I praktiken ingen idé att gå vidare. Du har bevisbördan, hur ska du bevisa att du använt det "normalt" och samtidigt bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Ta fram nål och tråd är mitt tips.

• Gilla
glecas
  • Laddar…
Fadai
De verkar knappt ha någon sömsmån = felaktig produkt. Påpeka att du kommer att driva det t ARN och att det blir dålig publicitet för dem. Jag skulle inte gett mig så lätt.

• Gilla
StaBen och 5 till
  • Laddar…
Jag reklamerade just ett ett två år gammalt tak till en paviljong hos Jysk.
Inget snack, de tog bara mina uppgifter och skickade ett nytt tak via posten. Riktigt snyggt gjort.
Så det varierar tydligen stort mellan bolag

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Har tyvärr inte några vidare bra erfarenheter ifrån K-rauta... Fick dubbla uppsättningar av Yale doorman i julklapp, den ena beställd via K-rautas hemsida, den andre köpt i en K-rauta butik men inte i min hemort. Försökte först lämna tillbaka en med uppvisande av kvitto på min hemort men fick till svar att det inte gick utan att jag skulle åka till den orten den var köpt i... Kontaktade kundservice som sa att det skulle gå bra att lämna i aktuell butik och butiken skulle återkomma... gått ett halvår - inte någon som sagt något än så sålde den vidare till en bekant.

Så undviker numer K-Rauta i den mån det är möjligt... Kundservice är inte deras starka sida!

• Gilla
StaBen och 3 till
  • Laddar…
Tror inte K-rauta här i Sverige går särskilt bra.

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Fadai Fadai skrev:
De verkar knappt ha någon sömsmån = felaktig produkt. Påpeka att du kommer att driva det t ARN och att det blir dålig publicitet för dem. Jag skulle inte gett mig så lätt.
Sömsmån var ordet! :D Gillade syslöjd mer än träslöjden i skolan men det är tyvärr rätt längesedan nu.

Jag har en inte särskilt dyr IKEA-soffa som jag köpte 1995. Dynorna där är i princip av samma konstruktion men har fortfarande inte släppt i sömmarna. Oroväckande om konsumenter idag tycker att inte ens 2 år är vad man kan begära. Det är givetvis alldeles för dåligt men tack och lov har vi konsumentlagar som kan gripa in i dessa situationer om leverantören vägrar ta ansvar.

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Vad finns att förlora, förutom besväret då, och tiden.. av att bestrida eller göra anmälan?
Att reparera det där ser tyvärr inte görligt ut. Det ser ut som alldeles för klent tilltaget tyg mot kederna; alltså rör det en produkt som inte tycks hålla ett acceptabelt mått.
Och att lämna in för reparation kan nog visa sig bli en besvärlig historia, det med. F.ö. har du hört vad det kan kosta och om det alls är görligt att reparera?
Väldigt kostsamt hur som att få uppsytt dynor/madrasser med keder. Ofta dyrare än att köpa helt nytt.

• Gilla
Oneip och 2 till
  • Laddar…
Imponerande att du säger att du fått "umärkt service från en K-rauta-butik" tidigare. Enligt mig i särklass branschens sämsta service och kunskap i de butiker jag har besökt. Jag skulle definitivt reklamera direkt mot tillverkaren/generalagenten.

• Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
H hakan74 skrev:
Tror inte du kommer någon vart. De första sex månaderna har butiken bevisbördan. Efter det så har du som kund det. Du ska alltså kunna bevisa att det är av undermålig kvalitet. Inte bara hävda utan bevisa. Då många utemöbler är av okända fabrikat, dvs direktimport från Asien är de billiga och av dålig kvalitet. Och få tag på nya dynor, de säljs väl som kompletta sätt. Det här är slit och släng samhället i ett nötskal. Tyvärr.
Jag är rätt säker på att det är tom ett år butiken behöver bevisa att det var kundens fel. I alla fall var det så när jag arbetade i butik för fyra år sedan.

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Undersökte du sömmarna på dynorna från början?? Skulle inte godkänna reklm eller byte på dynor köpt i min butik efter 2 år på en förbrukningsorodukt

Om klädseln är avtagbar så är det ju enkelt.
Ta av den o se efter hur stor sömsmån det är o jämför runt hela dynan. Då ser du ju svart på vitt om det är för lite.
Är den inte avtagbar hade jag försiktigt sprättat upp lite kring hålet för att se om det är en miss i sömnaden.
Du har ju allt att vinna och inget att förlora.
Om det är så att du tror Krauta kommer att ha åsikter om du sprättar upp sömmen så gör det på plats när de tittar på.

Lycka till!

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Som många nämnt så gå till ARN. De kommer kräva att du bevisar att produkten har ett ursprungligt fel. Att man som konsument tycker att det är fel är inte nog. Bilder på avsaknad av sömsmån är bra men du behöver även expertutlåtande från experter på hur man designar dynor som intygar att de är felaktigt gjorda och borde hålla längre än så här.

• Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
M Mamsellmodell skrev:
Undersökte du sömmarna på dynorna från början?? Skulle inte godkänna reklm eller byte på dynor köpt i min butik efter 2 år på en förbrukningsorodukt
Finns inget krav på att konsumenter ska undersöka varor innan köp. Det är väl inte heller någon "förbrukningsprodukt" heller skulle jag säga. Oavsett detta ska produkten inte avvika från vad du som konsument har fog att förutsätta och varan ska kunna användas för det som varor av samma slag normalt används för. Jag skulle säga att det mesta tyder på dålig kvalitet/måndagsexemplar.

• Gilla
StaBen och 8 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Ni som jobbar i butik, eller kanske säljer egna produkter....
Om en av era kunder kommer in efter 2 år, i praktiken är vi inne på säsong 3, med nyttjande av er produkt.
Hur många här skulle acceptera en reklamation? En kund skulle ha en oändligt lång uppförsbacke....

Anta detta är mycket vanligt.
Accepterar man en kund så kommer man förlora mycket på att fler kräver reklamation, nya produkter.

Anta detta är mycket ovanligt.
Då antar man istället... kunden måste agerat vårdslöst med produkten....

Det sagt, jättesvårt att säga - man kanske själv verkligen vet att man hållit de undan från dåligt väder, inga barn som slitit i dem, inga djur, inga kemikalier på dem för att handtvätta dem, inget..... så det måste ju vara fel på produkten.
Men bara för att man vet det - hur bevisar man det....

Men tyvärr är min uppfattning att man får vara glad när produkter håller mer än 2 säsonger...sen får man börja om.
Är nog det de flesta butiker klarar sig på, att kunden tycker "ja men den är ju ändå 2 år". Det är ju inte butikens "tyckande" som spelar någon roll, utan vad lagen säger. Kan man anta att en vara skall och bör hålla i tre år vid normal användning då har du också rätt att reklamera den i tre år. Något som är gjort att hålla ett halvår, kan man ite reklamera efter 2 år bara för att man "knappt använt den" eller varit rädd om den. Butiken kan ha "tur" så att tillverkaren eller den firma som sålde produkten till butiken tar på sig att den är trasig, men om de gör det eller inte har ingen som helst betydelse. Ett köp av varor mellan två firmor innehåller inte per automatik att man kan reklamera varan mot den firma som sålde den, hur undermålig den än månne vara.

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
I det här fallet så kan det vara hugget som stucket. Stora företag har ofta en praxis hur de hanterar reklamationer. Den praxisen går ofta mer eller mindre i linje med lagstiftarens intention med KKL. Som konsument har man rätt långtgående möjligheter att reklamera defekta varor, men som alltid: det gäller inte om att ha rätt utan att få rätt.

Kan man formulera sig i skrift på ett bra sätt så är det en bra startpunkt. Ett annat alternativ är att "rösta med plånboken" och handla där företagen har en mer rimlig syn på reklamationer, inte någon stor tröst till TS nu.

Skulle gissa på att sömsmånen är för klent tilltagen samt att tyget inte har klarat av UV-strålning och värme speciellt bra. Kan du få fram att sömsmånen är dålig så är saken i stort sett biff.

Personligen skulle jag ha gjort en skriftlig reklamation med referenser till väsentliga paragrafer i KKL, lägg också till att du kommer att anmäla ärendet till ARN. Lägg gärna med något att du ifrågasätter K-Rautas hållsbarhetsprofil om det är tänkt att en loungegrupp ska behöva kasseras på grund av undermåligt material och sömnad efter så pass kort tid. Lycka till!

• Gilla
StaBen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.