Medlem
· Västra Götaland
· 790 inlägg
Istället för att byta ytterdörrar (2 st) har vi kommit fram till att vi ska renovera dem innan vi lägger 10k+ styck på nya.
De ska målas svarta, detaljerna ska tvättas, metalldetaljerna ska poleras blanka osv.
Dörren på bilden tänkte jag passa på att byta glas i, det är en billig investering för att få nyare känsla. Jag har tänkt två alternativ:
1. Sätta på vinyl i nån form av mönster. Så att glaspartierna är matta, men mönstret (kanske "spröjsmönster" eller fyrkanter eller nåt) är helt genomskinligt.
2. Svarta spröjs – Jag monterar ett lodrätt spröjs och två horisontella. Känner dock att att det kommer se fånigt ut eftersom glaset är så smalt.
Någon som har någon trevlig input på detta? 🤗
De ska målas svarta, detaljerna ska tvättas, metalldetaljerna ska poleras blanka osv.
Dörren på bilden tänkte jag passa på att byta glas i, det är en billig investering för att få nyare känsla. Jag har tänkt två alternativ:
1. Sätta på vinyl i nån form av mönster. Så att glaspartierna är matta, men mönstret (kanske "spröjsmönster" eller fyrkanter eller nåt) är helt genomskinligt.
2. Svarta spröjs – Jag monterar ett lodrätt spröjs och två horisontella. Känner dock att att det kommer se fånigt ut eftersom glaset är så smalt.
Någon som har någon trevlig input på detta? 🤗
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 581 inlägg
Hur ser dörrarna ut? Gamla, nyare? Ytterdörrar från innan 1985 ska man vara försiktig med, dom hade i många fall mycket högre kvalitet än senare.
Medlem
· Västra Götaland
· 790 inlägg
Förlåt, glömde lägga upp bild. Fixat nu!I InsidersUnited skrev:
De här dörrarna har INTE speciellt bra kvalitét. De släpper tydligt igenom mycket kyla på vinterhalvåret och är inte direkt stadiga i sin konstruktion. De ska definitivt bytas framöver. 🤪
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 581 inlägg
Köp nytt klarglas, kostar någon hundring eller 2, på exvis interglas.se . Sätt dit en sparkplåt. Slipa. Jag tror den kan bli fin. Ta fram träet och bara olja ?
Köp klarglas, du kommer uppskatta ljuset du får in i hallen och kommer inte vilja dimma det. Kul att se vem som står utanför också innan man öppnar.
Köp klarglas, du kommer uppskatta ljuset du får in i hallen och kommer inte vilja dimma det. Kul att se vem som står utanför också innan man öppnar.
Klicka här för att svara