Överst på min lista står en redig bra och stor verkstadskompressor.
Då ska jag montera rör i princip alla ställen i garaget tak och väggar..
har nu ca, 12 st dubbla vägguttag för 230v och 5 st 380v, på en yta av 70kvm....
Så många uttag för tryckluften oxå..
Då ska jag montera rör i princip alla ställen i garaget tak och väggar..
Så många uttag för tryckluften oxå..
ETSen känns helt enkelt mycket smidigare att slipa fingrejer med. Den är lättare, med bättre balans och har dessutom 3mm sliprörelse till skillnaden från rotexens 5mm. Dessutom är den en av de festool-verktyg som har fått bäst kritik på nätet, och många tycker att den är ett utmärkt komplement till rotexen.
Angående festool-nirvana - nej inte riktigt, jag kan på rak arm räkna upp säkert 10 festoolprylar jag inte vill ha.
Angående festool-nirvana - nej inte riktigt, jag kan på rak arm räkna upp säkert 10 festoolprylar jag inte vill ha.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nyfiken på vilka du inte gillar och vad du hellre föredrar...Daniel_N skrev:ETSen känns helt enkelt mycket smidigare att slipa fingrejer med. Den är lättare, med bättre balans och har dessutom 3mm sliprörelse till skillnaden från rotexens 5mm. Dessutom är den en av de festool-verktyg som har fått bäst kritik på nätet, och många tycker att den är ett utmärkt komplement till rotexen.
OK...då blir det en anti-julklappslista från festool....naturligtvis innehåller den de prylar jag redan har, men de har jag såklart inte tagit med i listan nedan:
1, Visp - jag blandar lite, och när jag gör du så har jag bosch borrmaskin som funkar bra.
2, SR och CTM dammsugarna - CTL duger för mig
3, AXT byggskivasågen - inget jag ser något behov av för min del
4, listsågen symmetric - har kap/ger som duger fint istället, symmetric verkar inte var anågon höjdare trots att den ser smart ut
5, cs 50/70 - har elu 744.
6, samtliga tryckluftsslipmaskiner - använder elslipmaskiner
7, PF1200 plattfräs, har inte nytta av den typen av maskin
8, VS600 sinkjigg - vill ha leigh dr4 istället
9, transmissionplansliparna - ser inte riktigt användningsområdet för dem
10, handslipklossarna - väljer hellre mirka (möjligtvis med undantag av den nya serien med handslipklossar som har kommit - de verkar smarta - och väldigt lika mirkas)
11, planex - inget större behov
12, rustofix "borstmaskin" - inget jag har behov av
13, fakir tapetperforerare - inget jag har nytta av
14, mattborttagaren - inte heller någon nytta av
15, sugturbiner - inget behov
16, energiboxar och utsugsarmar - inget behov
17, 5m skenan - för stor
18, sysport - så dyr så att jag ahde blivit arg när jag hade sett den
19, de olika polermaskinerna för billack - inget behov
20, insatsen för handverktyg - snickrar hellre till en egen som är anpassad för mina verktyg
se där - 20 st riktigt lätt....det börjar faktiskt närma sig gränsen där det finns fler festools jag inte vill ha än som jag faktiskt vill ha...
1, Visp - jag blandar lite, och när jag gör du så har jag bosch borrmaskin som funkar bra.
2, SR och CTM dammsugarna - CTL duger för mig
3, AXT byggskivasågen - inget jag ser något behov av för min del
4, listsågen symmetric - har kap/ger som duger fint istället, symmetric verkar inte var anågon höjdare trots att den ser smart ut
5, cs 50/70 - har elu 744.
6, samtliga tryckluftsslipmaskiner - använder elslipmaskiner
7, PF1200 plattfräs, har inte nytta av den typen av maskin
8, VS600 sinkjigg - vill ha leigh dr4 istället
9, transmissionplansliparna - ser inte riktigt användningsområdet för dem
10, handslipklossarna - väljer hellre mirka (möjligtvis med undantag av den nya serien med handslipklossar som har kommit - de verkar smarta - och väldigt lika mirkas)
11, planex - inget större behov
12, rustofix "borstmaskin" - inget jag har behov av
13, fakir tapetperforerare - inget jag har nytta av
14, mattborttagaren - inte heller någon nytta av
15, sugturbiner - inget behov
16, energiboxar och utsugsarmar - inget behov
17, 5m skenan - för stor
18, sysport - så dyr så att jag ahde blivit arg när jag hade sett den
19, de olika polermaskinerna för billack - inget behov
20, insatsen för handverktyg - snickrar hellre till en egen som är anpassad för mina verktyg
se där - 20 st riktigt lätt....det börjar faktiskt närma sig gränsen där det finns fler festools jag inte vill ha än som jag faktiskt vill ha...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... men då handlar det mest om att du inte har behovet av dem och samtidigt eftersom du antagligen redan har de flesta du vill ha så är det kanske inte konstigt att du börjar närma dig gränsen där det finns fler du inte vill ha än du faktiskt vill ha... 

Trodde mer att du var anti vissa speciella maskiner och att du hade något bra tips om liknande maskin från annan leverantör som var bättre.
Ska förhoppningsvis komma loss i eftermiddag och kolla närmre på lite korslaser och sen blir det nog en skruvdragare till så jag kan kassera min gamla DeWalt...
Trodde mer att du var anti vissa speciella maskiner och att du hade något bra tips om liknande maskin från annan leverantör som var bättre.
Ska förhoppningsvis komma loss i eftermiddag och kolla närmre på lite korslaser och sen blir det nog en skruvdragare till så jag kan kassera min gamla DeWalt...
I pipen:
Bandsåg
Status:långt framskriden plan.
Beställning om 1-3 veckor
Vakuumsystem med polyuretanpåsar
Status: lite kvar att läsa in mig på ämnet.
Beställning om 1-3 månader
Liten cyklon, typ Masses eller Oneida Dust deputy
Status: funderar fortfarande på hembygge.
Beställning eller hembygge?
Bandsåg
Status:långt framskriden plan.
Beställning om 1-3 veckor
Vakuumsystem med polyuretanpåsar
Status: lite kvar att läsa in mig på ämnet.
Beställning om 1-3 månader
Liten cyklon, typ Masses eller Oneida Dust deputy
Status: funderar fortfarande på hembygge.
Beställning eller hembygge?
Det här var två intressanta punkter! Vad innebär "vakuumsystem med pur-påsar"?mattiasp skrev:
Också sugen på en cyklon... Har Masses börjat sälja sin än? Den ser ju riktigt kvalitativ ut. Skulle kunna tänka mig att önska enbart dokumentationen också, och göra resten själv...
Jag svarar med två länkar:
www.joewoodworker.com
http://www.oneida-air.co.uk/dust_deputy.htm
Någon har nämnt siffran 1350 SEK för DD inklusive frakt.
Statusen på masses vet jag inte. Gissningsvis lägger han upp information på
www.cyklonen.se
www.joewoodworker.com
http://www.oneida-air.co.uk/dust_deputy.htm
Någon har nämnt siffran 1350 SEK för DD inklusive frakt.
Statusen på masses vet jag inte. Gissningsvis lägger han upp information på
www.cyklonen.se
Nä, det är nog inte så många maskiner det är på det viset med. Jag är så djupt ner i träsket att jag helt har tappat perspektivet....Paul-Staffanstorp skrev:Ok... men då handlar det mest om att du inte har behovet av dem och samtidigt eftersom du antagligen redan har de flesta du vill ha så är det kanske inte konstigt att du börjar närma dig gränsen där det finns fler du inte vill ha än du faktiskt vill ha...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Daniel_N skrev:
Trösta dig med att du inte är ensam...
Just nu är jag bitter på att min investering i ny korslaser måste bli av något uddamärke eftersom de inte lyckats uppfinna en sådan på Festool... q(;^
Då kan jag tipsa dig om Hiltis PMC 36 Kombinationslaser.Du kommer inte bli besviken,.......bara fattigare men det blir man ju av festool också så de känns ganska likvärdiga.Paul-Staffanstorp skrev: