Hej,
Jag har precis konverterat från mekanisk ventilation till FTX. Använde befintliga frånluftsrör. Hus 150 m2 från -77. Acetec 110T G4 aggregat där tilluft inställt 50% och frånluft 43%. Ett sovrum fick en VL-50 eftersom det blev för svårt att dra tilluftskanal dit.
Insåg att frånluften är högre än tilluften, dvs övertryck. Inte bra. Har påtalat detta och företaget som installerat och dom föreslår att justera upp frånluften, vilket gör att det kommer låta mer från aggregatet (i klädkammaren ovanvåning) och frånluftsventilerna.
Fråga
Finns det någon risk med att justera ned tilluften så det blir undertryck i huset? Istället för att justera upp frånluften?
Ligger ju just nu över rekommendationerna (4 l/s per person) för varje sovrum tex och att all luft i huset ska bytas ut varannan timme.
Tacksam för input och tankar.
Frånluft
Badrum nere 12 l/s
Tvättstuga 12.5 l/s
Badrum uppe 18.6 l/s (främst här vi duschar)
Garderob uppe 10 l/s
53 l/s total
Tilluft
Vrum 10 l/s (denna behöver justeras upp lite)
Matrum 15 l/s
Sovrum 1 person 7 l/s
Sovrum 1 person 7.5 l/s
Allrum 8.3 l/s
Sovrum 2 personer 11.5 l/s
59.3 l/s tot
Jag har precis konverterat från mekanisk ventilation till FTX. Använde befintliga frånluftsrör. Hus 150 m2 från -77. Acetec 110T G4 aggregat där tilluft inställt 50% och frånluft 43%. Ett sovrum fick en VL-50 eftersom det blev för svårt att dra tilluftskanal dit.
Insåg att frånluften är högre än tilluften, dvs övertryck. Inte bra. Har påtalat detta och företaget som installerat och dom föreslår att justera upp frånluften, vilket gör att det kommer låta mer från aggregatet (i klädkammaren ovanvåning) och frånluftsventilerna.
Fråga
Finns det någon risk med att justera ned tilluften så det blir undertryck i huset? Istället för att justera upp frånluften?
Ligger ju just nu över rekommendationerna (4 l/s per person) för varje sovrum tex och att all luft i huset ska bytas ut varannan timme.
Tacksam för input och tankar.
Frånluft
Badrum nere 12 l/s
Tvättstuga 12.5 l/s
Badrum uppe 18.6 l/s (främst här vi duschar)
Garderob uppe 10 l/s
53 l/s total
Tilluft
Vrum 10 l/s (denna behöver justeras upp lite)
Matrum 15 l/s
Sovrum 1 person 7 l/s
Sovrum 1 person 7.5 l/s
Allrum 8.3 l/s
Sovrum 2 personer 11.5 l/s
59.3 l/s tot
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Jag tycker att du kan dra ner på tilluften totalt. Om du höjer i vardagsrummet så kan du nog sänka i matrummet i motsv. grad, luften som kommer in i vardagsrummet passerar ju matrummet också och det är väl sällan som det är så många personer i båda rummen.
Tack för svar.BirgitS skrev:
Är det rimligt att sikta på tilluft totalt 50 l/s eller har du nåt förslag? Tänker att det lättaste är att sänka tilluft% på aggregatet?
Kanske en dum fråga men om tilluften i ett av sovrummen justeras ned med tilluftsdonet - ökar tilluften i alla andra tilluftsdon då?
Ja, det är för att det ska vara ett litet undertryck i huset. Det gör att luft tar sig utifrån och in genom otätheter, istället för tvärt om som hade varit fallet vid ett övertryck. I det fallet tar sig varm och fuktig inomhusluft ut i konstruktionen, kyls av där, bildar kondens och i förlängningen skapas grogrund för mögel.
Tack för förklaringen.V Viktor_F skrev:Ja, det är för att det ska vara ett litet undertryck i huset. Det gör att luft tar sig utifrån och in genom otätheter, istället för tvärt om som hade varit fallet vid ett övertryck. I det fallet tar sig varm och fuktig inomhusluft ut i konstruktionen, kyls av där, bildar kondens och i förlängningen skapas grogrund för mögel.
Hade du sänkt tilluften eller ökat frånluften i mitt fall?
Skulle säg att det räcker med att sänka tilluften. Det finns ju olika regler och tumregler, 0.35l/s/m2 från BBR är välventilerat tycker jag (vid normal takhöjd).T Totan skrev:
De 10% skillnad du pratar om är på luftflödet - inte på fläkthastigheterna (även om det ofta korrelerar bra) men det hade du säkert koll på ☺️ Och även det är ju en tumregel.
Det relevanta är luftvolymerna och inte fläkthastigheterna.
Rördragning och dimensioner påverkar hur mycket fläkten behöver jobba.
Rördragning och dimensioner påverkar hur mycket fläkten behöver jobba.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Man ställde ju in 43% tilluft och 50% frånluft på aggregatet vid installation, men efter att jag bad om att luftflödena skulle mätas upp i L/s vid varje till- och frånluftsdon så insåg vi att tilluften var högre än frånluften. Förmodligen pga hur frånluftskanalerna är dragna.
Men om jag utgår från luftflödena i L/s och justerar ned tilluften på aggregatet så det blir en aning högre frånluft än tilluft så borde jag väl vara hemma? Dvs att luftflödena mäts upp igen i L/s efter justeringen vid varje till- och frånluftsdon. Och med hänsyn till diverse rekommendationer som finns med 0.35 l/s per m2 och 4 l/s per person i sovrum etc.
Har jag tänkt rätt?
Men om jag utgår från luftflödena i L/s och justerar ned tilluften på aggregatet så det blir en aning högre frånluft än tilluft så borde jag väl vara hemma? Dvs att luftflödena mäts upp igen i L/s efter justeringen vid varje till- och frånluftsdon. Och med hänsyn till diverse rekommendationer som finns med 0.35 l/s per m2 och 4 l/s per person i sovrum etc.
Har jag tänkt rätt?
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Ja, om du är nöjd med den den procentuella fördelningen av tillluften så är det bara att sänka på aggregatet. Du kan anta att det är linjärt beroende mellan fläkthastighet och luftflöde (vid givet tryckfall). Så sätt det på säg 38% som en första gissning och mät upp flödena igen.T Totan skrev:Man ställde ju in 43% tilluft och 50% frånluft på aggregatet vid installation, men efter att jag bad om att luftflödena skulle mätas upp i L/s vid varje till- och frånluftsdon så insåg vi att tilluften var högre än frånluften. Förmodligen pga hur frånluftskanalerna är dragna.
Men om jag utgår från luftflödena i L/s och justerar ned tilluften på aggregatet så det blir en aning högre frånluft än tilluft så borde jag väl vara hemma? Dvs att luftflödena mäts upp igen i L/s efter justeringen vid varje till- och frånluftsdon. Och med hänsyn till diverse rekommendationer som finns med 0.35 l/s per m2 och 4 l/s per person i sovrum etc.
Har jag tänkt rätt?
Dock lite osäker på VL-50, hur kommer den in i bilden?
Tack jag testar 
Mitsubishi VL-50 är en mini-ftx, eller miniventilation, för just ett av sovrummen där vi inte kunde dra kanaler för tilluft. Så den sköter både till och frånluften för det rummet. Var det mest rimliga alternativet för att få in friskluft där
Mitsubishi VL-50 är en mini-ftx, eller miniventilation, för just ett av sovrummen där vi inte kunde dra kanaler för tilluft. Så den sköter både till och frånluften för det rummet. Var det mest rimliga alternativet för att få in friskluft där
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Asså kan vi sansa oss lite. Normen säger 0,35l/s/m2 i friskluft. Som en tumregel. Sen brukar en lägga till 4l/s/person i vistelserum.
Enkelt brukar en då dimensionera sovrum 10l/s ungefär. Och 10-15 l/s i vardagsrum. Du skall aldrig hämta uteluft från ett vistelseutrymme till ett annat. Därför pysslar vi med överluft till wc och kök. Då brukar dimensioneringen sluta med frånluftsflöde i kök och badrum som dimensionerande för anläggningen. Det är nämligen för dyrt att ha både till & frånluft i alla rumi en bostad. Där vi behöver ett undertryck är kök och badrum för att få bort vattenånga. I alla andra utrymmen är det person eller värmelaster.
Enkelt brukar en då dimensionera sovrum 10l/s ungefär. Och 10-15 l/s i vardagsrum. Du skall aldrig hämta uteluft från ett vistelseutrymme till ett annat. Därför pysslar vi med överluft till wc och kök. Då brukar dimensioneringen sluta med frånluftsflöde i kök och badrum som dimensionerande för anläggningen. Det är nämligen för dyrt att ha både till & frånluft i alla rumi en bostad. Där vi behöver ett undertryck är kök och badrum för att få bort vattenånga. I alla andra utrymmen är det person eller värmelaster.
