2 049 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Julklappar till hantverkare
Hör gör ni? I Sverige gav vi våra hantverkare, som också med tiden blivit våra vänner, självklart en julklapp.
Här i Portugal är det mer kutym att ge en slant till hantverkare som kommer nära innan jul och andra, tex brevbärare, sophämtare som har gjort något extra under året. Här har i dag varit plattsättare och elektriker som korrigerat tidigare fel, men som ändå fick en slant, €20, vet inte om det var en tillräcklig summa. Tre andra som också hjälpt oss och som vi har relationer med kommer att få portvin eller en julgrupp.
Här i Portugal är det mer kutym att ge en slant till hantverkare som kommer nära innan jul och andra, tex brevbärare, sophämtare som har gjort något extra under året. Här har i dag varit plattsättare och elektriker som korrigerat tidigare fel, men som ändå fick en slant, €20, vet inte om det var en tillräcklig summa. Tre andra som också hjälpt oss och som vi har relationer med kommer att få portvin eller en julgrupp.
Som företagare gav jag alltid mina (större) kunders medarbetare en julklapp.
Som privatperson är jag betydligt mera restriktiv men visst om någon gjort större jobb så kanske, mao inget till brevbäraren eller renhållaren.
Som privatperson är jag betydligt mera restriktiv men visst om någon gjort större jobb så kanske, mao inget till brevbäraren eller renhållaren.
I Sverige fick sophämtarna julklapp. De var supertrevliga, åkte alltid ända in på gården, stannade på fika ibland, tog lite extra sopor. Tyvärr råkade de ut för en tragisk olycka och slutade. De nya körde aldrig in, stannade ute på vägen, visste inte ens vad de heter.
Samma med gamle lantbrevbäraren, tog alltid med sig alla paket och körde in med dem, självklart vill man då ge en uppskattning. Tyvärr gick han i pension och den nye kom aldrig med paket.
Här i Portugal har vi inte träffat vare sig sophämtarna, kommer varje natt, eller brevbäraren, så ingen kontakt eller julklapp.
Däremot har jag hört att många ger en julklappsslant till brandkåren. Den består till stor del av frivilliga eller lågt avlönade deltidsbrandmän. Under förra årets stora bränder strömmade folk till och gav allt ifrån vattenflaskor, choklad, utrustning till pengar. Får nog gå dit med ett litet kuvert.
Samma med gamle lantbrevbäraren, tog alltid med sig alla paket och körde in med dem, självklart vill man då ge en uppskattning. Tyvärr gick han i pension och den nye kom aldrig med paket.
Här i Portugal har vi inte träffat vare sig sophämtarna, kommer varje natt, eller brevbäraren, så ingen kontakt eller julklapp.
Däremot har jag hört att många ger en julklappsslant till brandkåren. Den består till stor del av frivilliga eller lågt avlönade deltidsbrandmän. Under förra årets stora bränder strömmade folk till och gav allt ifrån vattenflaskor, choklad, utrustning till pengar. Får nog gå dit med ett litet kuvert.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Sopgubben fick en julklapp när han var här i fredags.Hemmakatten skrev:
Vi var inte hemma, men jag slog in en burk öl i julklappspapper och knöt en rosett, skrev God JUL Sopgubben! på, och ställde den på soptunnan.
När vi kom hem var i alla fall soptunnan tom och ölburken borta
Liknande trådar
-
20 tips på julklappar till husägaren
Artikelkommentarer -
Hantverkare överrapportering tid? Tyck till!
Hantverkare -
Hantverkare - konvertering till vattenburen värme samt bergvärme
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hantverkare ”tackar nej” till projekt ett par dagar innan start
Juridik -
Hantverkare stökar till och sullar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer