Jag beställde en billig 1200BTU R32-pump från italien via amazon för ett tag sen när det var sänkt pris, det blev typ 3700:- med frakt , tyvärr så lyckades inte italienarna leverera till sverige "its very hard to ship to sweden", så jag valde att avbryta.

Jag som fixat adapter till min på tok för seriösa vakuumpump och allt.

Och plötsligt finns det typ ingenting under ~6000:- längre, inte 12000BTU iaf.

Attraktivast just nu är väl denna.. https://www.amazon.se/-/en/BOSCH-conditioner-split-Climate-2000-2-6KW/dp/B0CW3FM4RL

Visserligen bara 9000BTU men det är ju en bosch.. kostar 6 papp.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
GlennB GlennB skrev:
Jag beställde en billig 1200BTU R32-pump från italien via amazon för ett tag sen när det var sänkt pris, det blev typ 3700:- med frakt , tyvärr så lyckades inte italienarna leverera till sverige "its very hard to ship to sweden", så jag valde att avbryta.

Attraktivast just nu är väl denna.. [länk]

Har sådana snabbkopplingar? Och hur funkar de i minusgrader?

Farstatjej90
GlennB GlennB skrev:

Jag tror 3700 kr var för optimistiskt. Tror man får räkna med ett par tusen till ... 🤔

J JohanLun skrev:
Det står -15 i specen

Men sen kan man ju undra hur bra den presterar vid extremvärden

Farstatjej90
J JohanLun skrev:
Vid några minus blir det i varje fall varmt när man sätter på värmen med dom jag har.... Hur effektivt det är har jag ingen aning om...

J JohanLun skrev:
Nej det var vanliga flare-kopplingar, men eftersom den är fylld med gas och jag har vakuumpump är det egentligen bättre.

Denna var det jag beställde: https://www.amazon.se/dp/B0FC6HYPQN

Jag har även manometerställ avsett för bil-AC (R134) och jag köpte adapters dels mellan det och R32, och snart mellan stället och KF25 som pumpen har, så det är bara att pumpa på..

Redigerat:
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror 3700 kr var för optimistiskt. Tror man får räkna med ett par tusen till ... 🤔
När jag beställde den fanns det fler i liknande prisklass, alltså under 5000, men inte nu, gissar att det beror på säsongen.

@
Köpte en luftvärmepump via Jula för 5.999 kr (halva priset). Efter tre månader står den fortfarande i garaget och väntar på installatören vi Inselo. Installation ska kosta 4.000 kr efter rotavdrag. Helt okej pris för en luftvärmepump som framförallt ska vara för kyla. Däremot verkar det fungera dåligt att få installation utförd av Inselo!!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Köpte en luftvärmepump via Jula för 5.999 kr (halva priset). Efter tre månader står den fortfarande i garaget och väntar på installatören vi Inselo. Installation ska kosta 4.000 kr efter rotavdrag. Helt okej pris för en luftvärmepump som framförallt ska vara för kyla. Däremot verkar det fungera dåligt att få installation utförd av Inselo!!
Du kan ju avboka den och strunta i det med hänvisning till för lång tid då.

• Gilla
Erik Anders Nordin
  • Laddar…
@
K karlmb skrev:
Du kan ju avboka den och strunta i det med hänvisning till för lång tid då.
De följer inte med några slangar/rör nu för tiden. Så då måste man lösa det på något sätt...

@ @ndreas skrev:
De följer inte med några slangar/rör nu för tiden. Så då måste man lösa det på något sätt...
Aha

GlennB GlennB skrev:

endast kyla

@ @ndreas skrev:
Jodå.
Om du köper rätt.

Mugmaz Mugmaz skrev:
Jodå.
Om du köper rätt.
och vad är rätt

returen returen skrev:
och vad är rätt
Modell SC.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.