V Viktor_F skrev:
Du skriver tvärt om i trådstart, vilket gäller? ☺️
Spelar ingen roll. Ett överdimensionerat kanslsyste på frånluft behöver fläkten jobba mindre. Sluta använda% av en maskinskapacitet som ett riktmärke

• Gilla
kobbish
  • Laddar…
V Viktor_F skrev:
Du skriver tvärt om i trådstart, vilket gäller? ☺️
Ja jag skrev fel. Sorry, blev för mycket siffror att hålla reda på. Såhär är det inställt just nu. Men flödena som jag skrev är korrekta.

• Tabell med siffror för inställningar av luftfläktsystem: styrsignal, fläkthastighet, tryck och luftflöde. Olika värden anges i procent, rpm, Pa och l/s.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Installation skrev:
Spelar ingen roll. Ett överdimensionerat kanslsyste på frånluft behöver fläkten jobba mindre. Sluta använda% av en maskinskapacitet som ett riktmärke
Jo, jag kan fysiken.

Att korrelera %maskinkapacitet (=fläktvarvtal) med erhållet luftflöde är väl ett jättebra sätt att få en första gissning för hur mycket varvtalet ska justeras ned för att uppnå önskad skillnad mellan tilluft- och frånluftsflöde?

T Totan skrev:
Ja jag skrev fel. Sorry, blev för mycket siffror att hålla reda på. Såhär är det inställt just nu. Men flödena som jag skrev är korrekta.
Ah, då får du prova 35% på tilluftsfläkten som första gissning och mät sedan.

• Gilla
Totan
  • Laddar…
I Installation skrev:
Asså kan vi sansa oss lite. Normen säger 0,35l/s/m2 i friskluft. Som en tumregel. Sen brukar en lägga till 4l/s/person i vistelserum.
Enkelt brukar en då dimensionera sovrum 10l/s ungefär. Och 10-15 l/s i vardagsrum. Du skall aldrig hämta uteluft från ett vistelseutrymme till ett annat. Därför pysslar vi med överluft till wc och kök. Då brukar dimensioneringen sluta med frånluftsflöde i kök och badrum som dimensionerande för anläggningen. Det är nämligen för dyrt att ha både till & frånluft i alla rumi en bostad. Där vi behöver ett undertryck är kök och badrum för att få bort vattenånga. I alla andra utrymmen är det person eller värmelaster.
Jag hänger inte riktigt med. Hur applicerar jag det du skriver på min problematik med att tilluften är lägre i luftflöde än frånluften?

V Viktor_F skrev:
Ah, då får du prova 35% på tilluftsfläkten som första gissning och mät sedan.
Frånluftsfördelningen tror jag är bra, kanske vore bra med lite högre i badrum nere och lite mindre i tvättstugan.

Men skulle du ha fördelat om tilluftsfördelningen på något annat sätt? Tänkte sänka lite i matrummet och höja lite i vrummet.

Har du inget frånluftsdon i köket??

T Totan skrev:
Frånluftsfördelningen tror jag är bra, kanske vore bra med lite högre i badrum nere och lite mindre i tvättstugan.

Men skulle du ha fördelat om tilluftsfördelningen på något annat sätt? Tänkte sänka lite i matrummet och höja lite i vrummet.
Detta är finlir jämfört med att få till ett totalt tilluftflöde som är 5-10% mindre än totalt frånluftflöde ☺️

Jag hade nog prioriterat ner flödet i garderoben om du vill ha mer i badrummet nere, hellre det än tagit från tvättstugans. Skönt om tvätten torkar snabbt.

Som Birgit också har inne på, du kan fördela om mellan matrum och vrum, du får ju nytta av vrummets tilluft när ni sitter i matrummet, men inte tvärt om.

• Gilla
Totan
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Har du inget frånluftsdon i köket??
Nej, gick inte få in frånluftsdon till köket på något vettigt sätt. Blev en bra köksfläkt istället. Rätt eller fel vet jag inte dock :)

V Viktor_F skrev:
Detta är finlir jämfört med att få till ett totalt tilluftflöde som är 5-10% mindre än totalt frånluftflöde ☺️

Jag hade nog prioriterat ner flödet i garderoben om du vill ha mer i badrummet nere, hellre det än tagit från tvättstugans. Skönt om tvätten torkar snabbt.

Som Birgit också har inne på, du kan fördela om mellan matrum och vrum, du får ju nytta av vrummets tilluft när ni sitter i matrummet, men inte tvärt om.
Tack, får justera och mäta.

Men om jag minskar luftflödet i ett tilluftsdon genom att skruva på det så ökar flödet i resterande tilluftsdon, dvs att totalflödet kommer vara samma? Är ju lätt att det blir många mätningar och justeringar för att få det som man vill ha det i så fall.

T Totan skrev:
Tack, får justera och mäta.

Men om jag minskar luftflödet i ett tilluftsdon genom att skruva på det så ökar flödet i resterande tilluftsdon, dvs att totalflödet kommer vara samma? Är ju lätt att det blir många mätningar och justeringar för att få det som man vill ha det i så fall.
Ja, flödet genom de resterande tilluftsdonen ökar. Den totala ökningen är dock mindre än än vad du minskar i donet du skruvar på (tryckfallet i systemet ökar).

• Gilla
Totan
  • Laddar…
T Totan skrev:
Nej, gick inte få in frånluftsdon till köket på något vettigt sätt. Blev en bra köksfläkt istället
Det är väsentligt att ha en frånluftsventilation i köket, den ska altid vara igång, ca 10l/s. Din köksfläkt kör du väl bara när det lagas käk

K krambriw skrev:
Det är väsentligt att ha en frånluftsventilation i köket, den ska altid vara igång, ca 10l/s. Din köksfläkt kör du väl bara när det lagas käk
Köksfläkten är kopplad till lmkanal som går ut via takhuv. Men denna är ju bara igång när vi lagar mat.

Var hittar jag info om att det ska finnas frånluftsdon i köket som alltid ska vara igång, utöver köksfläkt med lmkanal? Kollade lite på Boverket som skriver

"För att begränsa spridningen av matos och fukt från matlagningen ska ventilationen utformas så att uppfångningsförmågan blir god vid matlagningsplatsen. Detta krav uppfylls normalt med hjälp av spisfläktar och spiskåpor."

Dock står det ju även om att frånluftsdon kan placeras i kök på Boverket.

T Totan skrev:
Var hittar jag info om att det ska finnas frånluftsdon i köket som alltid ska vara igång
Antar du får göra som du vill i eget hus men det är ju det normala att det finns ett frånluftsdon i kök, badrum, ev garderober. Så brukar det vara utfört, även i lägenheter. När du slaktade din mekaniska ventilation, var det köksfläkten du då tog bort? Ofta var köksfläktar i hus från den tiden sådana att dom hade en grundventilation som alltid gick och det var den jag tänkte du ersatte med ett frånluftsdon i köket

Om det nu inte gick att dra fram frånluftskanal mellan kök och aggregat kanske det går att få till ett grundflöde ändå (frånluft)?

Kanske kan du köra köksfläkten kontinuerligt såpass långsamt att du får runt 10-15 l/s (det brukar dock vara betydligt högre flöden i köksfläktar men du kanske kan få till någon lämplig varvtalsstyrning?), alternativt sätta en separat frånluftsfläkt genom vägg? I inget av fallen får du värmeåtervinning på det flödet, men uppnår i alla fall den önskvärda frånluftsflödet i köket (som i så fall ska räknas med i luftflödesbalansen).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.