49 739 läst ·
133 svar
50k läst
133 svar
K-Rauta nekar reklamation, värt att bestrida ytterligare?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Kontakta Hallo Konsumment.M Cameltoe skrev:Hej,
Köpte ett lounge-set från K-Rauta sommaren 2018 som med hänsyn till säsong använts i max 6 månader hittills.Garantin gick ut 2019 så jag åberopade reklamationsrätten och önskade få nya dynöverdrag från deras leverantör. Sittdynorna har spruckit i sömmarna (se bild). De nekade reklamationen, jag invände med bristfällig kvalitet på produkt från tillverkning som anledning, då en sittdyna bör hålla betydligt längre än så, fick svar att de inte håller med.
Är det värt att bestrida ytterligare och med vilka argument i så fall? Eller är det bara att acceptera och lämna in till skräddare som får fixa allt?
I övrigt vill jag varna andra för att handla från K-Rautas e-handel, deras bemötande och service är katastrofal. Dock var lokala K-Rauta utomordentliga på service men de stängde sin butik här tyvärr.
Absolut, det är 2 års garanti och 3 års reklamationsrätt.
Dessutom kan man förvänta sig att de håller längre tid, såvida de var mycket billiga.
Det är självklart att hela möbelsetet skall bytas ut, om inte butiken kan få fram dynor i samma färg men utan felet. De kan också åtgärda felet men det blir ju svårare att laga de om material fattas.V videopac skrev:
Vilket K-rauta varuhus är detta, och ser alla kuddar ut så här eller bara en?M Cameltoe skrev:Hej,
Köpte ett lounge-set från K-Rauta sommaren 2018 som med hänsyn till säsong använts i max 6 månader hittills.Garantin gick ut 2019 så jag åberopade reklamationsrätten och önskade få nya dynöverdrag från deras leverantör. Sittdynorna har spruckit i sömmarna (se bild). De nekade reklamationen, jag invände med bristfällig kvalitet på produkt från tillverkning som anledning, då en sittdyna bör hålla betydligt längre än så, fick svar att de inte håller med.
Är det värt att bestrida ytterligare och med vilka argument i så fall? Eller är det bara att acceptera och lämna in till skräddare som får fixa allt?
I övrigt vill jag varna andra för att handla från K-Rautas e-handel, deras bemötande och service är katastrofal. Dock var lokala K-Rauta utomordentliga på service men de stängde sin butik här tyvärr.
Inte förvånad. Man kan räkna med att alla näringar som tangerar byggbranschen har sämre standard, bemötande, lägre krav och konkurrens och högre pris än motsvarande näring som inte tangerar bygg.
Bygghandeln är ett bra exempel. Jämför bemötandet du får i närmaste sportbutik eller klädbutik med ditt lokala byggvaruhus. Hur länge skulle den genomsnittliga säljaren på krauta få jobba kvar på Stadium eller xxl?
Hur många skulle gå tillbaka till den frisör som enligt skylten debiterar 520 kr för en klippning men sedan lägger på 25 procent moms och 350 kr för material och 150 kr för transport och fakturering och sedan skyller på att man måste ha betalt också för sista timmen på dagen då ingen kund kom.
Personligen är jag inne på tredje gången jag svurit på att inte återvända till krauta Jönköping. Här har man lyckats hitta personal som inte bara saknar grundläggande kunskaper utan dessutom är arrogant och helst gömmer sig i ett undanskymt hörn för att kunna ta en rökpaus. Sist försökte jag återlämna ett färdigt set med dörrfoder 3 bitar. Det skedde 3 dagar efter inköp, med kvitto, men nekades med motiveringen att förpackningen var bruten. Förpackningen var i detta fall 2 varv med plastfolie runt bitarna. Plastfolie som man efter ett par sanningens ord från min sida slutligen visade sig ha liggande bakom disken.
Bygghandeln är ett bra exempel. Jämför bemötandet du får i närmaste sportbutik eller klädbutik med ditt lokala byggvaruhus. Hur länge skulle den genomsnittliga säljaren på krauta få jobba kvar på Stadium eller xxl?
Hur många skulle gå tillbaka till den frisör som enligt skylten debiterar 520 kr för en klippning men sedan lägger på 25 procent moms och 350 kr för material och 150 kr för transport och fakturering och sedan skyller på att man måste ha betalt också för sista timmen på dagen då ingen kund kom.
Personligen är jag inne på tredje gången jag svurit på att inte återvända till krauta Jönköping. Här har man lyckats hitta personal som inte bara saknar grundläggande kunskaper utan dessutom är arrogant och helst gömmer sig i ett undanskymt hörn för att kunna ta en rökpaus. Sist försökte jag återlämna ett färdigt set med dörrfoder 3 bitar. Det skedde 3 dagar efter inköp, med kvitto, men nekades med motiveringen att förpackningen var bruten. Förpackningen var i detta fall 2 varv med plastfolie runt bitarna. Plastfolie som man efter ett par sanningens ord från min sida slutligen visade sig ha liggande bakom disken.
Man har enligt lag 3 års reklamationstid på fel som man kan anta fanns där vid tillverkningen. För mer info se https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/frivilligt-att-lamna-garanti/
Det där är undermålig sömnad. Det går inte att bara stoppa in ett vävt tyg i en passpoal och tro att det ska hålla. Varenda skräddare och sömmerska skulle hålla med.M Cameltoe skrev:Hej,
Tyvärr blir det som sagt svårt att påvisa att detta skulle vara ett ursprungligt fel.
Felet är inte heller av den art att hela produkten blir obrukbar. Möjligtvis att dynan kan förklaras "obrukbar" men det är inte så väsentligt att hela produktlösningen måste ersättas. Det räcker ju egentligen att dynan ersätts eller kanske endast klädseln. Det är nog ingen idé att driva detta vidare. Köp en ny dyna och va' glad för den tid den höll.
Det finns dynor att köpa löst med längre garanti än vad du hade för hela setet ursprungligen. Mellan raderna kanske det säger en hel del att hela setet endast hade 1 års garanti till och börja med.
Felet är inte heller av den art att hela produkten blir obrukbar. Möjligtvis att dynan kan förklaras "obrukbar" men det är inte så väsentligt att hela produktlösningen måste ersättas. Det räcker ju egentligen att dynan ersätts eller kanske endast klädseln. Det är nog ingen idé att driva detta vidare. Köp en ny dyna och va' glad för den tid den höll.
Det finns dynor att köpa löst med längre garanti än vad du hade för hela setet ursprungligen. Mellan raderna kanske det säger en hel del att hela setet endast hade 1 års garanti till och börja med.
Det tycker jag inte alls är självklart, det är ju ett loungeset, dynorna lär vara utbytbara och inte fast monterade i möblerna. Det är dock en gissning från min sida, kanske TS kan ge mer information.F frityreldarn skrev:
Jag reklamerade ett par skor där yttersulan släppt. Då jag haft dem ca 9 mån gjorde butiken ett nyttjandeavdrag och med förväntad livslängd på ca två år fick jag drygt halva inköpspriset tillbaka. Jag var inte alls nöjd då jag ville ha en annan modell istället, men efter lite efterforskning visade det sig att de hade rätt att göra så istället för att laga eller byta till ett par nya likadana. Därefter handlar jag alla skor på footway.se; mycket större utbud och aldrig någon tvekan vid reklamationer.
Inte första gången. Försökte med en skruvdragare för några årsen. En dewalt som gick sönder efter 11 månader. Åkte dit, några veckor senare. Dom vägrade ta i mot den pga av att garantin gäller bara ett år enligt dom i butiken i marieberg. Fast att konsumentlagen säger nånting helt annatM Cameltoe skrev:Hej,
DM Cameltoe skrev:Hej,
Renoveringsnovis
· Karlstad
· 10 inlägg
När jag jobbade på en större elektronik kedja så gällde 3 års garanti, var av 2 år va det upp till tillverkaren att bevisa att det inte va ett fabrikationsfel och det 3e sista året låg ansvaret på kunden att bevisa att det va ett fabrikationsfel, enda undantaget från detta var batterier som det är 6 månader garanti, detta va lagstadgat och ej möjligt att avtala bort för något svenskt företag. Och vad jag vet har det inte ändrats, men till trådstartaren, maila din konsumentombudsman i kommunen, så skickar de ett Mail till k-routa så ger de med sig, annars hjälper din KO att fylla i en ARN anmälan så kommer du garanterat få rätt, går butiken inte på din/ARNs linje så vinner du med 95% chans i rätten, då ARN domen nästan alltid blir samma utslag som blir i rätten.em72 skrev:
Även om garantin har gått ut så har du tre års reklamationsrätt. Eftersom det gått mer än 6 månader så ligger bevisbördan på dig att visa att detta är ett ursprungligt fel. Detta ser ut som dåligt sydd söm, om de snålar med tyget och har för lite sömsmån eller syr lite slarvigt så blir det lätt såhär. Under förutsättning att du inte använt dynorna vårdslöst (tex kuddkrig som tidigare nämndes) så hade jag gått vidare med reklamationen. Ibland hjälper det att man visar att man har koll på sina rättigheter samt har en bra/trolig motivering till varför detta kan klassas som ett ursprungligt fel (tex dåligt sydd söm). Finns det någon skräddare/sömmerska du kan fråga och få ett utlåtande av? Eller fråga i en tygbutik? Det skulle kunna stärka ditt case, men är inget måste. Lycka till med fortsatt reklamation.