154 421 läst ·
620 svar
154k läst
620 svar
Jula kräver intyg före köp av VP
Jag köpte en för ett tag sedan och var tvungen att boka installation via deras partner Incel eller vad dom heter... Sen avbokade jag installationen och dom ringde några gånger för att boka en ny tid men jag skyllde på att pumpen skulle installeras i sommarstugan dit jag inte skulle det närmsta halvåret. Efter några veckor slutade dom höra av sig.N naikon skrev:Nån som har tips på hur man idag kan köpa en luftvärmepump privat utan installation. Av principskäl vägrar jag köpa installation där någon kopplar ihop två Quick connectkopplingar och skruvar på en ventil.
Begagnade på Blocket finns, vissa hävdar att dom är återfyllda, men vem vet...
Amazon eller någon kinasida? Fattar att man inte får en märkesmaskin...
Men det var som sagt var ett tag sedan. Har dom ändrat något nu så det saknas väsentliga delar som installatören förväntas ha med sig kan det vara svårare.
Beror väl på vilken pump du vill ha samt vilken yta du ska påverka (värma/kyla). Ren AC finns i märkespump kring 15 (svag värmefunktion i dom, ej testat nordiskt klimat) och för uppvärmning så är det kring 19 som start för pumpar som klarar ca 85kvm.GlennB skrev:
Många faktorer som spelar in som kan påverka priset i åt båda hållen.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
För dom som köper en begagnad värmepump så är praxis att man suger tillbaka köldmediumet i utedelen (förhoppningsvis är ursprunglig fyllnadsmängd kvar i systemet).
Att få tag i köldmedium R32 eller R410A som privatperson är svårt. Jag skulle inte rekommendera att köpa diverse köldmedieblandningar baserade på kolväten från Amazon eller liknande.
Jag såg några som länkade till verktygskit från Amazon. Tänk på att få kopplingar som är till 5/16" som är standard på våra värmepumpar. Få gärna med schradernålsöppnare för 5/16".
Att få tag i köldmedium R32 eller R410A som privatperson är svårt. Jag skulle inte rekommendera att köpa diverse köldmedieblandningar baserade på kolväten från Amazon eller liknande.
Jag såg några som länkade till verktygskit från Amazon. Tänk på att få kopplingar som är till 5/16" som är standard på våra värmepumpar. Få gärna med schradernålsöppnare för 5/16".
Så gjorde jag också.useless skrev:
Jag köpte en för ett tag sedan och var tvungen att boka installation via deras partner Incel eller vad dom heter... Sen avbokade jag installationen och dom ringde några gånger för att boka en ny tid men jag skyllde på att pumpen skulle installeras i sommarstugan dit jag inte skulle det närmsta halvåret. Efter några veckor slutade dom höra av sig.
Men det var som sagt var ett tag sedan. Har dom ändrat något nu så det saknas väsentliga delar som installatören förväntas ha med sig kan det vara svårare.
Det var 2021.
Den billigaste avsedd för värma laqndade på ca 30k då när jag kollade, skulle den vara på samma kapacitet eller mer än min nuvarande (4,8kW) landade man på 40k+F Festlund skrev:Beror väl på vilken pump du vill ha samt vilken yta du ska påverka (värma/kyla). Ren AC finns i märkespump kring 15 (svag värmefunktion i dom, ej testat nordiskt klimat) och för uppvärmning så är det kring 19 som start för pumpar som klarar ca 85kvm.
Många faktorer som spelar in som kan påverka priset i åt båda hållen.
Detta med installation då.
Men om nya kommer förfyllda och med kopplingar och man bara behöver vakuumpump så är det ju intressant att installera själv om man bara hittar nån vettig att köpa från.
Sen måste man hitta en adapter mellan KF25 till vad det nu ska vara för anslutning på en LVP..
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Du måste nog googla lite mer, du verkar hitta höga priser!GlennB skrev:
Den billigaste avsedd för värma laqndade på ca 30k då när jag kollade, skulle den vara på samma kapacitet eller mer än min nuvarande (4,8kW) landade man på 40k+
Detta med installation då.
Men om nya kommer förfyllda och med kopplingar och man bara behöver vakuumpump så är det ju intressant att installera själv om man bara hittar nån vettig att köpa från.
Sen måste man hitta en adapter mellan KF25 till vad det nu ska vara för anslutning på en LVP..
Bauhaus har någon nämt som ibland har vettiga priser på panasonic
Lite exempel på andra du kan söka är Mitsubishi Electric inkl standardinstallation efter rotavdrag , utan anslutning från elcentral men det behöver du troligen även med en Jula pump eller motsvarande.
Tex AY25 GURU 16800:-
FT25 NINJA 18200:-
LN35 HERO 21900:-
Om man kikar på effekter dom kan leverera så bör man kolla vid tex -15 då du verkar bo i Stockholm.
Blir lite fel att kolla på vad dom kan leverera vid +7 ute
Vad är det för modell på 4,8kW du har ?
Medlem
· Västmanland
· 24 inlägg
Det kanske finns folk som försvarar sin egna högre prissättning genom att säga "Stockholm priser" men jag säljer och installerar luft/luft och då kan jag erbjuda Panasonic redan från 14000 kr med installation efter rot och 5 årig garanti. Sen går det upp så klart men även HZ flagship från Panasonic börjar på 22900 kr med standard installation.GlennB skrev:
Det lönar sig att fråga fler firmor Glenn. Geni te upp 👍