Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Som @harry73 visat i ett antal kloka inlägg lämnar man världen öppen för allsköns svineri om man frångår principen om att avtal ska hållas.

Vissa ser det uppenbarligen som en fördel om man kan tilltvinga sig ytterligare fördelar än vad man avtalat om, men jag utgår från att de som egentligen vill ha den typen av anarki är få.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Exakt, och därför är det flera här som argumenterar för att Esbjörn är den starka parten i hustvisten.

Men du borde väl också tycka att det är en bra sak att ett fastighetsköp blir definitivt ett bra tag innan överlåtelsen?
Spelar ingen roll vad jag tycker, det jag påpekade kommer från verkligheten som jag har mött den. Även om man teoretiskt kan ha rätten på sin sida så, efter att man mobiliserat stora advokatapparaten med de kostnader detta medför, tenderar förlikningen hamna någonstans i mitten och bägge sidor känner sig både som lite vinnare och förlorare.

harry73
D djac skrev:
Spelar ingen roll vad jag tycker
Nu är detta en tycka till tråd, så visst spelar det någon roll vad du tycker

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, jag tolkar enligt lagen. Hur tolkar du?

Jo, givetvis ville han sälja, annars hade han ju inte sålt.

Det som ska avgöras i rätten är om Esbjörn inte var vid sinna sinnens fulla bruk när han skrev på köpekontraktet.
HIttills har Esbjörn (eller snarare hans ombud) inte lyckats visa det. De inlagor som har kommit till tingsrätten visar snarare på motsatsen.

Hur kommer du fram till den slutsatsen? Ingenting som har lämnats in till tingsrätten visar att den överenskomna priset var ett "underpris".

Jo, det gör man om man har köpt den. Återigen ber jag dig hänvisa till jordabalken som stöd för ditt påstående.

Den är snarare ovärderlig i ekonomisk mening (men ordet "ovärderlig" är inte ett ord som passar så bra i juridiska sammanhang). En lagfart visar att Lantmäteriet har accepterat den fångeshandling som man har åberopat som bevis för att man bör beviljas lagfart.

Det är fångeshandlingen som visar att man är ägare av fastigheten.

Allt detta har som sagt redan retts ut i trådarna här på Byggahus så varför fortsätter du med samma felaktiga påståenden?
Ja enligt lagen är detta med huset ännu inte fastställt rättsligt så jag kan inte heller uttala mig om hur det slutligen bedöms. Enligt lagen är mej veterligen Esbjörn fortfarande ägare då han innehar lagfarten den har Ebba inte fått. Du verkar ha tolkningen av lagen klar så vi får väl se framledes om du får rätt eller inte.

Fångeshandlingen du måste mena är köpekontraktet Esbjörn känner sig lurad att skriva på. köpekontrakt är inte godkänt som Fångeshandling. Om det varit det hade Ebba utan problem fått Lagfarten på huset när hon sökte den och med det också blivit ägare. Köpekontraktets giltighet är ifrågasatt. Det fins därför ingen giltig godkänd enligt lagen fångeshandling för närvarande.

Fångeshandlingen gör inte dig till ägaren av huset. Det är lagfarten som du får ut med hjälp av en giltig godkänd sådan som slutligen gör dig till ägare. Köpekontrakt är endast bevis på att en affär ingåtts mellan parter och är det godkänt och inte som i detta fallet underkänt och i fråga satt får man normalt ägandet i form av lagfarten.Esbjörn är fortfarande ägare av lagfarten och därmed också huset.

Du säger att Esbjörn vill sälja ?. Nej han vill inte sälja därför föreligger det en tvist för att Ebba vill utnyttja Esbjörns misstag och ha ett framtvingat godkänt köp.

Underpris har jag läst om i media mycket fakta får man via media.

Jag svarar ju på ditt inlägg och har inte för avsikt att komma med felaktiga påståenden bara en korrekt syn ur mitt perspektiv om vad som är rätt och fel alltså mina värderingar i saken sen får du ha dina värderingar och din syn på saken om du anser dessa vara korrekt och det känns bra och rätt för dig.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B
Det är rätt vanligt att man förväxlar köpebrev och köpekontrakt,

Krav för att köpehandlingen ska anses giltig är att kontraktet är daterat samt att datum för tillträde anges. Att tillträdesdatum framgår är viktigt i ansvarshänseende då det ofta är i samband med det som ansvaret för fastigheten övergår från den ena parten till den andra. Det finns visserligen inget krav på när det ska ske, utan det är upp till parterna själva att avtala om. Vanligtvis läggs dock ansvaret på säljaren fram tills tillträdet.

Något ytterligare som tydligt ska framgå är den överenskomna köpeskillingen, vilken fastighet det gäller samt en överlåtelseförklaring.
Gällande vittnen så är det inget krav för avtalets giltighet men för att senare kunna ansöka om lagfart hos Lantmäteriet krävs att säljarens underskrift har bevittnats av två personer.

När betalning är fullständigt erlagd skrivs köpebrevet men det här är inte samma dokument även om de ofta kommer att användas tillsammans för att man ska kunna söka lagfart det vill säga registrera sig som ny ägare av den egendom som man har köpt.
Man skriver köpebrevet så snart som fastighetsaffären är klar och det här blir en bekräftelse, ett kvitto, på att köpet har genomförts i enlighet med de villkor som finns med i köpekontraktet. I själva köpebrevet så tar man normalt sett inte med några villkor.
Det är viktigt att båda parter är väl införstådda med vad som står i kontraktet och att alla överenskommelser framgår. Har parterna kommit överens om något som inte framgår av avtalet kan den delen senare ogiltighetsförklaras.
Är det något av formkraven som inte är uppfyllda bli även köpekontraktet per automatik ogiltigt
OBS: Säljarens namnteckning ska vara bevittnad av två personer.

Lagfart är bevis på att jag är ägare till fastigheten.
Enligt lagen, jordabalken, så måste man söka lagfart då man har köpt eller på annat sätt blivit ny ägare av en fastighet.
När lagfart är inskriven i fastighetsregistret är det ett slutgiltigt och orubbligt bevis på vem som äger fastigheten.
En som saknar lagfart har svårt att bevisa att den äger fastigheten.
Lagfart är statens bevis att de anser att du är rätte ägaren, och det lagliga dokument som bevisar att det är du som ärligt är den rättmätige ägaren till din fastighet
Lagfarten används bland annat hos Bankerna vid lånegivning för kontroll av och inteckning/pantsättning av lånen, samt av skattemyndigheten att belasta dig med fastighetsskatt mm avgifter och skyldigheter som att det ska finnas godkännt avlopp mm mm mm, skyldigheter.

Redigerat:
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Nu är detta en tycka till tråd, så visst spelar det någon roll vad du tycker
Jag tycker att en affär bör bara hända när balans mellan partnerna råder, detta påverkas av många faktorer och i detta fallet verkar inte balans råda.

De som brukar tvinga av folk deras hus och mark är annars mest av karaktären olje och gruvbolag med feta plånböcker och armeer av advokater, de flesta andra människor mår bättre när de gör affärer i samtycke och balans.

D Dr Jumping Jack skrev:
Allt du skriver är fel.
Att du ”Copy&Paste” ur boupplysningen dåligt formulerade hemsida stärker inte din sak. Uppmärksamma att boupplysningen inte är en myndighet och knappast tar något ansvar för sina texter. Aftonbladet är knappast en objektiv referens och den du borde avstå ifrån
Att media som aftonbladet, expressen, nyheter i tv mm inte skulle förmedla sanningsenlig information köper jag inte. Media skulle inte överleva särskilt länge om det som framförs inte var sant. Sen händer det ju att media får felaktig information vilket då rättas till senare.

Boupplysningens hemsida är dåligt formulerad enligt dig. Jag tycker den är tydlig och förklarar på ett bra sätt lagfartens betydelse.

Du tycker att allt jag skriver är fel. Det är helt ok för mig du är fri att ha din uppfattning och jag min.

• Haha
Heidina och 2 till
  • Laddar…
harry73
Det viktiga med olje- och gruvbolag är också att de har en hel annan möjlighet att tvinga till se ägandet, men bland privatpersoner ska det finnas en punkt, där affären är färdigt och tvingande, och det är inta önskvärd att det är först vid tillträde. Det är inte heller önskvärd att man betalar hela summan innan tillträdet för det skapar andra problem.
Och då är enligt mig dagens system, där man vid kontraktsskrivning får ett bindande köp och betalar handpenning till säljaren som garant att man som köpare genomför affären.
Dagens system tar dock inte hänsyn till att en säljare vill upphäva affären. I fallet Ebba och Esbjörn, har fick Ebba ingen säkerhet från Esbjörn som hon kan använda om Esbjörn inte följer avtalet. Tvärtom fick Esbjörn hennes säkerhet i form av handpenning och behöll kontroll över huset. Så här är Esbjörn definitivt den starka parten.
Nu är det är inte så vanligt att säljare vill upphäva kontraktet, så jag tycker ändå att det råder nått slags balans mellan säljare och köpare, men ändå.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Att media som aftonbladet, expressen, nyheter i tv mm inte skulle förmedla sanningsenlig information köper jag inte. Media skulle inte överleva särskilt länge om det som framförs inte var sant. Sen händer det ju att media får felaktig information vilket då rättas till senare.

Boupplysningens hemsida är dåligt formulerad enligt dig. Jag tycker den är tydlig och förklarar på ett bra sätt lagfartens betydelse.

Du tycker att allt jag skriver är fel. Det är helt ok för mig du är fri att ha din uppfattning och jag min.
De nyhetsmedia du räknar upp skulle inte ha överlevt utan understöd förmodligen pga förekommen anledning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
harry73
L LiteForce skrev:
Att huset redan är är sålt är en tolkningsfråga vilket du har valt att tolka som sålt.
Egentligen är det solklart och ingenting som Ebba och Esbjörn tvistar om. Enligt kontraktet är huset sålt och Ebbas egendom!
Det dom tvistar om är om kontraktet är giltigt, för om kontraktet inte är giltigt, då har huset aldrig varit Ebbas. Esbjörn argumenterar att kontraktet inte är giltigt för att han har en sådan nedsättning, att han inte kan fatta beslut om stora affärer och därmed inte kan ingå ett avtal.
Domstolen har gett Esbjörn möjlighet att bevisa det, men sa också att bevisbördan ligger hos Esbjörn. Så lyckas Esbjörn inte övertyga domstolen att han inte kan ingå avtal, är kontraktet giltig, och var huset Ebbas egendom sedan kontraktsskrivningen.

Svårare än så är det inte

• Gilla
Micke R. och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nä, jag har sett alla tveksamheter viftas undan till Ebbas favör men jag svårt att tro att det är så kristallklart och att gubbens ombud ändå fortsätter driva det, vore udda. Då skulle denna behövt råda sin klient att ta de extra slantarna och springa därifrån.

Är man generellt intresserad av trassliga fastighetsaffärer finns det nog både mer underhållande och komplexa sådana än denna. Att se en kallhamrad politiker köra över en gammal gubbe med alla till buds stående medel för att hävda sin rätt är ju annars bara sorgligt.
Om jag har förstått rätt så driver inte Esbjörns ombud den här rättsprocessen länge. Det finns dessutom stark misstanke att ombudet inte tror att Esbjörn har rätt utan att man försöker förhala till Ebba ger upp.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L LiteForce skrev:

Media vinklar hårt och utelämnar vissa fakta som gör att man får helt fel uppfattning om hur det hela egentligen hänger ihop. Ebba/Esbjörn är ett tydligt exempel på detta. Media har huvudsakligen tagit Esbjörns parti tills Marcus Oscarsson på TV 4 framförde en mera nyanserad bild och helt plötsligt blev det ett skifte i sympatier

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om jag har förstått rätt så driver inte Esbjörns ombud den här rättsprocessen länge. Det finns dessutom stark misstanke att ombudet inte tror att Esbjörn har rätt utan att man försöker förhala till Ebba ger upp.
Den som var ombud sade upp sig. Han meddelade då också att en advokat tagit över, men såvitt jag vet har inte den advokaten bekräftat att han tagit på sig uppdraget. Men vi får väl hoppas att han eller någon annan advokat gör det snart, för Esbjörn Bolin verkar vara i skriande behov av goda, sansade råd.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det här kommer ha sin gång juridiskt, har Ebba tur så är nämndemännen Kristdemokrater och då kommer oväsentligheter som bevittnade dokument mm att viftas undan och Ebbas gudomliga rätt kommer prioriteras.
Jag tror inte att några nämndemän kommer att delta i huvudförhandlingen i ett tvistemål av det här slaget.

Några fel med bevittning av dokument har inte gjorts.

P
D djac skrev:
Nä, jag har sett alla tveksamheter viftas undan till Ebbas favör
Om man tittar på objektiva fakta (dvs sådana som kan verifieras) så kan jag inte påminns mig om några tveksamheter till nackdel för Ebba.
men jag svårt att tro att det är så kristallklart och att gubbens ombud ändå fortsätter driva det, vore udda. Då skulle denna behövt råda sin klient att ta de extra slantarna och springa därifrån.
Det kanske finns något som inte har med Ebbas person att göra som gör att ombudet driver saken vidare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.