Grattis styrManberg ;)

Jag funderar jag med om jag ska skicka en monsterorder på lite festoolgodis, bara tänka "Skitsamma, nu kör jag" Om man handlar för 40 papp borde man få lite lull lull till. Men jag vet inte. Å andra sidan känns det som en investering för livet så att säga. Bra grejer kostar, men håller.

Blev följande julklappar till mig själv :D
från www.fine-tools.com:
VERITAS DX60 Block Plane
Japanese Waterstones Grain size 800
Japanese Waterstones Grain size 1200
Japanese Waterstones Grain size 6000
Schellac powder bleached dewaxed extra pale blonde transparent 1000 g
Shellac flakes, natural wax content 500 g
från www.axminster.co.uk:
Axminster Honing Guide
Axminster Hex Drive Hinge Centring Drill - 4.4mm
Axminster Hex Drive Hinge Centring Drill - 3.6mm
Här hemma ska jag köpa en glasskiva "floating" minst 8 mm tjockt och våtslippapper.

Vill passa på att tacka byggahus egen hyvel och handslipguru Bengtn för alla råd och tips.

God Jul på er alla verktygstokar.

Grattis springare! Kul!

Festooltomten kom till mig idag och sa att jag hade varit snäll.

TS 75 EBQ Plus FS + extra 1400 skena och snabbtvingar till dessa.
CS 70 EB + CS 70 LA
RO 150 FEQ plus + en lite olika papper
CTM 26 med städset, longlifepåse och våtfilter.

Jag som inte haft julkänsla på 15 år, har det nu!

Manberg du måste ha varit snällare än mig ;)

Springare skrev:
Här hemma ska jag köpa en glasskiva "floating" minst 8 mm tjockt och våtslippapper.
Det där tycker jag alltid att jag ser när man pratar om glasskivor för slipning av hyvelstål, men har aldrig förstått vad man menar. Så, vad menar man med glasskiva "floating"? Är det någon speciel typ av glas eller?

ottot skrev:
Det där tycker jag alltid att jag ser när man pratar om glasskivor för slipning av hyvelstål, men har aldrig förstått vad man menar. Så, vad menar man med glasskiva "floating"? Är det någon speciel typ av glas eller?
"Floating" refererar till tillverkningsprocessen, där glaset flyter (därav namnet) ut på en bädd av smält tenn. Med denna metod blir glaset väldigt plant och jämnt i tjocklek. Bra för ändamålet alltså.

Har för mig att vanligt fönsterglas tillverkas på detta sätt idag, så det är egentligen inget märkligt (även om 8 mm inte brukar användas i fönster).

Float kallas även Pilkingtonprocessen

Tack, då har man lärt sig något nytt i dag också :)

mattiasp skrev:
Float kallas även Pilkingtonprocessen
Processen utvecklades av två engelsmän, den ena med efternamnet Pilkington. Kopplingen till den stora glasproducenten Pilkington är inte speciellt svår att lista ut :)

Springare skrev:
Blev följande julklappar till mig själv :D
---snipp---
.
Hoppas du blir nöjd med klapparna! Du är alltid välkommen förbi garaget i Huddinge om du vill ha mer handfast hjälp med brynandet.
Kom ihåg att hålla stenarna plana!
/B

Springare skrev:
Manberg du måste ha varit snällare än mig ;)
Nja, vi gjorde ett arbetsbyte, jag får extraknäcka den 24:e ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.