N naikon skrev:
Märkespumparna verkar börja på runt 20k, sen installation typ 8-10k med el, även med ROT
Det blir iaf runt 25-30k. Vilket är ganska mycket dyrare än en kinapump för 5k och göra det själv.

Mideapumpen kanske håller i 20 år, eller 2 år, risken tar jag ju själv medvetet.

Har redan fjärrvärme som primärkälla så en LLVP vill jag mest ha för komforten med kyla och värme on demand.
Du kan nog få någon ”märkespump” för runt 16000:- efter rot inkl installation med minst motsvarande kyl/värmeeffekt som en gördetsjälv modell.
Exkl el från elcentral men ska du dra den själv till den billiga kan du väl dra el till den ”bättre” också!

Oftast får man man köpa till konsoller, vibrationsdämpare , kanaler för att dölja rören om man köper från tex jula så den kostnaden får man lägga på.
Men billigare blir det

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Om det ingår rätt kopplingar, eller om de går att köpa i efterhand, är det väl bara att köpa pumpen och boka installation samtidigt. Sen avbokar man installationen. Vad ska Jula göra? Komma hem till en och kräva tillbaka pumpen?

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
A
> Skapa några kopplingar med "flare" är ingen kärnfysik.

På bilens bromsrör går det läck om man gör fel sort av kona. Finns det olika konor på LLVP eller är alla samma?

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Du kan nog få någon ”märkespump” för runt 16000:- efter rot inkl installation med minst motsvarande kyl/värmeeffekt som en gördetsjälv modell.
Exkl el från elcentral men ska du dra den själv till den billiga kan du väl dra el till den ”bättre” också!

Oftast får man man köpa till konsoller, vibrationsdämpare , kanaler för att dölja rören om man köper från tex jula så den kostnaden får man lägga på.
Men billigare blir det
Har svårt att hitta märkespump för 16k med installation. Hittar du får du gärna länka! Kanske jag som inte riktigt vet var man ska kolla

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Om det ingår rätt kopplingar, eller om de går att köpa i efterhand, är det väl bara att köpa pumpen och boka installation samtidigt. Sen avbokar man installationen. Vad ska Jula göra? Komma hem till en och kräva tillbaka pumpen?
Som sagt några inlägg tillbaks, Jula verkar inte inkludera kopplingarna längre när privatperson köper. Och säljer dom inte. Då känns det bättre att köpa på Amazon där det iaf ingår kopplingar och rör.

• Gilla
VilhelmCarpenter och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Skapa några kopplingar med "flare" är ingen kärnfysik.

Jag har gjort det själv innan kravet med installation kom.

[länk]

[länk]

Försök låna en vaccuumsug!
Dessa som kommer kompletta behöver inte ens flareas, utan det är väl bara om man vill korta ner slangpaketet.
T.ex denna https://amzn.eu/d/1ZfSnrd
Ska enligt recensionerna vara en Mideapump precis som alla andra kinapumpar och Julas

Försökte kolla vad det kostar att hyra vakuumsug men hittade typ inget på Hygglo. En träff i Kungsbacka visserligen.
Kostar ca 1300kr ny, känns onödigt för en gång.

Redigerat:
N naikon skrev:
Har svårt att hitta märkespump för 16k med installation. Hittar du får du gärna länka! Kanske jag som inte riktigt vet var man ska kolla
Kaisai Fly (Samma grund som Fuji & Fujitsu) är en ren AC som säljs för kring 15-16K installerad och klar med ROT. 👍🏻

Krilleman
F Festlund skrev:
Kaisai Fly (Samma grund som Fuji & Fujitsu) är en ren AC som säljs för kring 15-16K installerad och klar med ROT. 👍🏻
Ja då finns det ju över 10,000:- kvar även fast man behöver en vaccuumpump...

Farstatjej90
N naikon skrev:
Tror inte random anställd på Jula kommer släppa genom det? Men kan absolut försöka!
Antar att en norrman borde få öka över gränsen å köpa en pump

Hittade dessa två kinapumpar på Amazon...
[länk]
[länk]
Behövs vakuumsugas men det är la lugnt
Jag har installerat två pumpar för runt 5000 kr från Amazon och man behöver en vakuumpump och nåt set med kopplingar/manometer. Betalade kanske 1500 kr för det.
Båda är riktigt bra och den första har hållit tre år nu iaf tror jag?
Jag är jättenöjd.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ja då finns det ju över 10,000:- kvar även fast man behöver en vaccuumpump...
Nja, visst att det är skillnad men motsvarande pump kostar på Jula 6.990:- och sen behöver du tilläggsköpa väggstativ eller markstativ för utedelen samt täckkanaler för rören + isolering utöver dom verktyg du behöver köpa till för att lösa det.

Så visst finns det tusenlappar att tjäna, men att säga att du har 10.000 kvar är grovt felaktigt om du börjar räkna på det.

Säg att du har 4-5.000 kvar efter tilläggen, visst är det pengar men du ska även utföra allt arbete på det. Den skillnaden kan vara värt det för vissa, men man bör jämföra äpplen mot äpplen om man ska jämföra pump.

Skillnaderna i pris med ökat ROT är mindre än man tror.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Krilleman
F Festlund skrev:
Nja, visst att det är skillnad men motsvarande pump kostar på Jula 6.990:- och sen behöver du tilläggsköpa väggstativ eller markstativ för utedelen samt täckkanaler för rören + isolering utöver dom verktyg du behöver köpa till för att lösa det.

Så visst finns det tusenlappar att tjäna, men att säga att du har 10.000 kvar är grovt felaktigt om du börjar räkna på det.

Säg att du har 4-5.000 kvar efter tilläggen, visst är det pengar men du ska även utföra allt arbete på det. Den skillnaden kan vara värt det för vissa, men man bör jämföra äpplen mot äpplen om man ska jämföra pump.

Skillnaderna i pris med ökat ROT är mindre än man tror.
Jag jämförde med #547 med enheten från Amazon:
https://www.byggahus.se/forum/threads/jula-kraever-intyg-foere-koep-av-vp.433293/post-6299364

och #548 säger att den är likvärdig kvalitetsmärke för 15-16 efter ROT installerat och klart...
https://www.byggahus.se/forum/threads/jula-kraever-intyg-foere-koep-av-vp.433293/post-6299373

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har installerat två pumpar för runt 5000 kr från Amazon och man behöver en vakuumpump och nåt set med kopplingar/manometer. Betalade kanske 1500 kr för det.
Båda är riktigt bra och den första har hållit tre år nu iaf tror jag?
Jag är jättenöjd.
Så dom var förfyllda, men inte QC ?

Jag råkar ju ha en vakuumpump ståendes och behöver eg bara rätt slang/adapter isåfall, problemet är väl mer att få tag i köldmedium, om det nu inte är förfyllt.

Farstatjej90
GlennB GlennB skrev:
Så dom var förfyllda, men inte QC ?

Jag råkar ju ha en vakuumpump ståendes och behöver eg bara rätt slang/adapter isåfall, problemet är väl mer att få tag i köldmedium, om det nu inte är förfyllt.
Ja de var förfyllda
Man monterar allt sen tömmer med vakuumpumpen. Sen vrider man en ventil på utedelen så gasen kommer in i hela systemet.
Det finns köldmedium att beställa hem på europeiska sidor också men jag har inte behövt själv.
De har tuffat på bra
Använder dom bara som AC inte värme.
Är supernöjd med effekten.... Kan kyla sovrummet till 19 grader på sommaren hur lätt som helst. Den andra är på ovanvåningen och klarar inte kyla hela huset såklart men tidigare kunde det lätt bli 30 grader däruppe på sommaren och nu är det i alla fall ok...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.