Det finns några olika saker som får dörren att skrapa i underkant.
1. Karmen är inte rätvinklig. Det kan bero på att den inte monterades rakt från början eller att huset satt sig efter montaget.
2. Dörren sitter inte rakt i karmen. Ibland finns det justerskruvar för detta. Men för din dörr gäller troligen gångjärnsknäckare.
3. Dörren sitter för långt ner i karmen. Ibland finns det en skruv inne i leden på gångjärnet så att höjden kan justeras. Finns inte det får man nog förutsätta att en fabrikstillverkad dörr har gångjärnen på rätt ställe. Men det går också att lägga brickor på gångjärnen för att lyfta dörren.
4. Tröskeln är felaktigt monterad och sitter för högt.
1. Karmen är inte rätvinklig. Det kan bero på att den inte monterades rakt från början eller att huset satt sig efter montaget.
2. Dörren sitter inte rakt i karmen. Ibland finns det justerskruvar för detta. Men för din dörr gäller troligen gångjärnsknäckare.
3. Dörren sitter för långt ner i karmen. Ibland finns det en skruv inne i leden på gångjärnet så att höjden kan justeras. Finns inte det får man nog förutsätta att en fabrikstillverkad dörr har gångjärnen på rätt ställe. Men det går också att lägga brickor på gångjärnen för att lyfta dörren.
4. Tröskeln är felaktigt monterad och sitter för högt.
Tusen tack! Det gick att skruva bort locken och justera med insex.1 123abc skrev:
Jag har försökt att ta bort locken tidigare men märkte nu att det är gängade lock.. 😄
Lyfte ca 4 mm och nu går dörren som en dröm!
Klicka här för att svara



