Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
K kortis skrev:
ungefär som Eliasson då, Eller Salin. En partiledare är aldrig privatperson. Och framför allt så är hen väl ointelligent både på arbetet o i privatlivet. Fast det är ju bra om hon fortsätter så får inte SD sitt stöd där iaf
Vad har Sverigedemokraterna med hennes husköp att göra. Statistiskt sett är ca: vart femte inlägg här, skivet av en som röstade på SD. Långt fler än på V(pk) eller Folkpartiet. Kanske Gudrun Schyman lurar i vassen? Och Trump?

Staffan

• Gilla
leifa.k och 3 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Nej, hon kan inte stämma honom för att få tillbaka handpenningen. Svenska domstolar följer svensk lag, och Ebba har ingen laglig rätt att få tillbaka handpenningen.
och jag som i min enfald trodde att om köparen drar sig ur förlorar hen handpenning under vissa förutsättningar. Om säljaren däremot drar sig ur måste hen lämna tillbaka handpenning, det har jag fått lära mig men det kanske är fel men så har det varit för mig iaf

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad har Sverigedemokraterna med hennes husköp att göra. Statistiskt sett är ca: vart femte inlägg här, skivet av en som röstade på SD. Långt fler än på V(pk) eller Folkpartiet. Kanske Gudrun Schyman lurar i vassen? Och Trump?

Staffan
Hen försöker brunsmeta ledare för konservativa partier. Reflektera över C. Där brunsmetade vissa bokstavligen varandra. :oops:Men det tycks redan blåst förbi.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hen försöker brunsmeta ledare för konservativa partier. Reflektera över C. Där brunsmetade vissa bokstavligen varandra. :oops:Men det tycks redan blåst förbi.
C är inte ett konservativt parti utan ett Nyliberalt parti

Staffans2000
K kortis skrev:
Det är ett parti som först röstar bort Löven, för att sedan rösta in honom igen:sick::poop:. Liberal inkonsekvens.

Staffan

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag tog inte ställning för var på skalan C ligger.

Det är ett parti som först röstar bort Löven, för att sedan rösta in honom igen:sick::poop:. Liberal inkonsekvens.

Staffan
Det är ett parti som först röstar bort Löven, för att sedan rösta in honom igen:sick::poop:. Liberal inkonsekvens.C är Nyliberala vilket är väsensskilt från Liberal

Staffan

S
K kortis skrev:
och jag som i min enfald trodde att om köparen drar sig ur förlorar hen handpenning under vissa förutsättningar. Om säljaren däremot drar sig ur måste hen lämna tillbaka handpenning, det har jag fått lära mig men det kanske är fel men så har det varit för mig iaf
Det finns inget som heter "dra sig ur", det kallas avtalsbrott, undantaget är de fall där avtalet stipulerar möjligheter att frånträda avtalet. Men några sådana finns inte här.

Vad gäller fastighetsavtal så måste de uppfylla vissa formkrav enligt lag. Om avtalet inte uppfyller dessa lagstadgade formkrav så är hela avtalet ogiltigt. Ebbas och Esbjörns avtal uppfyller dessa formkrav, och det betyder att i samma ögonblick som avtalet undertecknades av parterna, så blev Ebba ägare av fastigheten. Det är så det fungerar i fastighetsaffärer, enligt lag. Sedan är det vanligt att man avtalar om senare tillträde, slutbetalning osv. Men man kan aldrig avtala om senare överförande av äganderätten. Gör man det så uppfyller inte avtalet formkraven och är ogiltigt.

Intressant nog så bjuder hela denna historien på just ett sådant avtal, också. Det är nämligen så att Esbjörn och hans syskonson någon gång runt 2007-2008 skrev ett avtal om att Esbjörn skulle få den del av fastigheten som brorsonen då ägde, i utbyte mot att brorsonen skulle få hela fastigheten vid Esbjörns frånfälle. Detta avtal avtalar då om en framtida fastighetsöverlåtelse, och det är alltså inte tillåtet enligt svensk lag. Hela det avtalet är däför ogiltigt.
Detta var i grund och botten ett försök av Esbjörns syskonson att blåsa sina 5 syskon och kusiner på deras del i arvet i fastigheten.

Vad gäller själva tvisten mellan Ebba och Esbjörn så handlar inte den egentligen om vem som äger fastigheten, det gör Ebba och därom råder egentligen ingen tvist, detta ombeds domstolen endast att som ren formaila "fastställa". Det som stämningen går ut på handlar om att domstolen skall förmå Esbjörn att fullgöra sin del av avtalet, dvs underteckna köpebrevet samt övriga delar som att frånflytta fastigheten och överlämna handlingar, nyckar etc.

Köpeavtalet är skrivit ur flera delar till fördel för Esbjörn faktiskt, då det stipulerar vad som skall ske om inte köparen uppfyller sin del av avtalet, men det säger inget om det fall att säljare inte uppfyller sin del av avtalet, vilket alltså är fallet här.

• Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ja, inte är Centern ett bondeparti eller ens ett landsbygdsparti. Inte nu längre.

Vad är förresten skillnaden på nyliberal och liberal? Med tanke på att Liberalerna redan finns som parti?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
"C är Nyliberala vilket är väsensskilt från Liberal". Okay. Nyliberal inkonsekvens. Bättre?

Staffan

Keiller Keiller skrev:
Ja, inte är Centern ett bondeparti eller ens ett landsbygdsparti. Inte nu längre.

Vad är förresten skillnaden på nyliberal och liberal? Med tanke på att Liberalerna redan finns som parti?
Nyliberalism är i princip ett modernt ord för klassisk liberalism, medan bara "liberalism" kommit att bli en beteckning för socialliberalism, som t.ex L sysslar med. Jag anser att C är mer socialliberala än klassiskt liberala, men visst ligger de någonstans mittemellan.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Nyliberalism är i princip ett modernt ord för klassisk liberalism, medan bara "liberalism" kommit att bli en beteckning för socialliberalism, som t.ex L sysslar med. Jag anser att C är mer socialliberala än klassiskt liberala, men visst ligger de någonstans mittemellan.
Ungefär som nazister och nynazister då. Skillnaden är väl inte så stor. Lite mer pedofili och flum i nyliberala C än i det andra liberala partiet.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Läste i tidningen att svenska folket tycker att Ebba har fel. 4,1 % i väljarundersökning. Med lite otur får hon mycket tid till renovering av huset....

S
E Esseve skrev:
Läste i tidningen att svenska folket tycker att Ebba har fel. 4,1 % i väljarundersökning. Med lite otur får hon mycket tid till renovering av huset....
Vad lustigt, jag läste tvärtom, att hon är den partiledare svenska folket har mest förtroende för efter statsministern och Kristersson.

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E Esseve skrev:
Frågan i undersökningen var samma som här i trådrubriken? :thinking:

• Haha
Snickerick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.