4 324 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Kabel för frihängande montage
Tja
Har någon nån idé om någon kabel dom är godkänd för frihängande montage, alltså som kan hängas upp i en dragavlastning i varsin ände utan någon vajer som kabeln måste strippas fast i?
Ska hänga upp kabel till lite belysningsstolpar samt ett uthus. Kablarna hänger mellan 5 å 7m upp å avståndet mellan hängpunkterna är 10-25m. Så då blir det svårt att fästa en kabel i vajer, vid fästena så står jag på stegen men mellan blir ju lite svårt. Man kan ju alltid hyra en lift men de blir ju satans dyrt
Den enda kabeln jag vet om som hänger utan bärvajer är Alus, men de är onödigt grova, behövs bara 3g1.5
TR
Har någon nån idé om någon kabel dom är godkänd för frihängande montage, alltså som kan hängas upp i en dragavlastning i varsin ände utan någon vajer som kabeln måste strippas fast i?
Ska hänga upp kabel till lite belysningsstolpar samt ett uthus. Kablarna hänger mellan 5 å 7m upp å avståndet mellan hängpunkterna är 10-25m. Så då blir det svårt att fästa en kabel i vajer, vid fästena så står jag på stegen men mellan blir ju lite svårt. Man kan ju alltid hyra en lift men de blir ju satans dyrt
Den enda kabeln jag vet om som hänger utan bärvajer är Alus, men de är onödigt grova, behövs bara 3g1.5
TR
Jo det ä ju en riktigt smart idé att sätta ihop vajer å kabel på marken
Men jag minns att på en belyst motionsslinga som jag har varit på så va det nån svart kabel som i varje stolpe var virad ett halvt varv runt en grov krok å sen sammansatt med 2 kraftiga strippor. Frågan är vad det kan ha varit för kabel? Kabeln hängde alltså själv utan någon vajer
Men jag minns att på en belyst motionsslinga som jag har varit på så va det nån svart kabel som i varje stolpe var virad ett halvt varv runt en grov krok å sen sammansatt med 2 kraftiga strippor. Frågan är vad det kan ha varit för kabel? Kabeln hängde alltså själv utan någon vajer
Den där var ju 4x25mm2, det är ju onödigt grovt till en belysningsanläggning
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Med strippor? Trodde dom jobbar mest inomhus.D Djävulssnickarn skrev:Jo det ä ju en riktigt smart idé att sätta ihop vajer å kabel på marken
I Kristianstad så har vi 6mm2 kablar till gatubelysningen, å då kan det röra sig om längre kabel-längder än 5km
Det hoppas jag inte. En 6mm2 i 5km skulle innebära att säkringen inte löser ut inom föreskriven tid. Det vanligaste är 10 och 16 mm2 koppar eller då 25 aluminium (ALUS) till gatubelysning. 5km i en sträcka blir svårt oavsett, där matar man förmodligen på flera ställen så att ingen enskild grupp blir så lång.D Djävulssnickarn skrev:
Det finns mängder av belysningsanläggningar i landet som knappast uppfyller utlösnibgsvillkoret. Kommunala anläggningar där det saknades kompetent personal för att räkna på detta utan körde på gamla tumregler som inte fungerar vi de längderna.J Johan456 skrev:Det hoppas jag inte. En 6mm2 i 5km skulle innebära att säkringen inte löser ut inom föreskriven tid. Det vanligaste är 10 och 16 mm2 koppar eller då 25 aluminium (ALUS) till gatubelysning. 5km i en sträcka blir svårt oavsett, där matar man förmodligen på flera ställen så att ingen enskild grupp blir så lång.
Det med att 10, 16 samt 25 är vanligast kanske stämmer ifall vi ser till nybyggnation men historiskt jag även 2,5 samt 6 mm2 varit mycket vanligt, även lösningar med enfasiga kablar. Vissa körde inte med mindre än 10mm2 CU. Allt detta beror givetvis på vem, oftast vilken kommun, som skött och byggt dessa belysningsanläggningar idag med LED-teknik och lägre strömmar förbättras både utlösningsvillkor och spänningsfall.
Att böka in 25mm2 kablar i belysningsstolpar låter inte som någon höjdare. En del belysningsanläggningar kör även dvärgbrytare och vissa mindre, exempelvis bostadsföreningar kan till och med ha en jordfelsbrytare bakom.
Det var de äldre som var 6mm2, all nyinstallation va med 10mm2. Å då va det max 2km som gällde
Ja, detta blev det fokus på för ett decennie sen eller så och många ordnade så deras anläggningar fick bättre villkor då.D Djävulssnickarn skrev:
Vissa kanske minns att det blev inskrivet att belsyningsanläggnibgar skulle börja matas TN-S, vilket givetvis var praktiskt omöjligt, denna skrivning försvann nog efter ett år eller så.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
N1xv borde kunna klara jobbet även om den inte är direkt klassad för frihängande installation. Väljer du 4G6 så har du 24 mm2 Cu som ger en draghållfastighet på minst 2000 N.
Svårigheten är att fästa kabeln i båda ändarna. Du bör nog lägga kabeln runt en fastmonterad trissa några gånger för dragavlastningen.
Svårigheten är att fästa kabeln i båda ändarna. Du bör nog lägga kabeln runt en fastmonterad trissa några gånger för dragavlastningen.
Klicka här för att svara