Jag skall göra några passbitar av 22x45, i storleksordningen 20 mm långa. Lite svårt att mäta ordentligt, så jag får nog justera dem i kapsågen efter första inpassning. Några tips på hur man behåller alla fingrar?🙌
Vet inte riktigt var du skall ha passbitarna någonstans, men ett trevligt alternativ är att såga in dem på plats med multisåg. Men då blir det ju generellt att du sågar i underlaget och inte i själva passbiten, vilket inte alltid är det man vill.
Hej @-MH-!
Med denna hjälpmedlet kan du rädda ”prinskorvarna” när du behöver såga mindre bitar.
Väldigt billigt med tanke på vad ett eller flera fingrar kostar! Rekommenderas!
Dag
https://swedendro-tools.se/se/produ...-skyddsutrustning/paskjutare/10-million-stick
Med denna hjälpmedlet kan du rädda ”prinskorvarna” när du behöver såga mindre bitar.
Väldigt billigt med tanke på vad ett eller flera fingrar kostar! Rekommenderas!
Dag
https://swedendro-tools.se/se/produ...-skyddsutrustning/paskjutare/10-million-stick
Här är en bild då. Det är 15 grader lutning i en änden, så det går inte göra långt och hålla upp och rita mått. Eller?🤔
En sån där hållare såg nice ut. Men verkar lite stor till min såg? Kanske får göra en slags jigg så man kan hålla fast biten.
En sån där hållare såg nice ut. Men verkar lite stor till min såg? Kanske får göra en slags jigg så man kan hålla fast biten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kan vara en rätt bra kandidat för insågning. Håll biten på plats och såga med den lutande listen som anhåll tills biten "faller" på plats. Fast det där ser lite längre ut än 20 mm... 😄M -MH- skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Okej, jag kom på det.
Biten blev ca 20 mm...
Presspassning, lite färg på det så sitter den där!👍
(Och jag borde gjort första biten längre, men jag kunde i alla fall hålla fast med en annan träbit )
Logga in
Skapa konto
Biten blev ca 20 mm...
Logga in
Skapa konto
Presspassning, lite färg på det så sitter den där!👍
Logga in
Skapa konto
(Och jag borde gjort första biten längre, men jag kunde i alla fall hålla fast med en annan träbit )
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden