158 882 läst ·
633 svar
159k läst
633 svar
Jula kräver intyg före köp av VP
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Försök låna en vacuumeter om du inte har en sådan så du ser att vacuumsugningen blir okGlennB skrev:
Nej det var vanliga flare-kopplingar, men eftersom den är fylld med gas och jag har vakuumpump är det egentligen bättre.
Denna var det jag beställde: [länk]
Jag har även manometerställ avsett för bil-AC (R134) och jag köpte adapters dels mellan det och R32, och snart mellan stället och KF25 som pumpen har, så det är bara att pumpa på..
Jag har ett manometerställ (om än för R134), planen är väl att vakuumsuga ett bra tag, stänga av och sen låta mätaren vara inkopplad ett dygn eller så och om det fortfarande är samma värde så kör man.C Comfort Thomas skrev:
..Eller VAR, nu har jag ju ingen LVP att montera eftersom italienarna backade ur..
det är enklare att följa svensk kylnorm än dettaGlennB skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Jo men du vet ju inte om du tex kommer ner till 200micron.GlennB skrev:
Spelar ju ingen roll om det är ”tätt” om du inte kommer ner till bra värden.
Men hittar du ingen att låna så får du köra med det du har.
Nej, men samtidigt ser man ju folk på youtube som använder handpump(!) för att tömma systemet på luft och sen funkar det i åratal ändå.C Comfort Thomas skrev:
Min pump är nog troligen bättre än det en installatör skulle använda, och jag kan ju pumpa längre också då jag inte måste jäkta iväg till nästa jobb
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Din vacuumpump kanske är bättre men gäller att dina konor är bra och att du drar åt så det är tätt för annars spelar det ingen roll hur bra vacuumpump du har.GlennB skrev:
finns nog filmer som visar att dom inte vacuumpumpar alls och dom fungerar också men kanske inte lika bra.
Som sagt använd det du har , gav bara ett förslag att låna en vacuumeter .