49 739 läst ·
133 svar
50k läst
133 svar
K-Rauta nekar reklamation, värt att bestrida ytterligare?
För den person som något förstår sig på tyg och tapetsering är det inte alls svårt att ställa sig skeptisk i ärendet till K Rautas attityd och sätt att bemöta kunden här: bilderna kan visa tydligt nog att det är fel på produkten, till att börja med.. innan bilder på sömmen visas, tycktes framstå en för klen sömsmån, problematiskt i så fall. När förtydligade bilder visas, framgick undermålig sömnad.D DFYD123 skrev:Ä det någon som tänkt tanken att det skulle kunna vara användaren som gjort bort sig eller att något hänt som ligger utanför säljarens ansvar? Är det möjligt att någon hoppat i soffan eller varit oaktsam så den använts onormalt. Dynan har väl förmodligen inte varit under bevakning dygnet runt och således vet ingen vad som hänt. Den har använts under 6 månader enligt TS var har den varit de andra 12 månaderna? I ett förråd där någon kastat in saker vind för våg? Vem vet? Varför är alla entydiga i att K-Rauta gjort fel i det här fallet?
Att det sedan därutöver verkar som det finns en del erfarenheter av bemötandefrågor hos K Rauta som inte beskrivs som helt smickrande, har inte nödvändigtvis med denna sak att göra; men det kan ändå stärka det ofördelaktiga intrycket.. och tala för att också den här produktgruppen nog inte tillhör de allra bästa.. Tvärtom.
Och vidare.. att det finns en hel del övrigt att önska från K Rautas sida. Reklamationsrätten föreligger hur som i 3 år.
Det hänger överhuvudtaget inte på någon svårighet.. Bevisbördan framstår inte alls betungande här. Det är ingen rocket science det här.tttomten skrev:
Fel i sömmen, fanns från början, dessutom kanske också undermålig sömsmån (kan en tapetsör som synar produkten enkelt besvara).
Precis på det viset kan det se ut när sömsmånen är för klen och/eller sömnaden är undermålig. Alltså otillräcklig sömsmån och/eller hafsigt utförda sömmar. Undermålig produkt.tttomten skrev:
Hur lång tid som gått 6 månader eller 2 år.. har ingen alls betydelse för reklamation. Det där ser ut som samma typ av fel. Den framkommer i produkten, det är fel i utförandet från början.
Undermålig produkt är naturligtvis inom 3 år ett föremål för en reklamation! Dåliga produkter är ingen betjänt av utom den som har vinstintressen på högst tveksam grund. Jag tror faktiskt att också K Rauta vill bättre än så.
Man slipper problemet om man inte säljer skräp.L larka742 skrev:Ni som jobbar i butik, eller kanske säljer egna produkter....
Om en av era kunder kommer in efter 2 år, i praktiken är vi inne på säsong 3, med nyttjande av er produkt.
Hur många här skulle acceptera en reklamation? En kund skulle ha en oändligt lång uppförsbacke....
Anta detta är mycket vanligt.
Accepterar man en kund så kommer man förlora mycket på att fler kräver reklamation, nya produkter.
Anta detta är mycket ovanligt.
Då antar man istället... kunden måste agerat vårdslöst med produkten....
Det sagt, jättesvårt att säga - man kanske själv verkligen vet att man hållit de undan från dåligt väder, inga barn som slitit i dem, inga djur, inga kemikalier på dem för att handtvätta dem, inget..... så det måste ju vara fel på produkten.
Men bara för att man vet det - hur bevisar man det....
Men tyvärr är min uppfattning att man får vara glad när produkter håller mer än 2 säsonger...sen får man börja om.
RACS skrev:
Instämmer till fullo.RACS skrev:
Precis på det viset kan det se ut när sömsmånen är för klen och/eller sömnaden är undermålig. Alltså otillräcklig sömsmån och/eller hafsigt utförda sömmar. Undermålig produkt.
Hur lång tid som gått 6 månader eller 2 år.. har ingen alls betydelse för reklamation. Det där ser ut som samma typ av fel. Den framkommer i produkten, det är fel i utförandet från början.
Undermålig produkt är naturligtvis inom 3 år ett föremål för en reklamation! Dåliga produkter är ingen betjänt av utom den som har vinstintressen på högst tveksam grund. Jag tror faktiskt att också K Rauta vill bättre än så.
Tror du misstolkade mitt svar? Det var ett direkt svar på en felaktighet.
Kontakta absolut ARN och allt!M Cameltoe skrev:Hej,
Köpte ett lounge-set från K-Rauta sommaren 2018 som med hänsyn till säsong använts i max 6 månader hittills.Garantin gick ut 2019 så jag åberopade reklamationsrätten och önskade få nya dynöverdrag från deras leverantör. Sittdynorna har spruckit i sömmarna (se bild). De nekade reklamationen, jag invände med bristfällig kvalitet på produkt från tillverkning som anledning, då en sittdyna bör hålla betydligt längre än så, fick svar att de inte håller med.
Är det värt att bestrida ytterligare och med vilka argument i så fall? Eller är det bara att acceptera och lämna in till skräddare som får fixa allt?
I övrigt vill jag varna andra för att handla från K-Rautas e-handel, deras bemötande och service är katastrofal. Dock var lokala K-Rauta utomordentliga på service men de stängde sin butik här tyvärr.
Mycket bra att du skrev här också, du kanske inte får rätt. Men däremot får företaget skit när andra får veta hur dom behandlar folk! Gör själv liknande med Jula, men det är en helt annan historia som kanske inte ska tas här ändå, kortvarigt ändå en bristfällig produkt där det blev ord mot ord och där lärde jag att använda email (det är mer juridiskt gällande då man har bevis)
Du överdriver bevisbördan. I princip är bevisbördan för konsumenter i konsumentköplagen rätt låg och är mer i linje med att "göra sannolikt". Att man påvisar fel och skicket i övrigt tyder på normalt användande kan mycket väl räcka som "bevis".H hakan74 skrev:Tror inte du kommer någon vart. De första sex månaderna har butiken bevisbördan. Efter det så har du som kund det. Du ska alltså kunna bevisa att det är av undermålig kvalitet. Inte bara hävda utan bevisa. Då många utemöbler är av okända fabrikat, dvs direktimport från Asien är de billiga och av dålig kvalitet. Och få tag på nya dynor, de säljs väl som kompletta sätt. Det här är slit och släng samhället i ett nötskal. Tyvärr.
Om det i princip är möjligt att reklamera dåligt sydda sömmar? Ja. Jag fick rätt i ARN angående dåligt utförda sömmar på en kappa; för dåligt tilltagen sömnsmån. Och butiken följde ARNs beslut. Kappan lämnades in till ARN så att dom kunde avgöra hantverkets kvalitet.
Hej!
Trist att den gått sönder redan.
Jag är INTE expert men minnet säger mig ungefär detta:
1. Under garantitiden (som kan variera med produkten) är det säljaren som har "bevisbördan" och måste påvisa att ditt handhavande varit felaktigt och orsakat skadan på varan.
2. Under resterande tid av det treåriga produktansvaret (som är lagreglerat) är det köparen som har "bevisbördan" och måste påvisa att tillverkaren och konstruktioen orsakat skadan på varan.
Så det är inte en garantifråga om ni fick ett års garanti i köpet. Men det KAN (och bör enligt min bedömning) ändå vara en berättigad reklamation eftersom man kan förvänta sig att produkten ska hålla mer än en sommar.
Konsumentköplagen: https://lagen.nu/1990:932
Till lykke!
Trist att den gått sönder redan.
Jag är INTE expert men minnet säger mig ungefär detta:
1. Under garantitiden (som kan variera med produkten) är det säljaren som har "bevisbördan" och måste påvisa att ditt handhavande varit felaktigt och orsakat skadan på varan.
2. Under resterande tid av det treåriga produktansvaret (som är lagreglerat) är det köparen som har "bevisbördan" och måste påvisa att tillverkaren och konstruktioen orsakat skadan på varan.
Så det är inte en garantifråga om ni fick ett års garanti i köpet. Men det KAN (och bör enligt min bedömning) ändå vara en berättigad reklamation eftersom man kan förvänta sig att produkten ska hålla mer än en sommar.
Konsumentköplagen: https://lagen.nu/1990:932
Till lykke!
Konsumentköplagen går inte att avtala bort med exempelvis korta garantitider. Är varan 2 år eller yngre så gäller den. Då skall säljaren bevisa att du varit oaktsam. I det här fallet så är det uppenbart att fler haft samma problem med samma vara. Meddela att du tänker ta ärendet till ARN. Brukar hjälpa.L Leifur skrev:
Jag reklamerade 2 dynor till solsäng som hade spruckit andra sommaren likt dessa, inget snack fick två nya av Jysk. Dom är mycket bra på reklamationer.A alberta skrev:
Vi tar det igen:R RubenVidTuben skrev:Jag är INTE expert men minnet säger mig ungefär detta:
Konsumentköplagen: [länk]
Till lykke!
Reklamationsrätten gäller URSPRUNGLIGA fel.
GARANTI är något annat. Det täcker (normalt sett, man kan villkora om annat) ALLA fel som uppstår vid normal användning, alltså även att materialet åldrats och slitits. Det behöver alltså inte vara tillverkningsfel. Man kan se garanti som en utfästelse om att varan är så bra att den ska fungera under en bestämd period. Det är väldigt låga krav på konsumenten.
Det bör dock påpekas att reklamationsrätten gäller fel i en vid bemärkelse, inte bara tillverkningsfel.S Sir Duke skrev:
Produkten behöver alltså inte varit trasig redan från början. Tafflig konstruktion, dåligt utförande eller undermåligt material som gör att produkten inte har den livslängd som kan förväntas räknas också som ursprungliga fel.
Så förutsättningarna för reklamationsrätt skiljer sig oftast inte nämnvärt från de garantivillkor som brukar gälla.