1 433 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Kabel till elpanna
Står i begrepp att dra fram kabel till en CTC EcoEl. Märkeffekten är 15Kw. Vad jag har förstått av att ha läst gamla trådar ska det vara EKKJ 4x4/4 eller 4x6/6 som ska dras. 4x4/4 verkar vara väldans ovanlig, finns inte på ahlsell men däremot på Malmbergs. Eftersom de flesta elektriker verkar handla på ahlsell undrar jag om man uteslutande använder 4x6/6 eller om man använder något helt annat nuförtiden? Min firma har konto på Malmbergs så det är inga problem att köpa 4x4/4 men den är dyrare än 6x6/6, den är väl dock lite enklare att handskas med som enda fördel? Vad skulle ni ha valt? Det är för övrigt ca 10 m från centralen i garaget fram till pannan och den ska dras synlig på väggen.
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Borde väl fungera med N1Xv också, som tydligen är mer lätthanterlig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
15 kW kräver 25 A säkring, och då är 6 mm² praxis även om utanpåliggande 4 mm² går bra.
Så välj den billigare N1XV 5G6 du.
Så välj den billigare N1XV 5G6 du.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nja, att de flesta elektriker handlar på Ahlsell har du nog fått om bakfoten, fast kanske är så hos just dig. Annars så är Ahlsell mer av en VVS och verktygsgrossist med inslag av elgrossist, mer på vissa ställen, mindre på andra. Därför är det oftast mer vaktmästare och dyl. som handlar på Ahlsell. Elektriker rör sig mer mot grossister som Solar, Selga, Elektroskandia och Storel m.fl, även om även Solar har VVS-grejer på vissa ställen i Sverige. Ej i Gävle.

//Patrik
//Patrik
Okej, det stämmer säkert. Det brukar alltid stå en massa eklektikerbilar utanför ahlsell här i nyköping så jag antog att de flesta handlade där. Kan kanske bero på att ingen av de andra du räknade finns i stan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, så kan det mycket väl vara. Sedan är väl Alhsell olika stor beroende på vart de ligger, men här där jag bor är det ganska lite el. (Dock är det bra att Ahlsell finns för då kan jag som elektriker handla VVS grejer där privat med rabatt
)
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara