49 464 läst ·
133 svar
49k läst
133 svar
K-Rauta nekar reklamation, värt att bestrida ytterligare?
Det är sant att bevisbördan ligger på konsument efter sex månader. Däremot så är kraven – av naturliga skäl – lågt ställda på konsumenten. Annars skulle det ju krävas att alla konsumenter hade tillgång till laboratorier och forskare för att kunna komma med "bevis", vilket skulle göra konsumenträttens sista 2,5 år mer eller mindre meningslösa.H hakan74 skrev:
En dyna skall hålla i tre år vid vanligt användande. Har produkten använts normalt och ser bra ut i övrigt så borde det kunna räcka hos ARN.
Jag rekommenderar att du skriver ett tydligt brev att du hävdar fabrikationsfel och reklamationsrätt, så du får ett nekande i skrift om du går vidare till ARN. Du kan även fråga hur de ställer sig till att ge en ersättning för en reperation (handlar om 100kr) vilket jag tror de skulle gå med på. Hjälper alltid att vara trevlig mot kundtjänst, saklig och bestämd kan man vara ändå.
I praktiken är det väldigt svårt att bevisa att det är ett fabrikationsfel, oavsett tid som gått, utan det är mer att man vet de vanliga felen som kan uppstå.
Ingen idé att gå till leverantören då jag gissar det är kinesisk företag som producerar till flera olika kedjor som säljer under egen regi.
I praktiken är det väldigt svårt att bevisa att det är ett fabrikationsfel, oavsett tid som gått, utan det är mer att man vet de vanliga felen som kan uppstå.
Ingen idé att gå till leverantören då jag gissar det är kinesisk företag som producerar till flera olika kedjor som säljer under egen regi.
För att ARN ska ta sig an ett möbelärende så ska värdet vara över 1000 kr. Antar att du klarar det kravet.
Se vidare: https://www.arn.se/tvisteomraden/#area-highlight-mobler
Se vidare: https://www.arn.se/tvisteomraden/#area-highlight-mobler
Det beror på vilket värde man tvistar om. För möbler testar ARN inte under 1000 kr.MultiMan skrev:
Ser ut som ett ursprungligt tillverkningsfel med för lite tyg vid sömmen/fållen eller annat felaktigt utförande som gjort att tråden dragits genom tyget. Hade tagit det vidare till ARN om de vägrar i enligt med 3-åriga reklamationsrätten. Dynan ser ju fin ut i övrigt så misshandel blir nog svårt att hävda.
Edit: Ser inlägget ovan mitt. Då du bara reklamerar en dyna och inte hela setet så lär det väl understiga 1000 kr tyvärr.
Vilken tur då att detta inte är en förbrukningsprodukt! Och att lagen skall följas, inte vad den enskilda butiksägarens tycke är.M Mamsellmodell skrev:
Mycket märkligt.. 100 kronor.. för vad då? - Hur kommer du fram till den bedömningen? Som det ser ut.. på bild.. tycks sömsmånen allt för klen för hyfsad åtgärd - det är detta man överväger reklamera/anmäla. Man ska inte behöva acceptera fel i sömnad/konstruktion. Det där innebär att det troligen inte går att sy ihop öht; och om det går.. så framstår din kostnadsbedömning för tillmötesgående.. eller vad det rör helt orimlig.D drömmenomlandet skrev:Jag rekommenderar att du skriver ett tydligt brev att du hävdar fabrikationsfel och reklamationsrätt, så du får ett nekande i skrift om du går vidare till ARN. Du kan även fråga hur de ställer sig till att ge en ersättning för en reperation (handlar om 100kr) vilket jag tror de skulle gå med på. Hjälper alltid att vara trevlig mot kundtjänst, saklig och bestämd kan man vara ändå.
För klena sömsmåner innebär att, om tyget alls är möjligt att fästa mot kederna, så riskeras samma hända snart igen. Tyget rämnar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Du skämta med mig aprillo?S Sir Duke skrev:
När man reklamerar en vara är det givetvis hela produkten som ingår även om en enskild del fallerar.
Går en TV sönder reklamerar du inte bara kondensatorn som orsakar felet utan hela TVn.
Klart att du ska ta strid!!! Helt klart alldeles har skrädderiet tagit för liien sömadsmån. Tyget räcker ju inte till att sträckas ut som det ska göra då dynan belastas av kroppstyngden.M Cameltoe skrev:Hej,
Köpte ett lounge-set från K-Rauta sommaren 2018 som med hänsyn till säsong använts i max 6 månader hittills.Garantin gick ut 2019 så jag åberopade reklamationsrätten och önskade få nya dynöverdrag från deras leverantör. Sittdynorna har spruckit i sömmarna (se bild). De nekade reklamationen, jag invände med bristfällig kvalitet på produkt från tillverkning som anledning, då en sittdyna bör hålla betydligt längre än så, fick svar att de inte håller med.
Är det värt att bestrida ytterligare och med vilka argument i så fall? Eller är det bara att acceptera och lämna in till skräddare som får fixa allt?
I övrigt vill jag varna andra för att handla från K-Rautas e-handel, deras bemötande och service är katastrofal. Dock var lokala K-Rauta utomordentliga på service men de stängde sin butik här tyvärr.
Du menar att hela möbelsetet skall bytas ut? Det verkar väl inte så troligt. Analogin med TV:n tyckar jag falerar, du kan inte använda TV:n i det läget men du kan använda resten av soffgruppen.MultiMan skrev: