V Viktor_F skrev:
Om det nu inte gick att dra fram frånluftskanal mellan kök och aggregat kanske det går att få till ett grundflöde ändå (frånluft)?

Kanske kan du köra köksfläkten kontinuerligt såpass långsamt att du får runt 10-15 l/s (det brukar dock vara betydligt högre flöden i köksfläktar men du kanske kan få till någon lämplig varvtalsstyrning?), alternativt sätta en separat frånluftsfläkt genom vägg? I inget av fallen får du värmeåtervinning på det flödet, men uppnår i alla fall den önskvärda frånluftsflödet i köket (som i så fall ska räknas med i luftflödesbalansen).
Ja alltså jag hade hit 6 ventilationsfirmor som tittade på huset inför FTX konverteringen och det var ingen av dom som föreslog ett frånluftsdon i köket. Så jag är väl lite förvånad kring om det är en rekommendation att man ska ha frånlufsdon i kök utöver köksfläkten.

Jag antar att jag får undersöka möjligheten till någon av frånluft i köket om vi upplever att det behövs. Tidigare satt en köksfläkt som var kopplad till takfläkten och som hade ett undermåligt grundflöde när den inte användes.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.