49 739 läst ·
133 svar
50k läst
133 svar
K-Rauta nekar reklamation, värt att bestrida ytterligare?
Det stämmer säkert att detta inte täcks av deras garanti, men det är inte relevant eftersom detta täckas av reklamationsrätten. Det är bara skriva tillbaka och säga att det inte är ett garantiärende utan ett reklamationsärende. Och att du reklamerar de trasiga dynorna pga dåliga sömmar vilket är ett ursprungligt fabrikationsfel. På Hallå Konsument finns färdiga reklamationsmallar ifall du känner för det. Även om du har bevisbördan för att det är ett ursprungligt fel så är kraven inte särskilt höga, dina bilder ihop med ett mail räcker, särskilt om du inkluderar både närbilder på de dåliga sömmarna samt bilder på hela dynorna så det syns att de inte är vanvårdade. Jag tycker inte det är konstigt att reklamera detta efter två år, dynor förväntas hålla längre än så vid normal användning. Stå på dig och lycka till!M Cameltoe skrev:Tack för alla svar. Jag har bifogat bilder på sömmarna längre ned i detta inlägg. Svaret jag fick från K-Rauta var följande:
"Tack för ditt mejl.
Dessvärre täcks inte dessa skador av garantin.
Önskar dig en fin dag!"
Mycket oproffsigt och obegrundat svar. Invände därefter med reklamationsrätt som stöd men det hjälpte inte.
Jag kommer formulera ett mejl baserat på all input ni gett och prova igen för att se om de ger med sig, kan posta mejlet här innan jag skickar det till dem så får ni gärna ge er synpunkt på om något bör läggas till.
Garanti är mer långtgående än de första 6 månaderna av reklamationsrätten.H hakan74 skrev:
Reklamationsrätten gäller bara för ursprungliga fel.
Garanti innebär att varan ska fungera under garantitiden, även för ålder och slitage.
Så det blir lite fel att säga att "alla varor har 6 månaders garanti". Garanti är bättre än reklamationsrätt.
Kortfattat. Skulle bygga ut. Pratade med företags service och dom la upp ett konto och jag skulle få 15% rabatt på allt byggmaterial på "gården". Kommer tillbaka när jag var klar. Den killen hade då slutat. Mitt konto raderat och det svar jag fick utav butikschefen var då. Tyvärr vi kan inte hjälpa dig. Några utav de anställde kände till det men ingen verkade intresserad utav att hjälpa trots att jag sa till vilka det var.. K-rauta är några jädra tomtar.T TheFlyer skrev:
Vadå?S Sir Duke skrev:Garanti är mer långtgående än de första 6 månaderna av reklamationsrätten.
Reklamationsrätten gäller bara för ursprungliga fel.
Garanti innebär att varan ska fungera under garantitiden, även för ålder och slitage.
Så det blir lite fel att säga att "alla varor har 6 månaders garanti". Garanti är bättre än reklamationsrätt.
Så här kan du inte generalisera om garanti.
Garanti är en överenskommelse mellan dig och företaget med nästan vilka villkor som helst, ett företag får dock inte ta betalt för garantiåtgärder.
Ofta är den bättre än reklamationsrätten men inte alltid.
edit: La till att företag inte får ta betalt.
Redigerat:
Hej
Rita ihop en skrivelse till dem där du önskar eskalera frågan internt hos dem, efterfråga chef, samt informera om att du avser ta det till ARN. Viktigt att du inte hävdar garanti om det saknas utan reklamationsrätt. Sedan är det bara åka med och se hur det går.
OT:
Noterat ett par av kommentarerna i tråden - Utmaningen generellt är att marknaden efterfrågar billiga produkter och förväntar sig liknande kvalitet som hos dyrare produkter (ej specifikt möbler), den ekvationen går inte ihop. Att försöka anspela på någon hållbarhetsprofil känns helt irrelevant, en produkt är en produkt. Fel kan uppstå, både i produktion och under brukandet. Det är upp till var och en av köparna att köpa ur erbjudet sortiment, köper du ett det för 3000:- ”utan” nämnvärd garanti eller ett för 20.000:- med kanske 10-15 års garanti så kan det ge en fingervisning om kvaliteten och hur säljaren värderar sin produkt. Är man som köpare orolig över avsaknad av garanti så får man leta på annan plats. Lågprisprodukterna förekommer ofta inom ”importintensiva” kedjor vilket är en majoritet av bygghandeln idag, allt för att möta marknadens efterfrågan, flera är väl knappt att kalla bygghandel för det mesta säljs inklusive byggmaterial.
Rita ihop en skrivelse till dem där du önskar eskalera frågan internt hos dem, efterfråga chef, samt informera om att du avser ta det till ARN. Viktigt att du inte hävdar garanti om det saknas utan reklamationsrätt. Sedan är det bara åka med och se hur det går.
OT:
Noterat ett par av kommentarerna i tråden - Utmaningen generellt är att marknaden efterfrågar billiga produkter och förväntar sig liknande kvalitet som hos dyrare produkter (ej specifikt möbler), den ekvationen går inte ihop. Att försöka anspela på någon hållbarhetsprofil känns helt irrelevant, en produkt är en produkt. Fel kan uppstå, både i produktion och under brukandet. Det är upp till var och en av köparna att köpa ur erbjudet sortiment, köper du ett det för 3000:- ”utan” nämnvärd garanti eller ett för 20.000:- med kanske 10-15 års garanti så kan det ge en fingervisning om kvaliteten och hur säljaren värderar sin produkt. Är man som köpare orolig över avsaknad av garanti så får man leta på annan plats. Lågprisprodukterna förekommer ofta inom ”importintensiva” kedjor vilket är en majoritet av bygghandeln idag, allt för att möta marknadens efterfrågan, flera är väl knappt att kalla bygghandel för det mesta säljs inklusive byggmaterial.
Ä det någon som tänkt tanken att det skulle kunna vara användaren som gjort bort sig eller att något hänt som ligger utanför säljarens ansvar? Är det möjligt att någon hoppat i soffan eller varit oaktsam så den använts onormalt. Dynan har väl förmodligen inte varit under bevakning dygnet runt och således vet ingen vad som hänt. Den har använts under 6 månader enligt TS var har den varit de andra 12 månaderna? I ett förråd där någon kastat in saker vind för våg? Vem vet? Varför är alla entydiga i att K-Rauta gjort fel i det här fallet?
Redigerat:
Det var inte vad som framgick av ditt inlägg, du skrev att hela soffan skulle reklameras. Det finner jag ingen grund för. Vill du tro det så står det dig fritt.MultiMan skrev:
Jag köpte en skruvdragare på K-Rauta som jag efter 3 dagar fick problem med. K-Rauta skickade den till generalagenten.L Larsas skrev:
Men redan efter 2 dagar fick jag ett sms att reklamationen var klar. Jag gissade på ett avslag men när jag kom till
K-Rauta fick jag ut en helt ny skruvdragare. Perfekt skött reklamation.
Javisst kan man komma överens om "vad som helst".tttomten skrev:
Vadå?
Så här kan du inte generalisera om garanti.
Garanti är en överenskommelse mellan dig och företaget med nästan vilka villkor som helst, ett företag får dock inte ta betalt för garantiåtgärder.
Ofta är den bättre än reklamationsrätten men inte alltid.
edit: La till att företag inte får ta betalt.
Min poäng var att reklamationsrätt INTE är detsamma som 6 månaders garanti.
Men all garanti jag har hört talas om innebär att säljaren eller tillverkaren står för fel som var ursprungliga (samma som reklamationsrätten handlar om) SAMT fel som uppstår (det som reklamationsrätten INTE handlar om).
Garanti täcker "i normalfallet" alltså även fel som inte fanns från början, en komponent som ger upp helt enkelt. Därav ett mer långtgående skydd än reklamationsrätten.
Nu är vi överensS Sir Duke skrev:Javisst kan man komma överens om "vad som helst".
Min poäng var att reklamationsrätt INTE är detsamma som 6 månaders garanti.
Men all garanti jag har hört talas om innebär att säljaren eller tillverkaren står för fel som var ursprungliga (samma som reklamationsrätten handlar om) SAMT fel som uppstår (det som reklamationsrätten INTE handlar om).
Garanti täcker "i normalfallet" alltså även fel som inte fanns från början, en komponent som ger upp helt enkelt. Därav ett mer långtgående skydd än reklamationsrätten.
och ja, det kan inte poängteras ofta nog att garanti/reklamation är olika saker.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Det beräknas faktiskt på det krav du har och inte egentligen på priset. Man kan tex kräva ersättning för kostnader som då också räknas in.MultiMan skrev:
Det är tillverkaren som har bevisbördan dvs att göra skäligt att du har gjort åverkan. Ta ärendet till ARN du kommer säkerligen att få rätt.Bart skrev:
Jag köpte exakt samma soffa från K-rauta i kungens kurva i Botkyrka. Köpte soffan i MAJ. Upptäckte exakt samma fel som du, efter ca 2v. Dom lade undan 2st dynor till mig i butiken. Verkar vara väldigt olika bemötande beroende på butik.
Bifogar bilder på hur mina såg ut
mvh KruXen
Bifogar bilder på hur mina såg ut
mvh KruXen
Försök att få kontakt med någon distriktschef eller regionschef och förklara, i vissa kedjor brukar det kunna ge effekt. Ingen idé att ta ett sådant här ärende vidare via Arn, då det inte går att bevisa på ett bra sätt. Det är kanske möjligt att du kan få någon kompensation och att ni möts på halva vägen.