16 533 läst ·
47 svar
17k läst
47 svar
Juridiskt ansvar i samfällighetsförening.
Tycker också att det låter konstigt och det enda som står i protokollet är utöver det som jag har skrivit tidigare är att revisorerna har uppskattat bristen till minst 150 000 SEK, men som jag har skrivit så har vi fortfarande inte fått några konrekta exempel. Min tolkning att med vad som avses med revisorerna i aktuell text är den externa redovisningskonsultens arbete.mycke_nu skrev:Väldigt konstigt hanterat så här långt.
En brist på 150 000 kan ju inte bara uppstå ur tomma intet. Det finns bara två möjliga förklaringar, antingen så har någon (ordf eller kassören) plundrat bankkontot, eller så finns det ett bokföringsfel.
Vi det här extrainstta mötet så måste det väl ha framkommit vart man ansåg att pengarna tagit vägen och när detta skulle ha skett?
Vet inte vad det exakta beloppet är för 2013 gällande arvoden, är i första hand den rörliga delen som jag behöver ha underlag på, gällande den fasta så har 3400+50+11873 SEK betalats ut, räknade med 32 % i skatt så blir det strax över 20 800 SEK, detta underförutsättning att det har betalats ut i en klumpsumma.Hubbe2 skrev:En förening med det arvodet om fast summa (efter skatt dessutom?, då varierar ju arvodet beroende på styrelsemedlemmens övriga inkomst) + 240kr/h för "övrigt styrelsearbete" hade varit trevligt att sitta i styrelsen på.
Sitter som ordf. i en liknande samf. med 70 fastigheter där vår ersättning är 1000kr/år. Förra året lades nog minst 250-500h var på styrelsearbete då vi hade installation av fiber och en trilskande granne. 120kkr var hade blivit dyrt för föreningen...
Omsättning för samfällighetsföreningen omsätter ca 1,3 MSEK per år (endast avgifter), så procentuellt så blir det inte så mycket, utöver detta så torde de ha ränteintäkter etc. som avsätta pengar för kommande investeringar.
Tror inte att det har något med styrelsemedlemmarnas övriga inkomst utan ersättningarna är knutna till det arbete som görs för samfälligheten per år.
Tror det är vanligast att ersättningen baseras på basbelopp, t ex ett basbelopp eller 0,75%, lite beroende på vad medlemmarna tycker. Till detta kommer ersättning per möte, t ex 150:-/timme och extra ersättning utöver detta. Kan röra sig om arbete på gemensamhetsanläggningar o d.
Detta ärende ligger på is, då det visat sig att polisanmälan varit undermålig och lika diffus som de anklagelser som har skickats mot min bekant.
Så har inte lagt ner något mera arbete annat att stämma av med vår advokat om vi skall vara så fräcka att skicka in en polisanmälan gällande detta eftersom det är olagligt att göra en polisanmälan under falska premisser.
Dock så kan de komplettera sin polisanmälan, men med tanke på hur de har lyckats hittills så lär detta kunna ta tid.
Så har inte lagt ner något mera arbete annat att stämma av med vår advokat om vi skall vara så fräcka att skicka in en polisanmälan gällande detta eftersom det är olagligt att göra en polisanmälan under falska premisser.
Dock så kan de komplettera sin polisanmälan, men med tanke på hur de har lyckats hittills så lär detta kunna ta tid.
Jag förstår känslan och funderingen över att själva göra en polisanmälan.... Men jag skulle inte rekommendera detta...
Jag tror att risken är väldigt stor att de kommer att jävlas så mycket som möjligt... Dessutom så fortsätter det hela ännu ett varv för din bekanta.
För sin egen hälsa så bör man nog ändå nöja sig med att knyta handen i fickan å gå vidare....
Även om jag själv verkligen förstår känslan att vilja jävlas tillbaks....
Sätt dig ned och ta det lugnt någon vecka eller så och fundera på om det fortfarande är lika viktigt att själva göra en anmälan...
Man måste välja sina strider....
Jag tror att risken är väldigt stor att de kommer att jävlas så mycket som möjligt... Dessutom så fortsätter det hela ännu ett varv för din bekanta.
För sin egen hälsa så bör man nog ändå nöja sig med att knyta handen i fickan å gå vidare....
Sätt dig ned och ta det lugnt någon vecka eller så och fundera på om det fortfarande är lika viktigt att själva göra en anmälan...
Jag har under några år varit (lekmanna)revisor i en förening som har skötts väldigt dåligt. Det är visserligen lite skillnader mellan en förening och en samfällighet, men den inställning jag gått ut med till styrelsen i den föreningen är:
Styrelsen är solidariskt ansvariga för allt styrelsearbete utom det som stadgar och årsmötesbeslut uttryckligen lägger på en enskild ledamot.
Har en kassör gjort fel så måste styrelsen bevisa att denne har brutit mot styrelsens attestrutiner och liknande. Attestrutiner är jätteviktigt för såna här grejer, både för kassören och resten av styrelsen. Kassören måste veta att de utbetalningar denne gör verkligen är korrekta (därför ska nån annan ha attesterat) och för övriga styrelsen är det viktigt att kassören inte på eget bevåg ska kunna göra utbetalningar.
När man tittar på sånt här måste man börja med att titta på stadgar, budget och årsmötesbeslut. Har styrelsen arbetat inom de ramar som finns där? Då ska de beviljas ansvarsfrihet.
Har styrelsen gått utanför de ramar som stadgar, budget och årsmötesbeslut sätter så är det värre. Om det beror på händelser utanför styrelsens kontroll så är det väl rätt självklart att årsmötet även där beviljar ansvarsfrihet (styrelsen har gjort vad de kunnat). Men är det styrelsen som på eget bevåg brutit mot detta så måste de ensklida ledamöterna visa att de blivit förda bakom ljuset, annars får hela styrelsen ta smällen.
När det gäller att bokföringen har skickats till en utomstående så är det också fråga om ifall detta inte är sekretessbrott.
Styrelsen är solidariskt ansvariga för allt styrelsearbete utom det som stadgar och årsmötesbeslut uttryckligen lägger på en enskild ledamot.
Har en kassör gjort fel så måste styrelsen bevisa att denne har brutit mot styrelsens attestrutiner och liknande. Attestrutiner är jätteviktigt för såna här grejer, både för kassören och resten av styrelsen. Kassören måste veta att de utbetalningar denne gör verkligen är korrekta (därför ska nån annan ha attesterat) och för övriga styrelsen är det viktigt att kassören inte på eget bevåg ska kunna göra utbetalningar.
När man tittar på sånt här måste man börja med att titta på stadgar, budget och årsmötesbeslut. Har styrelsen arbetat inom de ramar som finns där? Då ska de beviljas ansvarsfrihet.
Har styrelsen gått utanför de ramar som stadgar, budget och årsmötesbeslut sätter så är det värre. Om det beror på händelser utanför styrelsens kontroll så är det väl rätt självklart att årsmötet även där beviljar ansvarsfrihet (styrelsen har gjort vad de kunnat). Men är det styrelsen som på eget bevåg brutit mot detta så måste de ensklida ledamöterna visa att de blivit förda bakom ljuset, annars får hela styrelsen ta smällen.
När det gäller att bokföringen har skickats till en utomstående så är det också fråga om ifall detta inte är sekretessbrott.
Skrivit det tidigare, min bekant är gammal kompis med hen som tar emot polisanmälningar i aktuellt distrikt och de hade konstaterat att det var det värsta som de hade sett i anmälningsväg.Odjuret skrev:Jag förstår känslan och funderingen över att själva göra en polisanmälan.... Men jag skulle inte rekommendera detta...
Skall tilläggas att hen inte handlägger aktuellt ärende eftersom hen redan förklarat att min bekant och hen är väldigt bra kompisar och att de inte vill att någon jäv situation kan uppstå.
Men eftersom samfälligheten håller på och trakasserar min bekant, så tänkte vi jävlas lite själva, dock så blir det hursomhelst att avvakta till efter sommaren.
Under normala fall så skulle jag också har rekommenderat att knyta hand i fickan och gå vidare, men som det varit sista månaderna så rör det sig om mobbning av min bekant och någonstans måste man säga ifrån.
Det ska vara samma här, dock så har min bekant varit lite blåögd och vågar nog säga att det ibland har skett muntligen, vet ännu inte vad är de specifika problemen är utan bara att hen fått exempel som jag skrivit tidigare.
Har själv arbetat på Ernst & Young och har bra koll på vad som gäller ur den juridiska biten, också vid flera tillfällen assisterat med hjälp när hen stött på problem.
Så steg 1 är att det upprättas en korrekt polisanmälan med punkter som klargör vilka verifikationer som de anser vara felaktiga och därifrån så kan bemöta de anklagelser som kastats mot hen.
Vet inte vad du menar gäller bokföring till utomstående, denna har endast hanterats inom styrelsen samt att den aktuella personen skickat detta till en extern redovisningskonsult som påstår sig ha hittat brister.
Har själv arbetat på Ernst & Young och har bra koll på vad som gäller ur den juridiska biten, också vid flera tillfällen assisterat med hjälp när hen stött på problem.
Så steg 1 är att det upprättas en korrekt polisanmälan med punkter som klargör vilka verifikationer som de anser vara felaktiga och därifrån så kan bemöta de anklagelser som kastats mot hen.
Vet inte vad du menar gäller bokföring till utomstående, denna har endast hanterats inom styrelsen samt att den aktuella personen skickat detta till en extern redovisningskonsult som påstår sig ha hittat brister.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Om du vill så kan du troligen begära ut anmälan från polisen, en avskriven polisanmälan blir (tror jag) offentlig handling.
Min erfarenhet där gäller en släkting som fick problem efter att ha anmält en sak. Den anmälan gick visserligen lite längre innan den skrevs av i brist på bevis (gällde olaga hot). Men då kunde den misstänkte gärningsmannen begära ut hela förundersökningen. Polisen var inte så pigga på det, de ansåg att det trots allt fanns substans i anmälan, de hemligstämplade förundersökningen. Detta överklagade gärningsmannen till länsrätten som gick på polisens linje, men kammarrätten hävde hemligstämpeln.
Min erfarenhet där gäller en släkting som fick problem efter att ha anmält en sak. Den anmälan gick visserligen lite längre innan den skrevs av i brist på bevis (gällde olaga hot). Men då kunde den misstänkte gärningsmannen begära ut hela förundersökningen. Polisen var inte så pigga på det, de ansåg att det trots allt fanns substans i anmälan, de hemligstämplade förundersökningen. Detta överklagade gärningsmannen till länsrätten som gick på polisens linje, men kammarrätten hävde hemligstämpeln.
Problemet med styrelser i samfälligheter är att de gärna blir lite av självspelande piano. De kan göra lite som de vill eftersom ingen annan vill eller kan ta över. Styrelsen kan helt enkelt hota med att om deras förslag inte bifalls så avgår de. Dessa styrelser befolkas oftast av ett gäng likasinnade som mer eller mindre styr hela området. De lägger motioner och pressar /hotar igenom dessa i omröstningar.
Mygel förekommer också, arbeten som läggs ut på entreprenad går till nån släkting i styrelsen, med höga utgifter som resultat.
Mygel förekommer också, arbeten som läggs ut på entreprenad går till nån släkting i styrelsen, med höga utgifter som resultat.
Den externa redovisningskonsulten är ju en extern person. Det är normalt bara styrelsen och revisorerna som ska ha tillgång till den fulla bokföringen. Om styrelsen tror att det är brister så ska de påtala det för revisorerna.Björn Ö skrev:
Jo, dock så skall den externa redovisningskonsulten gjort detta på uppdrag av den person som dragit igång hela baletten, skall tilläggas att hen inte sitter i styrelsen.Nerre skrev:
Dock om jag förstått det hela rätt så skall styrelsen varit informerad om detta, men som jag skrivit tidigare så känner jag VD'n på aktuell byrå och hen skall jag ta en lunch med efter sommaren och se hur det lokala kontoret har fått aktuell förfrågan samt om den aktuella konsulten är mogen för en sådan här uppgift.
Som jag skrev tidigare så tror jag inte att så är fallet, samt vilken revisor från lokalkontoret som varit delaktig för godkännande etc. Torde var en sådan som godkänt detta arbete innan det skickades tillbaka till samfälligheten.
Du nämner sekretessbrott om man skickar det vidare till någon utomstående... Hur fungerar det om man anlitar ett företag för att sköta all bokföring? Då bryter man mot sekretessen?Nerre skrev:
Då har man ett avtal med det företaget som styr sekretessen.
Poängen är att ett förenings eller samfällighets bokföring kan innehålla uppgifter som är av "känslig" karaktär (t.ex. information som nån utomstående på något sätt kan tjäna pengar på). Det är därför inte ens en förenings medlemmar har full tillgång till bokföringen, det ska inte räcka med att gå med i föreningen för att kunna få full insyn och snoka i vad som händer.
Poängen är att ett förenings eller samfällighets bokföring kan innehålla uppgifter som är av "känslig" karaktär (t.ex. information som nån utomstående på något sätt kan tjäna pengar på). Det är därför inte ens en förenings medlemmar har full tillgång till bokföringen, det ska inte räcka med att gå med i föreningen för att kunna få full insyn och snoka i vad som händer.