Farstatjej90
F Festlund skrev:
Nja, visst att det är skillnad men motsvarande pump kostar på Jula 6.990:- och sen behöver du tilläggsköpa väggstativ eller markstativ för utedelen samt täckkanaler för rören + isolering utöver dom verktyg du behöver köpa till för att lösa det.

Så visst finns det tusenlappar att tjäna, men att säga att du har 10.000 kvar är grovt felaktigt om du börjar räkna på det.

Säg att du har 4-5.000 kvar efter tilläggen, visst är det pengar men du ska även utföra allt arbete på det. Den skillnaden kan vara värt det för vissa, men man bör jämföra äpplen mot äpplen om man ska jämföra pump.

Skillnaderna i pris med ökat ROT är mindre än man tror.
Det har ingått väggstativ till båda jag köpt
Det gör det kanske till alla...

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har installerat två pumpar för runt 5000 kr från Amazon och man behöver en vakuumpump och nåt set med kopplingar/manometer. Betalade kanske 1500 kr för det.
Båda är riktigt bra och den första har hållit tre år nu iaf tror jag?
Jag är jättenöjd.
Nice, typ det jag är inne på också. Har du länk eller har den slutat säljas?
Krilleman Krilleman skrev:
Snabb sökning på Amazon verkar göra susen!

[länk]

[bild]

[länk]

[bild]
Yes den var den jag hittade med. Visst är 1300 inte hela världen men det känns bara lite onödigt för att använda en gång. Tror inte begagnatmarken är så poppis, men vet ej.
Om någon i Göteborgsområdet har att hyra ut skulle jag vara intresserad!

GlennB GlennB skrev:
Så dom var förfyllda, men inte QC ?

Jag råkar ju ha en vakuumpump ståendes och behöver eg bara rätt slang/adapter isåfall, problemet är väl mer att få tag i köldmedium, om det nu inte är förfyllt.
Kinapumparna verkar vara förifyllda men inte QC, utan vanlig hylsa.

Farstatjej90
N naikon skrev:
Nice, typ det jag är inne på också. Har du länk eller har den slutat säljas?

Yes den var den jag hittade med. Visst är 1300 inte hela världen men det känns bara lite onödigt för att använda en gång. Tror inte begagnatmarken är så poppis, men vet ej.
Om någon i Göteborgsområdet har att hyra ut skulle jag vara intresserad!

Kinapumparna verkar vara förifyllda men inte QC, utan vanlig hylsa.
Det finns flera olika, du kan vara söka på Amazon och ta en runt 5000 kr. Det är samma skit men olika "märken"....

• Gilla
naikon
  • Laddar…
H
N naikon skrev:
Har svårt att hitta märkespump för 16k med installation. Hittar du får du gärna länka! Kanske jag som inte riktigt vet var man ska kolla
Det brukar vara tillbud på billiga maskiner på polarpumpen ibland.
Montera en in till stugan till sonen, 7995 med installation.
Ser den kostar idag 10300 med installation.
Men de har erbjudanden ibland.
Den är ju jula kvalité.
Då satte dom upp med konsoler alla täck kåpor.

Sen satte jag in en panasonic och de ligger på 15000 med installation.

Fairlane
H Hallerudsbo skrev:
Det brukar vara tillbud på billiga maskiner på polarpumpen ibland.
Om jag inte minns fel så befinner du dig i Norge (?) och där har ordet tillbud en annan betydelse än i Sverige. I Norge är det väl mer "erbjudande" medan betydelsen i Sverige är "olycka, med risk för skador, men där det gick bra". Jag gissar att du menar tillbud med den norska betydelsen. 🙂

N naikon skrev:
Har svårt att hitta märkespump för 16k med installation. Hittar du får du gärna länka! Kanske jag som inte riktigt vet var man ska kolla
Beroende på vilken pump du vill ha, yta den ska klara, ljudnivå mm. Kolla hos t ex Bauhaus. De har bland annat Panasonics pumpar och fast pris på installationen. Jag köpte två enklare Panasonic därifrån med installation. Landade på under 16000kr per styck.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Purre
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag inte minns fel så befinner du dig i Norge (?) och där har ordet tillbud en annan betydelse än i Sverige. I Norge är det väl mer "erbjudande" medan betydelsen i Sverige är "olycka, med risk för skador, men där det gick bra". Jag gissar att du menar tillbud med den norska betydelsen. 🙂
Även i Sverige betyder tillbud, erbjudande.

https://sv.wiktionary.org/wiki/tillbud
https://www.saob.se/artikel/?seek=tillbud&pz=1

Fairlane
Purre Purre skrev:
Även i Sverige betyder tillbud, erbjudande.

[länk]
[länk]
Det stämmer tydligen, men är en ovanlig användning av ordet.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Nja nej bor i Sverige men jobbar Norge.
Men ja det stämmer som du säger. Kampanj är väl rätt då 😂
Har man jobba Norge i 23 år så blir det mycket svorsk i språket.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Märkligt att folk hittar märkespumpar med installation för typ 15k, när jag kollat runt bland firmorna verkar det börja på ca 30k. De jag vill ha landar ofta på 40k med installation, vilket är lite väl saftigt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
hsd
Kollade efter en twinsplit, skulle ersätta de jag har, hittade en för 24500 komplett men måste ja godkänd installatör
Hittade en lokalt men då skulle de beställa den och totalpriset landade på 65000
Snacka om timpenning, max en halvdags jobb

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Om det är någon som funderar på vacuumpump så köp en double stage då den oftast suger betydligt bättre:

[länk]
Eller köp en sån på Blocket och sälj vidare efteråt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Eller köp en sån på Blocket och sälj vidare efteråt.
Funderade också på det, men frågan är hur stor efterfrågan är efter ett sånt set. Verkar inte vara så poppis idag att försöka installera sin egna pump.

Vi skulle haft ett paket gemensamt här på Byggahus som vi kan skicka runt!

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B
P peter_73 skrev:
Det borde väl funka att handla en pump på Jula och säga att man vill installera pumpen i ett hus i ett annat EU-land. Det är emot EU's fria rörlighet att neka försäljningen ?
Men har jula krav på intyg så går nog det före. Jula kan nog neka försäljning om de strider mot kraven

Köp pumpen i det landet istället då liksom

Hur svårt ska det vara att bara acceptera vissa saker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.