162 375 läst ·
2 074 svar
162k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror att det är tämligen ovanligt att en säljare ångrar sig ett par veckor efter att ha undertecknat köpekontraktet och då helt enkelt inte dyker upp till slutbetalning och underskrift av köpebrev, men om du känner till något sådant (hyfsat aktuellt) fall så tar jag gärna emot tips.D djac skrev:
Denna tråden lockar självklart till sig de som är Ebbahatare, för övriga är det inte så intressant vilka de inblandade personerna är, och det står helt klart att allt Ebbahatande leder till att fokus flyttas från fastighetsaffären hela tiden.
På vilket sätt tycker du att Ebba inte har agerat i linje med KDs värdegrund? Jag har ingen direkt koll på den värdegrunden eftersom jag är ointresserad av KD, så du får gärna redogöra för den också.K kortis skrev:
Allt som har kommit från Ebba i den vägen i den här affären tyder på att hon vill att avtal ska hållas och att lagar ska följas.M mickef skrev:Nuvarande regeringsmedlemmar verkar leva efter egna rättesnören och nån slags värdegrund, inte efter folkviljan vilken föredrar att lag och ordning ska gälla och inte något påbud från yttre rymden för några tusen år sedan eller någon "godhjärtad" i hast påkommen ny lag. Förhoppningsvis är Ebbas rättesnöre snörrät.
Tyvärr är hon kristdemokrat, annars hade hon kanske fått min röst.
Kruxet är att det blir väldigt svårt att införa en ångerrätt för säljare. Rätt få skulle acceptera att en bilhandlare kan ta tillbaka bilen man nyss köpt utan motivering, eller genom att hävda att priset var för lågt (kanske för att en annan potenitell köpare har nämnt ett högre pris).harry73 skrev:
Visst tycker jag också att det känns bra om man har ångerrätt och att man kan göra fel ibland utan att konsekvenserna blir för stora. Men försök nu bygga in denna ångerrätten på ett vettigt sätt i ett fastighetsköp eller vanligt avtal för den delen, och se var man landar då.
Jag tror att det är rimligt att det finns en "point of no return" någonstans och att det är rimligt att den är orubbligt. det har med rättssäkerhet att göra. Just nu ligger den punkten vid själva avtalsskrivningen, om man nu inte bygger in besiktningsklausul mm. Även det tycker jag är rimligt.
En besiktningsklausul i köpekontraktet skyddar köparen, inte säljaren.
Jag förstår att en del KD-väljare verkar vara ilte besvikna på Ebba, men jag tror faktiskt inte att ni behöver oroa er. Jag tror att KD kommer att stå pall för turbulensen runt Ebbas fastighetsaffär.K kortis skrev:
Annars kanske det finns något annat värdekonservativt parti med nån sorts kristen grund för dig att rösta på?
För att det blandar religion med politik förstås. Det är inte det partiet ensamt om, men det är det enda riksdagsparti som har en religion i sitt namn.K kortis skrev:
Tyvärr tror jag att KD inte kommer att åka ur riksdagen i nästa val, men om vi alla hejar allt vad vi kan på Ebba så kanske det går vägen!
Inte genar i hörnen, utan springer rakt av spelplanen i halvtid och hävdar att man aldrig ville spela.D djac skrev:
Nej, "point-of-no-return" är när man skriver under köpekontraktet. Resten är mest formalia för att se till att alla gör som de ska.D djac skrev:
Att alla inte har gjort som de ska är anledningen till att affären måste avslutas i tingsrätten.
Fastighetsaffärer är inte riktigt som andra affärer. Det finns strikta regler som måste följas. Det vi ser nu är konsekvensen av att inte följa de reglerna.D djac skrev:
Återigen frågar jag villken lag du hänvisar till?L LiteForce skrev:
Det finns en lag som skulle kunna ogiltigförklara köpekontraktet, men du får leta rätt på den själv.
Chansen att tingsrätten skulle döma till Esbjörns fördel med hjälp av den lagen är mycket, mycket liten.
Nej, en lagfart är inte en fångeshandling.
Köpekontraktet uppfyller all formalia, så det är giltigt som fångeshandling för att visa på ägande.Fångeshandlingen du måste mena är köpekontraktet Esbjörn känner sig lurad att skriva på. köpekontrakt är inte godkänt som Fångeshandling. Om det varit det hade Ebba utan problem fått Lagfarten på huset när hon sökte den och med det också blivit ägare. Köpekontraktets giltighet är ifrågasatt. Det fins därför ingen giltig godkänd enligt lagen fångeshandling för närvarande.
Lantmäteriet har dock ytterligare krav på fångeshandlingen för att bevilja lagart. Lantmäteriet skulle förmodligen kunna bevilja lagfart med köpekontraktet som underlag efter ett lagfartssammanträde. Det finns ett antal anledningar att hålla ett lagfartssammanträde, varav en är att den som söker lagfart har en fångeshandling som är bristfällig men bristen gör inte köpet ogiltigt. Som i det här fallet, alltså.
Lagfarten är alltså inte det som visar att man är ägare av en fastighet. Lagfarten är ett slags registreringsbevis för en fastighet.
Jag skrev att han ville sälja, och att han har sålt.
Det finns inget som tyder på att Esbjörn har handlat under tvång. Ingenting som inlämnats till tingsrätten hävdar något sådant.
Att hävda att man får mycket fakta genom media tycker jag visar på en ganska naiv syn på media. Speciellt skvallerpressen (dit Aftonbladet och Expressen hör) ska man helst inte söka sanningar hos.
Problemet är att allt du har skivit hittills den senaste dagen eller två har vederlagts i trådarna för länge sen. Jag föreslår att du läser igenom dem innan du upprepar samma felaktigheter på nytt.Jag svarar ju på ditt inlägg och har inte för avsikt att komma med felaktiga påståenden bara en korrekt syn ur mitt perspektiv om vad som är rätt och fel alltså mina värderingar i saken sen får du ha dina värderingar och din syn på saken om du anser dessa vara korrekt och det känns bra och rätt för dig.
(När du har läst dem kan du återkomma och upprepa felaktigheterna. :–)
Redigerat:
Man kan alltså söka lagfart med köpebrevet. Då behöver inte köpekontraktet upfylla Lantmäteriets kriterier. (Däremot måste förstås köpekontraktet uppfylla övriga formalia för att vara en giltig fångeshandling.)B nord123 skrev:Gällande vittnen så är det inget krav för avtalets giltighet men för att senare kunna ansöka om lagfart hos Lantmäteriet krävs att säljarens underskrift har bevittnats av två personer.
[...]
Är det något av formkraven som inte är uppfyllda bli även köpekontraktet per automatik ogiltigt
OBS: Säljarens namnteckning ska vara bevittnad av två personer.
Jag har inte beskrivit lagfarten som en fångeshandling. Jag har beskrivit lagfarten som ägande bevis för att man faktiskt äger en fastighet. Och du vet redan att Esbjörn för närvarande äger lagfarten och därmed också huset. Köpekontraktet som du menar är bevis på ägande är för närvarande fel uppfattning av dig det är ifrågasatt och ännu inte godkänt. Hur detta rättsligt bedöms kan inte någon veta.P pmd skrev:Återigen frågar jag villken lag du hänvisar till?
Det finns en lag som skulle kunna ogiltigförklara köpekontraktet, men du får leta rätt på den själv.
Chansen att tingsrätten skulle döma till Esbjörns fördel med hjälp av den lagen är mycket, mycket liten.
Nej, en lagfart är inte en fångeshandling.
Köpekontraktet uppfyller all formalia, så det är giltigt som fångeshandling för att visa på ägande.
Lantmäteriet har dock ytterligare krav på fångeshandlingen för att bevilja lagart. Lantmäteriet skulle förmodligen kunna bevilja lagfart med köpekontraktet som underlag efter ett lagfartssammanträde. Det finns ett antal anledningar att hålla ett lagfartssammanträde, varav en är att den som söker lagfart har en fångeshandling som är bristfällig men bristen gör inte köpet ogiltigt. Som i det här fallet, alltså.
Lagfarten är alltså inte det som visar att man är ägare av en fastighet. Lagfarten är ett slags registreringsbevis för en fastighet.
Jag skrev att han ville sälja, och att han har sålt.
Det finns inget som tyder på att Esbjörn har handlat under tvång. Ingenting som inlämnats till tingsrätten hävdar något sådant.
Att hävda att man får mycket fakta genom media tycker jag visar på en ganska naiv syn på media. Speciellt skvallerpressen (dit Aftonbladet och Expressen hör) ska man helst inte söka sanningar hos.
Problemet är att allt du har skivit hittills den senaste dagen eller två har vederlagts i trådarna för länge sen. Jag föreslår att du läser igenom dem innan du upprepar samma felaktigheter på nytt.
(När du har läst dem kan du återkomma och upprepa felaktigheterna. :–)
Jag behöver inte leta efter någon lag och du har två vad jag känner till som kan ogiltigförklara avtalet vilket berör Esbjörn. (1924 års lag) samt Avtalslagen (31 §)(33 §)(36 §) Det är fullt möjligt att Esbjörn får behålla sitt hus till slut.
Det blir ett framtvingat tvång om han inte vill sälja men ändå måste det till slut det föreligger ju en tvist som Ebba driver eller hur.
Att man får mycket grundfakta av media betyder ju inte att det inte kan vara vinklat åt något håll. Man behöver inte påverkas av vinklingen om man tycker annorlunda.
Problemet du har och ytterligare påtalar. Möjligen har vissa saker diskuterats och tagits upp tidigare då det är ett intressant forum med många olika inlägg. Jag har doc försökt säga dig att jag endast besvarat inlägg med enligt min mening korrekt information och återkommer det då liknade inlägg är det ju också fullt möjligt att svaren i bland liknar varandra för grund faktan är ju densamma. Alla läser heller inte varje mening i ett forum då tråden är väldigt omfattande därför kan också liknade inlägg dyka upp på nytt och också besvaras likvärdigt.
Du citerar och vinklar varje inlägg som strider mot ditt synsätt inget fel i det din synvinkel är absolut lika viktig som allas men du har fel om du tror att din synvinkel är den enda rätta och övriga inlägg består av felaktigheter. Du verkar ju uppenbart tro att köpekontraktet är giltigt som fångeshandling fast det bevisligen inte är det avslag på lagfartsansökan är bara ett ex på detta. Detta upplever i vart fall jag som felaktigt. Det pågår en tvist och kontraktet gäller för närvarande inte och kan också komma att bli ogiltigt då Esbjörn upplever sig lurad att skriva på ett avtal han inte alls förstått innebörden av. Lagfarten är därför det enda godkända bevis på vem som äger fastigheten vilket är utom all tvivel Esbjörn du säger att det är Ebba vilket ytterligare är en felaktighet. Ebba äger inte ens en kotte på Esbjörn tomt för närvarande. Du kommer säkert att citera och vinkla detta på ett för dig fördelaktigt vis
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Köpekontraktet är bevis på ägande. Hur starkt det beviset är kan man diskutera, men faktum är att äganderätten övergått i och med att avtalet signerats.L LiteForce skrev:
Eftersom att säljaren försöker nästla sig ur avtalet kommer det behöva fastställas i domstol, men när det med största sannolikhet görs kommer köparen få lagfart. Det enda som rimligen skulle kunna hindra detta är att säljaren bedöms ha varit oförmögen att svara för sina handlingar, något som verkar ytterst osannolikt.
Så även om ingen kan veta hur domstolen kommer döma så är det lätt att bedöma hur den kommer döma. För det är inte magi det här, utan det är en förutsägbar process som följer givna regler.