Hej!
Har lite frågor gällande vår altandörr som börjat krångla. När vi ska stänga den är det som om den ”skrapar” i nedtill. Skulle därför behöva justera den på någotvis. Vet någon hur man gör det eller vad det kan bero på?
Alternativet är att köpa en ny altandörr och behöver då ta hjälp av snickare då vår nuvarande dörr har andra mått än de som finns på marknaden nu. Dörrkarm innermått: höjd: 201,6 cm, bredd 96,8 cm.
Känner mig fullständig handfallen här hemma så svar tas tacksamt emot
se bilder nedan för att gör det lite tydligare.
Har lite frågor gällande vår altandörr som börjat krångla. När vi ska stänga den är det som om den ”skrapar” i nedtill. Skulle därför behöva justera den på någotvis. Vet någon hur man gör det eller vad det kan bero på?
Alternativet är att köpa en ny altandörr och behöver då ta hjälp av snickare då vår nuvarande dörr har andra mått än de som finns på marknaden nu. Dörrkarm innermått: höjd: 201,6 cm, bredd 96,8 cm.
Känner mig fullständig handfallen här hemma så svar tas tacksamt emot
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 3 536 inlägg
3 alternativ.
1 Skaffa en gängjärnsriktare, så kan du knäcka ut det nedre gångjärnet och bocka in de två övre, kommer ge några mm så dörren inte tar i bottenstycket.
2 Fungerar inte det kan du med en karmskruvsnyckel justera ut de 2 undre karmskruvarna på karmen(på gångjärnssidan) och skruva in de 2 översta på samma sida.
3 Finns det justerskruv(titta under gångjärnet) så kan man ibland justera sprintarna, alt lägga i brickor i själva gångjärnet för att få upp den några mm(gör samma på alla 3 så att de vilar jämnt på sprintarna)
1 Skaffa en gängjärnsriktare, så kan du knäcka ut det nedre gångjärnet och bocka in de två övre, kommer ge några mm så dörren inte tar i bottenstycket.
2 Fungerar inte det kan du med en karmskruvsnyckel justera ut de 2 undre karmskruvarna på karmen(på gångjärnssidan) och skruva in de 2 översta på samma sida.
3 Finns det justerskruv(titta under gångjärnet) så kan man ibland justera sprintarna, alt lägga i brickor i själva gångjärnet för att få upp den några mm(gör samma på alla 3 så att de vilar jämnt på sprintarna)
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Tusen tack för ditt engagemang och utförliga svar!
Jag börjar med att köpa en gångjärnsriktare och karmskruvsnyckel så ser vi om jag lyckas få till det.
Jag börjar med att köpa en gångjärnsriktare och karmskruvsnyckel så ser vi om jag lyckas få till det.
I InsidersUnited skrev:3 alternativ.
1 Skaffa en gängjärnsriktare, så kan du knäcka ut det nedre gångjärnet och bocka in de två övre, kommer ge några mm så dörren inte tar i bottenstycket.
2 Fungerar inte det kan du med en karmskruvsnyckel justera ut de 2 undre karmskruvarna på karmen(på gångjärnssidan) och skruva in de 2 översta på samma sida.
3 Finns det justerskruv(titta under gångjärnet) så kan man ibland justera sprintarna, alt lägga i brickor i själva gångjärnet för att få upp den några mm(gör samma på alla 3 så att de vilar jämnt på sprintarna)
Det behövs bilder när dörren är stängd. Man behöver se hur stora gliporna är. Eventuellt kan det lösas med gångjärnsbrickor och/eller så för man bryta lite i gångjärnen. Verktyg för att knäcka gångjärn finns på alla byggvaruhus.
De gångjärnen är med inkast för justerbrickor och saknar därför justerskruv.I InsidersUnited skrev:
Men finns det plats att höja dörrbladet utan att det tar i överstycket så kan @runjes02 höja dörrbladet med hjälp av justerbrickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack. Här kommer bilder på stängd dörr. Det är lite olika avstånd uppe och nere på dörren.J Johan456 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Hej, lånar denna tråden. Jag har likadan dörr med samma fel. Dörren skrapar nere i tröskeln på handtagssidan. Dörren ser ut att vara rak i ranen så att säga så tror jag behöver lyfta upp den nån millimeter bara. Är det brickor i gångjärnen som gäller? Nyfiken om trådstartaren löste sitt problem med brickor eller hur gjorde du?
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Om du lägger upp bilder på dörr och framförallt gångjärnen så är det enklare att svara..T Trött på nya idioten skrev:Hej, lånar denna tråden. Jag har likadan dörr med samma fel. Dörren skrapar nere i tröskeln på handtagssidan. Dörren ser ut att vara rak i ranen så att säga så tror jag behöver lyfta upp den nån millimeter bara. Är det brickor i gångjärnen som gäller? Nyfiken om trådstartaren löste sitt problem med brickor eller hur gjorde du?
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Har löst det nu med brickor, min dörr är exakt likadan som den som trådstartaren har/hade. Men tror egentligen inte att dörren åkt ned utan tröskeln som är väldigt väderutsatt har svällt, eller kanske en kombination. Men en 3 mm-bricka i varje gångjärn gjorge susen.plåtrickard skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden