Hir kan man justera denna altandörr? Har en altandörr som krånglar, är ett relativt nyköpt hus så vet inte hur länge problemet funnits.

Problemet är att det knappt går att vrida/låsa handtaget när dörren är stängd, man kan se i dörrkarmen att det har blivit ett skav där kolvarna från dörren går in (se bild) Eventuellt något mer uppe än nere. Är detta något som går att justera? Skadad dörrkarm på altandörr med märken från dörrkolvar, visar justeringsproblem där dörren knappt går att låsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalldel på en dörrkarm visar skav från altandörrens kolvar, vilket orsakar problem med att låsa handtaget; bilden illustrerar justeringsbehovet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Såna här extrema närbilder är rätt svåra att förstå tycker jag. Är huset så nytt så borde det inte vara dags för slitbrickor. Hänger dörren eller är glipan runt om helt jämn?
 
nikasp nikasp skrev:
Såna här extrema närbilder är rätt svåra att förstå tycker jag. Är huset så nytt så borde det inte vara dags för slitbrickor. Hänger dörren eller är glipan runt om helt jämn?
Jag kan ta nya bilder imorgon, har en bebis som sover i min famn just nu! Huset är byggt 2010 men vi flyttade in i januari. Tycker att glipan ser ganska jämn ut.
 
nikasp
Är det spanjolett så har jag lyckats smörja och få de att funka perfekt. Använd låsspray eller nåt silikonbaserat, undviker 5-56 och liknade som mer är för att lösa rost.
 
Någon droppe låsolja, symaskinsolja eller liknande på alla låshakar och liknande där metall går mot metall.
Gör det en gång varje år och du blir förvånad över vilken skillnad det blir.
 
Slitaget tyder på att något inte är som det bör men kan även förekomma om ni inte vrider handtaget tillräckligt när ni öppnar dörren men det finns även märke för att det spänner lite när du stänger.
Längsgående slitage på 2st slutbleck antyder att kolvarna inte dragits in ordentligt när dörren dras upp eller igen, är det problem med spanjoletten?
Fungerar spanjoletten bra med dörren på vid gavel?
A AndersS skrev:
Någon droppe låsolja, symaskinsolja eller liknande på alla låshakar och liknande där metall går mot metall.
Gör det en gång varje år och du blir förvånad över vilken skillnad det blir.
Undvik symaskinsolja då den lätt droppar i efterhand framförallt om det är stenplattor dörren öppnas över.
Bättre att använda litiumfett i sprejburk för att smöja eller assa spray.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.