Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, berätta gärna hur du ser det. För jag ser ett ingånget avtal där säljaren efter påskrift försöker ändra avtalet. I det utnyttjar han rättssystemets saktfärdighet för att tvinga köparen att gå med på något annat än avtalat.

Att köparen har en ”maktposition” i politiken har hon därvidlag uppenbarligen noll och ingen nytta av. Tvärtom används hennes position mot henne.

Så för all del, förklara hur köparen här är starkare, utöver att hon har lagen på sin sida.

• Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, berätta gärna hur du ser det. För jag ser ett ingånget avtal där säljaren efter påskrift försöker ändra avtalet. I det utnyttjar han rättssystemets saktfärdighet för att tvinga köparen att gå med på något annat än avtalat.

Att köparen har en ”maktposition” i politiken har hon därvidlag uppenbarligen noll och ingen nytta av. Tvärtom används hennes position mot henne.

Så för all del, förklara hur köparen här är starkare, utöver att hon har lagen på sin sida.
Pengar ger dig mest makt, med det kan du köpa de resurser du behöver, ofta vinner den med mest resurser, ibland inte. Näst bäst är en politisk plattform, den ger dig många erfarenheter som kan vara användbara i sammanhanget, den ger dig sannolikt också tillgång till resurser, både juridiska och PR-mässiga, som kan användas till din fördel.

Att anse att en gubbe vars främsta tillgångar är sly och trä skulle kunna använda dessa som motmedel har jag svårt att förstå.

Jag har förstått att du känner stor aversion mot gubben men det gör honom inte till en maktspelare.

• Haha
MartinP666
  • Laddar…
Stor aversion vet jag inte, det här påverkar ju inte mig, men jag tycker att han utnyttjar systemet på ett djupt omoraliskt vis. Därvidlag har han säkert dåliga rådgivare, men han är ändå ansvarig för sina handlingar.

Vad gäller din maktanalys skulle jag tro att han vinner då, han verkar ju ha ett antal miljoner i tillgångar och måttligt med tid att spendera dem. Med andra ord är han nog att betrakta som ekonomiskt oberoende. Det skulle jag inte tro att Ebba Busch är, trots hennes höga inkomst.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D
Stor aversion vet jag inte, det här påverkar ju inte mig, men jag tycker att han utnyttjar systemet på ett djupt omoraliskt vis. Därvidlag har han säkert dåliga rådgivare, men han är ändå ansvarig för sina handlingar.

Vad gäller din maktanalys skulle jag tro att han vinner då, han verkar ju ha ett antal miljoner i tillgångar och måttligt med tid att spendera dem. Med andra ord är han nog att betrakta som ekonomiskt oberoende. Det skulle jag inte tro att Ebba Busch är, trots hennes höga inkomst.
Nja, som jag sagt så tror jag EB kommer ses som vinnare om det kommer till rätten, det verkar rätt rörigt på gubbens sida tycker jag. Moralen på bägge sidor ger jag mig inte in i, möjligtvis om jag någon gång upplever att jag får reda på vad som hänt och sagts i verkligheten men det lär jag aldrig få.

Att ha en sparad slant gör dig inte ekonomisk elit i Sverige :) och ger dig inga fördelar annat än att du kan köpa lite bättre mat ibland.

D djac skrev:
Pengar ger dig mest makt, med det kan du köpa de resurser du behöver,
D djac skrev:
Att ha en sparad slant gör dig inte ekonomisk elit i Sverige
Hur ska du ha det?

Jag hävdar inte heller att han är en del av en ekonomisk elit per se, bara att han förmodligen är ekonomiskt oboeroende beaktat de tillgångar han har respektive nyligen har avyttrat och hans förväntade återstående livslängd. Sen kan han förstås ha skulder eller vanor som ställer de antagandena på skam, men jag tror att är den part som lättare klarar sig utan säg en halv miljon av respektive parts förmögenhet, vilket jämte övriga omständigheter i så fall gör honom starkare.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
H Hedax skrev:
Det verkar ju som att ansökan om god man är en efterkonstruktion.
På vilket sätt skulle det vara en efterhandskonstruktion?

En ansökan om god man för Esbjörn Bolin inkom till Västmanlands tingsrätt 2020-12-07. Tingsrätten registerade den som mål Ä 7012-20, och själva ansökan finns som aktbilaga 2.

Ansökan gjordes f.ö. inte av Esbjörn själv utan av Monika Pernroth som innehar en generalfullmakt för Esbjörn. Hon kan därmed agera i hans ställe för vad som helst.

I ansökan föreslår hon sig själv som god man.

Generalfullmakten kan beskådas som aktbilaga 4 i samma mål som nämnts ovan.

Båda dessa aktbilagor är tillsammans intressant läsning.

Redigerat:
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jaha!
Jo hela den här tråden.
Ja, de som klagar på tyckande i den här tråden bör nog läsa trådens rubrik en gång till.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ska jag gissa så tror jag också att EB "vinner" frågan om huset men gissningen bygger bara på skvaller som nått mig och att den starka tenderar att vinna
Jag tycker(!) inte att Busch självklart är den starkare parten i tvisten. Ju längre det tar innan det händer något desto värre blir Buschs sits politiskt, och det är Esbjörn som har makt att dra ut på det ända tills det blir dags för HUF nån gång okt/nov (dvs det blir nog nov).

D
Hur ska du ha det?

Jag hävdar inte heller att han är en del av en ekonomisk elit per se, bara att han förmodligen är ekonomiskt oboeroende beaktat de tillgångar han har respektive nyligen har avyttrat och hans förväntade återstående livslängd. Sen kan han förstås ha skulder eller vanor som ställer de antagandena på skam, men jag tror att är den part som lättare klarar sig utan säg en halv miljon av respektive parts förmögenhet, vilket jämte övriga omständigheter i så fall gör honom starkare.
Jag antar att vi väljer att missförstå varandra, när jag syftar på pengar så menar jag att de ger dig en sådan maktposition att saker har en tendens att lösa sig, inte att man kan betala sin advokat etc, då menar jag självklart inte att ha en sparad slant. Däremot är jag ganska säker på att för en partiledare så finns det en partielit och partinära som gärna bistår med goda råd och kontakter, när de uppfattar att "deras" partiledare är angripen, ovanpå detta en propagandamaskin som kan rådfrågas.

D
P pmd skrev:
Jag tycker(!) inte att Busch självklart är den starkare parten i tvisten. Ju längre det tar innan det händer något desto värre blir Buschs sits politiskt, och det är Esbjörn som har makt att dra ut på det ända tills det blir dags för HUF nån gång okt/nov (dvs det blir nog nov).
Absolut är detta försvårande för henne men personligen är jag inte så övertygad om att det är så farligt, eller positivt, för just henne.

D djac skrev:
när jag syftar på pengar så menar jag att de ger dig en sådan maktposition att saker har en tendens att lösa sig, inte att man kan betala sin advokat etc
Ok, så du menar att vi har ett så korrupt samhälle att man kan köpa sig fri bakvägen? Det tror jag faktiskt inte att vi har i någon större omfattning. Och när det kommer till den politiska makten synes den som sagt mest vara en belastning här i mina ögon.

Vi kan nog vara ense om att det hjälper att vara på grön kvist och att ha bra kontakter för att skaffa sig den hjälp man behöver, men jag håller inte med om att fördelarna av det är så stora efter att man kommit till nivån där man kan få kunnigt stöd, och på den nivån bedömer jag att de båda är.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Absolut är detta försvårande för henne men personligen är jag inte så övertygad om att det är så farligt, eller positivt, för just henne.
Om vi räknar bort det så tycker jag det inte är någon av dem som är speciellt mycket starkare eller svagare i den här tvisten. Esbjörn har en svagare ställning rättsligt, men det beror inte på omständigheter utanför tvisten.

P pmd skrev:
På vilket sätt skulle det vara en efterhandskonstruktion?

En ansökan om god man för Esbjörn Bolin inkom till Västmanlands tingsrätt 2020-12-07. Tingsrätten registerade den som mål Ä 7012-20, och själva ansökan finns som aktbilaga 2.

Ansökan gjordes f.ö. inte av Esbjörn själv utan av Monika Pernroth som innehar en generalfullmakt för Esbjörn. Hon kan därmed agera i hans ställe för vad som helst.

I ansökan föreslår hon sig själv som god man.

Generalfullmakten kan beskådas som aktbilaga 4 i samma mål som nämnts ovan.

Båda dessa aktbilagor är tillsammans intressant läsning.
Om Monika P har en generalfullmakt varför ansöker hon om att bli god man, blir det någon praktisk skillnad? Kanske för att kräva arvode?

P
D Dr Jumping Jack skrev:
Om Monika P har en generalfullmakt varför ansöker hon om att bli god man, blir det någon praktisk skillnad? Kanske för att kräva arvode?
En fullmakt blir ogiltig om fullmaktsgivaren blir så sjuk (dement, t.ex.) att den förlorar sin förmåga att ingå avtal, men en god man kan fortsätta att företräda sin huvudman i en sådan situation.

Kombinera det med att Binninge, Majkgård och Pernroth försökte fixa till en demensdiagnos (eller åtminstone en diagnos som fastställer förminskad rättsförmåga) för Bolin, så kan var och en dra sina slutsatser.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.