Farstatjej90
GlennB GlennB skrev:
När jag beställde den fanns det fler i liknande prisklass, alltså under 5000, men inte nu, gissar att det beror på säsongen.
Låter märkligt. Jag har bevakat "marknaden" i ett par år och har aldrig sett nåt för 3700 kr...

GlennB GlennB skrev:
Nej det var vanliga flare-kopplingar, men eftersom den är fylld med gas och jag har vakuumpump är det egentligen bättre.

Denna var det jag beställde: [länk]

Jag har även manometerställ avsett för bil-AC (R134) och jag köpte adapters dels mellan det och R32, och snart mellan stället och KF25 som pumpen har, så det är bara att pumpa på..
Försök låna en vacuumeter om du inte har en sådan så du ser att vacuumsugningen blir ok

Mugmaz Mugmaz skrev:
Modell SC.
Om det råder det väldigt skilda åsikter

returen returen skrev:
endast kyla
Vad baserar du det på ?

GlennB GlennB skrev:
Vad baserar du det på ?
beskrivningen och sannolikheten

C Comfort Thomas skrev:
Försök låna en vacuumeter om du inte har en sådan så du ser att vacuumsugningen blir ok
Jag har ett manometerställ (om än för R134), planen är väl att vakuumsuga ett bra tag, stänga av och sen låta mätaren vara inkopplad ett dygn eller så och om det fortfarande är samma värde så kör man.

..Eller VAR, nu har jag ju ingen LVP att montera eftersom italienarna backade ur..

returen returen skrev:
beskrivningen och sannolikheten
De flesta är väl både och, det ligger ju lite i deras natur, denna heter ju dessutom "Winter".

GlennB GlennB skrev:
Jag har ett manometerställ 8om än för R134), planen är väl att vakuumsuga ett bra tag, stänga av och sen låta mätaren vara inkopplad ett dygn elelr så och om det fortfarande är samma värde så kör man.

..Eller VAR, nu har jag ju ingen LVP att montera eftersom italienarna backade ur..
det är enklare att följa svensk kylnorm än detta

returen returen skrev:
Om det råder det väldigt skilda åsikter
Läs beskrivningen på dom olika pumparna.
Det står där.
Jag har själv köpt två SC med slang och installerat själv.

Mugmaz Mugmaz skrev:
Läs beskrivningen på dom olika pumparna.
Det står där.
Jag har själv köpt två SC med slang och installerat själv.
det jag menar är att det är tveksamt om det är rätt att använda SCkoppling
inte att det finns

returen returen skrev:
det jag menar är att det är tveksamt om det är rätt att använda SCkoppling
inte att det finns
Det är inte rätt att skita efter man duschat.
Men ibland är det ett måste.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Det är inte rätt att skita efter man duschat.
Men ibland är det ett måste.
inte om man gör det samtidigt

GlennB GlennB skrev:
Jag har ett manometerställ (om än för R134), planen är väl att vakuumsuga ett bra tag, stänga av och sen låta mätaren vara inkopplad ett dygn eller så och om det fortfarande är samma värde så kör man.

Jo men du vet ju inte om du tex kommer ner till 200micron.
Spelar ju ingen roll om det är ”tätt” om du inte kommer ner till bra värden.
Men hittar du ingen att låna så får du köra med det du har.

C Comfort Thomas skrev:
Jo men du vet ju inte om du tex kommer ner till 200micron.
Spelar ju ingen roll om det är ”tätt” om du inte kommer ner till bra värden.
Men hittar du ingen att låna så får du köra med det du har.
Nej, men samtidigt ser man ju folk på youtube som använder handpump(!) för att tömma systemet på luft och sen funkar det i åratal ändå.

Min pump är nog troligen bättre än det en installatör skulle använda, och jag kan ju pumpa längre också då jag inte måste jäkta iväg till nästa jobb :)

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Nej, men samtidigt ser man ju folk på youtube som använder handpump(!) för att tömma systemet på luft och sen funkar det i åratal ändå.

Min pump är nog troligen bättre än det en installatör skulle använda, och jag kan ju pumpa längre också då jag inte måste jäkta iväg till nästa jobb :)
Din vacuumpump kanske är bättre men gäller att dina konor är bra och att du drar åt så det är tätt för annars spelar det ingen roll hur bra vacuumpump du har.
finns nog filmer som visar att dom inte vacuumpumpar alls och dom fungerar också men kanske inte lika bra.
Som sagt använd det du har , gav bara ett förslag att låna en vacuumeter .

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.