543 läst ·
5 svar
543 läst
5 svar
Frånluftsvärmepump eller luft/vatten värmepump?
Jag har köpt en fastighet (nordöstra Skåne) byggd 2004 som idag har självdragsventilation och golvvärme som drivs av en luft/vattenvärmepump (CTC Eco air 10.9) plus en VVB (Nibe Compact). Båda dessa är original, så allt kan haverera när som helst och kommer typiskt att sluta fungera en kall vinternatt. Därför planerar vi att byta innan vi flyttar in. Vi har idag en villa med golvvärme och en Nibe F370 som vi är nöjda med, så vi tänkte byta till en liknande fast större, eftersom huset är större och dessutom värmer pannan en byggnad till som är rätt så stor. Vi skall ha mekanisk frånluft, vill inte behålla självdrag.
Alternativ 1: Ersätta allt med nya ute / inne enheter plus en frånluftsvärmepump ovanpå inne enheten för ventilation. Detta är det dyraste alternativet, ca. 200 kkr med allt, exkl kanaldragningar på vinden.
Alternativ 2: Ersätta allt med en traditionell panna med frånluftsvärmepump ovanpå, som till exempel Nibe F372, fast en större modell. Här blir kostnaden ca. 100 kkr.
Så frågan är, är det värt att satsa på alternativ 1? Kan jag någonsin rimligtvis spara in den extra kostnaden? Vi har inget behov för extra varmvatten, så att slänga ut VVB enheten är det inget problem, den behöver inte ersättas, men vi måste ha värme och normal mängd varmvatten. Vi är inte förtjusta i iden att ha en snurrande fläkt utanför tvättstugan som slumpmässigt startar och snurrar när som helst den behagar, men inomhuskompressorn och fläkten för ventilation stör inte oss, därför är vi tveksamma till alternativ 1 också. Sen vet jag att ett modernt, nyinstallerad system har varvtalsstyrd fläkt, men ändå, vi är lite oroliga för vibrationer och buller som den kan generera, speciellt efter några år, och att fixa det kostar massor av pengar så vi är lite negativa till luft / vatten värmepumpar. Kanske är oron obefogad, men i alla fall, extra kostnaden är fakta.
Alternativ 1: Ersätta allt med nya ute / inne enheter plus en frånluftsvärmepump ovanpå inne enheten för ventilation. Detta är det dyraste alternativet, ca. 200 kkr med allt, exkl kanaldragningar på vinden.
Alternativ 2: Ersätta allt med en traditionell panna med frånluftsvärmepump ovanpå, som till exempel Nibe F372, fast en större modell. Här blir kostnaden ca. 100 kkr.
Så frågan är, är det värt att satsa på alternativ 1? Kan jag någonsin rimligtvis spara in den extra kostnaden? Vi har inget behov för extra varmvatten, så att slänga ut VVB enheten är det inget problem, den behöver inte ersättas, men vi måste ha värme och normal mängd varmvatten. Vi är inte förtjusta i iden att ha en snurrande fläkt utanför tvättstugan som slumpmässigt startar och snurrar när som helst den behagar, men inomhuskompressorn och fläkten för ventilation stör inte oss, därför är vi tveksamma till alternativ 1 också. Sen vet jag att ett modernt, nyinstallerad system har varvtalsstyrd fläkt, men ändå, vi är lite oroliga för vibrationer och buller som den kan generera, speciellt efter några år, och att fixa det kostar massor av pengar så vi är lite negativa till luft / vatten värmepumpar. Kanske är oron obefogad, men i alla fall, extra kostnaden är fakta.
Enklast är att kolla drifttider för värmepumpen/total samt för dygn. Därifrån man få fram bra information.A A_Camera skrev:Jag har köpt en fastighet (nordöstra Skåne) byggd 2004 som idag har självdragsventilation och golvvärme som drivs av en luft/vattenvärmepump (CTC Eco air 10.9) plus en VVB (Nibe Compact). Båda dessa är original, så allt kan haverera när som helst och kommer typiskt att sluta fungera en kall vinternatt. Därför planerar vi att byta innan vi flyttar in. Vi har idag en villa med golvvärme och en Nibe F370 som vi är nöjda med, så vi tänkte byta till en liknande fast större, eftersom huset är större och dessutom värmer pannan en byggnad till som är rätt så stor. Vi skall ha mekanisk frånluft, vill inte behålla självdrag.
Just nu kan det vara klokast att göra med tanke på rådande temperaturer. Där kan du få en rätt så bra fingervisning på hur saker och ting verkar. Med tanke på storleken på värmepumpen samt årtal var det brukligt att man dimensionerade för 60-80% för värmepumpens täckning.
Om du har ett hus byggt 2004 i Skåne och vill ha mekanisk ventilation så låter väl det som att du skulle dra nya frånluftskanaler + avluft och sätta in en frånluftsvärmepump typ Nibe S735. Det skiljer nog inte så mycket i driftskostnad mot en luft/vattenpump så att det motiverar merkostnaden för en sån, om inte huset är väldigt stort. Särskilt med tanke på att ventilationslösningen skulle bli betydligt dyrare. Då behöver du FTX och därmed även tilluft.
Dina priser tror jag är för låga.
Dina priser tror jag är för låga.
Redigerat:
Klicka här för att svara