte skulle få klamra lampsladd varför tillverkas då TC4x6?

Jag skulle också vilja veta var förbudet grundar sig på. Att "lampsladd" inte får användas för fast installation köper jag, men om det sitter en stickpropp i ena ändan och man måste klamra den från t ex ett takutlopp eller längs en golvlist förstår jag inte vad det skulle vara för fel i detta. Det borde ju vara lika fel att lägga in sladden i en plastlist eller annan fästanordning. Vem vill ha en massa lösa sladdar till lampor som man inte flyttar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.