Närbild på övre delen av ett altandörrsgångjärn i metall, fullt uppskruvat och monterat på en vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörr ses uppifrån, där gångjärnen på karmen är i högsta position med utsikt mot trädgården.
Skapa konto
Altandörr öppen inåt, visar gångjärn och tröskel, utsikt till däck och trädgård.
Skapa konto
Altandörr som tar emot tröskeln och höger karm med synligt gångjärn justerat i högsta läge.
Skapa konto
Har en altandörr från Skånska byggvaror som tar emot tröskeln och höger karm när jag ska stänga den, måste lyfta den lite för att kunna stänga. Har provat skruva på justeringsskruvarna åt alla möjliga håll, men får inte till det. Gångjärnen är uppskruvade i högsta läget, se bilder. Känns som att dörren behöver lyftas lite och flyttas mot vänster karm (allt sett inifrån rummet). Dörren har 3 gångjärn/lås.
Tack snälla för tips/hjälp.

Redigerat:
Ingen som vet? :surprised:

Dom är max i höjd just nu så högre går inte.
Antingen justeras du gångjärnen lite i sidled med justerskruvarna (du måste lossa de andra skruvarna först och sedan dra åt dom efter justering) om det inte finns tillräcklig justeringsmån så får man justera karmen.
Jag kan inte se på bilderna hur dörren felar och vad som behövs justeras.

Jag förstår det, men åt vilket håll ska jag skruva och vilka? Det är två upptill och 1 nertill, det är justeringsmöjlighet både på den delen som sitter på dörren och den på karmen, vilka ska justeras och åt vilket håll? Skruvar jag medsols så skjuts brickan osv. Om du tittar på bilderna stängd dörr så är det större glipa upptill än nertill.

Du måste tänka vad som händer när du justerar på en skruv t.ex hur dörrbladet flyttas i sidled vid justering.
Därefter tittar man på hur man vill att dörrbladet ska justeras och vilka gångjärn som ska justeras och hur.
Jag behöver bättre bilder av hela dörren och karmen för att se hur dörrbladet sitter fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.