Det finns några olika saker som får dörren att skrapa i underkant.

1. Karmen är inte rätvinklig. Det kan bero på att den inte monterades rakt från början eller att huset satt sig efter montaget.

2. Dörren sitter inte rakt i karmen. Ibland finns det justerskruvar för detta. Men för din dörr gäller troligen gångjärnsknäckare.

3. Dörren sitter för långt ner i karmen. Ibland finns det en skruv inne i leden på gångjärnet så att höjden kan justeras. Finns inte det får man nog förutsätta att en fabrikstillverkad dörr har gångjärnen på rätt ställe. Men det går också att lägga brickor på gångjärnen för att lyfta dörren.

4. Tröskeln är felaktigt monterad och sitter för högt.
 

Bästa svaret

Kontrollera om du kan lossa locket på ovansidan av gångjärnet och sedan justera med justerskruv.
Det gångjärnet 4228KS49 ska vara justerbart i höjdled
 
  • Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Kontrollera om du kan lossa locket på ovansidan av gångjärnet och sedan justera med justerskruv.
Det gångjärnet 4228KS49 ska vara justerbart i höjdled
Tusen tack! Det gick att skruva bort locken och justera med insex.
Jag har försökt att ta bort locken tidigare men märkte nu att det är gängade lock.. 😄
Lyfte ca 4 mm och nu går dörren som en dröm!
 
  • Närbild av en gångjärnsmekanism med ett gängat lock som justerats, vilket möjliggör smidig dörröppning efter lyft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrgångjärn justerat med insex för att fixa glapp, syns på en närbild av dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.