19 452 läst ·
221 svar
19k läst
221 svar
Kabel igenom lägenhet
Nej. Men kanske du ska göra det? Du har undvikit väldigt många av mina frågor i denna tråd. Se nedan.Odjuret skrev:
Den som inte svarat på konkreta frågor är ju du. Se inlägg #106, #108, #129, #134, #139, #142, #164. Och om man även skulle inkludera obesvarade uppmaningar som inte är formulerade som en konkret fråga så skulle jag kunna ange några till av mina inlägg. Så om jag eventuellt missat eller undvikit att svara på en eller ett fåtal frågor från dig så är det totalt försumbart i förhållande till vad du är skyldig till. Det måste du väl ändå hålla med om?
Och dessutom, du reagerar på att du anser att jag inte svarat på frågan "hur skulle man kunna räkna ut vad en klamrad kabel är värd?". Men nu var det ju faktiskt så att jag visst svarade på den frågan. Och mitt svar var att jag aldrig har påstått att man kan räkna ut något sådant i förväg. Och inget av mina argument har varit baserat på något slags antagande att man kan räkna ut såna saker.
Du ställer således en fråga som antyder att jag har påstått något som jag inte har påstått. Det förstår du säkert själv att det inte är rimligt att kräva utförliga svar på den typen av frågor. Det är ungefär som om jag skulle fråga dig "hur räknar man ut ett exakt slutpris innan en budgivning?"
Det går att göra snygga utanpåliggande installationer.
Har tyvärr sett en hel del fula "kabel-tv" och bredbands installationer.
Sladdriga plastkanaler om är dåligt girade. förstörda tapeter , tummavtryck mm
så jag lider med TS om oron.
Och föreningen eller comhem (eller vad det är för leverantör) har väl valt installatören som var billigast....
Men TS kan kanske förbereda i sin egen LGH med infräst rör för installationen. i samråd med firman som gör installationen.
Jag skulle ha kostat på detta själv om jag tycker det blir för fult med utanpåliggande inst. istället för att reta upp mej på ett fult slutresultat.
De andra boende i BRF:en får väl göra som de vill men de vill nog inte betala för att endel får det gjort på ett finare sätt.
Och föreningen eller comhem (eller vad det är för leverantör) har väl valt installatören som var billigast....
Men TS kan kanske förbereda i sin egen LGH med infräst rör för installationen. i samråd med firman som gör installationen.
Jag skulle ha kostat på detta själv om jag tycker det blir för fult med utanpåliggande inst. istället för att reta upp mej på ett fult slutresultat.
De andra boende i BRF:en får väl göra som de vill men de vill nog inte betala för att endel får det gjort på ett finare sätt.
Visst. Om man frågar enskilda lägenhetsinnehavare om de vill betala för något som de själva inte får ut nån nytta av, så säger de flesta antagligen spontant nej, speciellt om man bara nämner en totalsumma och inte vad det blir uppdelat per lägenhet. Men om man istället frågar i början av projektet "Tycker du det är OK att vi lägger 25 kr extra i engångskostnad per lägenhet för att alla ska få lika fin kabeldragning?", så tror jag nog att de flesta svarar ja.HSP skrev:
Men som sagt så menar jag att det inte i första hand handlar om kostnaden i sig, utan principfrågan. Om föreningen vill driva igenom ett projekt så menar jag att dom så långt det är rimligt ska försöka få till lösningar som inte försämrar någon av lägenheterna. Det går före eventuella möjligheter att spara några tior per lägenhetsinnehavare på att välja en sämre lösning i vissa lägenheter.
För övrigt, när du säger "få det gjort på ett finare sätt" så kan man bara se det som "finare" om man pratar om själva arbetsmetoden. Men slutresultatet kan på inget sett ses som finare. Och det är slutresultatet som är det viktiga för lägenhetsinnehavaren, inte arbetsmetoden.
Åter en som tycker att TS får ett "finare" jobb utfört än de andra.HSP skrev:Det går att göra snygga utanpåliggande installationer.
Det är väll där alla gör misstaget. TS vill ha de likadant som alla andra. Alltså inget orimligt krav... Rättvist helt enkelt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Jag tror att de allra flesta här inne är överens om att det går att göra snygga utanpåliggande installationer, relativt till vad det är, en utanpåliggande installation.HSP skrev:Det går att göra snygga utanpåliggande installationer.
Den kan aldrig bli så snygg som en infälld installation.
Nu vet jag inte hur kabeln ska dras men, Kabeln dras förmodligen i hörn och inte mitt på någon väggyta. Mörk latexfog och färg bör kunna göra situationen bättre. Men vid infälld installation skadas förmodligen ytskiktet. Att vägra en kabel i en brf kan vara svårt, det är bäst att göra det bästa av situationen. Finns det andra kabevägar? Svårt att se möjliga kabevägar utan att varit på plats, i en brf är det många intressen. Alla får inte igenom sin vilja tyvärr.
Ja, det där sista är ju sant, den "högsta instansen" om man nu vill dra det vidare blir ju i princip stämman (om man nu inte kan visa att man har lagen på sin sida), och är man då ensam mot alla andra i föreningen så lär man ju bli överkörd av stämman ändå.
Det är ju lite det som är problemet med bostadsrätt, ens motpart är alla grannar tillsammans. I en hyresrätt så är det hyresvärden som är motparten och man kan ofta slå sig ihop med grannarna mot hyresvärden.
Det är ju lite det som är problemet med bostadsrätt, ens motpart är alla grannar tillsammans. I en hyresrätt så är det hyresvärden som är motparten och man kan ofta slå sig ihop med grannarna mot hyresvärden.
I en hyresrätt har du mycket mindre att säga till om. Då är det hyresvärden som bestämmer.Nerre skrev:Ja, det där sista är ju sant, den "högsta instansen" om man nu vill dra det vidare blir ju i princip stämman (om man nu inte kan visa att man har lagen på sin sida), och är man då ensam mot alla andra i föreningen så lär man ju bli överkörd av stämman ändå.
Jag vet inte om det är bättre.... Men om du lyckas slå dig ihop med alla grannarna i en hyesrätt borde du inte kunna göra samma sak i en brf? Då kan man alltid få styrelsen avsatt
Om du ska jämföra annat än äpplen å päron menar jag...
Högsta instansen är i slutänden HD...
Men först blir det hyrenämden
Ja jag menade inte mer eller mindre att säga till om, jag menade de ekonomiska incitamenten.
Hyresrätt: Hyresvärden vill dra in pengar och höjer gärna hyran lite extra, du vill däremot betala så lite som möjligt. Alltså blir ni "motståndare"
Bostadsrätt: Alla i föreningen vill betala så lite som möjligt men ändå se till att föreningen fungerar. Det lär inte vara nån av medlemmarna i föreningen som vill "höja avgiften mer än nödvändigt" eftersom det drabbar även dem själva.
Hyresrätt: Hyresvärden vill dra in pengar och höjer gärna hyran lite extra, du vill däremot betala så lite som möjligt. Alltså blir ni "motståndare"
Bostadsrätt: Alla i föreningen vill betala så lite som möjligt men ändå se till att föreningen fungerar. Det lär inte vara nån av medlemmarna i föreningen som vill "höja avgiften mer än nödvändigt" eftersom det drabbar även dem själva.
Att jämföra med hyresrätt är egentligen väldigt missvisande... Eftersom där får du ingen möjlighet att påverka ditt boende där är det stor chans att man hade fått stå ut med en klamrad kabel. Men i en BRF så har du helt andra möjligheter att påverka ditt boende. Där skulle det kunna vara större chans att få kabeln infräst istället.Nerre skrev:Ja jag menade inte mer eller mindre att säga till om, jag menade de ekonomiska incitamenten.
Efter som det är det estetiska som diskuteras så kan man enkelt säga att i en HR, där får man nästan garanterat stå ut med en klamrad kabel, medans i en BRF så finns det helt andra möjligheter.
I en hyresrätt hade man kanske kunnat förhandla fram en hyresnedsättning tillsammans med de andra hyresgästerna. De drabbas ju inte direkt negativt av att en granne får lite lägre hyra, det blir hyresvärdens vinst som drabbas.
Men i en BRF så drabbas alla de andra medlemmarna av att en medlem får lägre avgift.
Men i en BRF så drabbas alla de andra medlemmarna av att en medlem får lägre avgift.
Jag skulle påstå att det är så även när det gäller hyresfastigheter. Man budgeterar den klump pengarna man anser sig behöva ta in och fördelar dessa på befintliga lägenheter. Får en lägenhet något mindre får de andra detta i stället.Nerre skrev:I en hyresrätt hade man kanske kunnat förhandla fram en hyresnedsättning tillsammans med de andra hyresgästerna. De drabbas ju inte direkt negativt av att en granne får lite lägre hyra, det blir hyresvärdens vinst som drabbas.