154 535 läst ·
620 svar
155k läst
620 svar
Jula kräver intyg före köp av VP
Den lilla detaljen med den svenska tolkningen av direktivet är att det handlar om "professional person", dvs det gäller för de som installerar värmepumpar proffesionell.S Skreabengt skrev:Det fanns även ett äldre EG direktiv 842/2006 om fluorerade växthusgaser som upphävdes med ett nytt EU direktiv 517/2014 från 16 april 2014 och som blev lag i början av 2015. Det kan säkert ha funnits äldre Svenska bestämmelser också? Jag minns inte att det någonsin varit tillåtet på 2000-talet att själv installera en värme eller kylanläggning där man förbinder värmeväxlarna via en yttre krets med ett kylmedium...
De måste ha certifikat.
För den som gör det för sig själv finns inget krav.
Men Naturvårdsverket har helt enkelt bestämt att bortse från den distinktionen.
Så går det till i lobbyismens Sverige, som påstås vara minst korrupt i Europa.
Som remissinstans?
Det är lite tråkigt att lagar och regler gör det dyrare att installera luft/luft-värmepumpar. Vi kommer att behöva installera många sådana de närmaste 10-20 åren med tanke på den globala uppvärmningen.
Man kanske kunde ha en enkel certifiering som vem som helst kan skaffa sig för en ringa penning?
Det är lite tråkigt att lagar och regler gör det dyrare att installera luft/luft-värmepumpar. Vi kommer att behöva installera många sådana de närmaste 10-20 åren med tanke på den globala uppvärmningen.
Man kanske kunde ha en enkel certifiering som vem som helst kan skaffa sig för en ringa penning?
Håller med, jag har samma erfarenhetG gredd skrev:Folk får gärna installera sina Jula-pumpar själva för min del så slipper jag ta i dem. Finns inga pengar att tjäna på dessa snålisar ändå. När julapumpen gått sönder efter 4-5 år brukar de köpa en riktig pump. Har bytt ut massor med Zibro, Coolix, Qlima och allt vad de har hetat genom åren. Då vill de inte köpa nytt på Jula för det blir för dyrt i längden.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Dom avråder jag från. De var här och installerade i garaget i lagårn och skulle ha betalt för en full installation trots att jag gjort förarbetet med att borra hål i väggen. Väggen var lite ojämn så de fick sätta dit en planka för att det skulle gå och därför skulle jag betala fullt. De hade inte ens dragit av rot då de fakturerade. Vidare hade de inte ens en bra borrmaskin sa de så de fick låna min och betongskruv. Det hade de inte heller... Sen kom deras borrmaskin fram på slutet. Jag fick tjafsa för att få det till det pris jag skulle ha det till. Aldrig mer Inselo.G Gud_ skrev:
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Kopplingen är bra, det svåra är att göra rätt vid koppling och loss tagning,.minsta lilla obeslutsamhet eller att delarna inte är perfekt linjerade vid koppling brukar leda till ett misslyckande med större gasutsläpp.G Grumsgrums skrev:
Många är de som erfarit detta.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
G Gud_ skrev:
Det går bra att skjuta på det utan att hitta på historier. Men Inselo är skit.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Det finns ingen global uppvärmning och det som borde installeras är politiker som inte är köpta...P pmd skrev:Som remissinstans?
Det är detta som är så bra med dessa pumpar med snabbkopplingar och de relativt snälla gaserna de har idag (som sagt, man kan ju köpa samma gas i sprayflaska också).G gredd skrev:Folk får gärna installera sina Jula-pumpar själva för min del så slipper jag ta i dem. Finns inga pengar att tjäna på dessa snålisar ändå. När julapumpen gått sönder efter 4-5 år brukar de köpa en riktig pump. Har bytt ut massor med Zibro, Coolix, Qlima och allt vad de har hetat genom åren. Då vill de inte köpa nytt på Jula för det blir för dyrt i längden.
Om branschen släpper sargen så kan ni helt slippa snåljåparna, skönt va?
Min Jula-pump med snabbkoppling har tuffat på helt OK i några år nu. Får väl se hur många år till den kommer gå, och vad jag gör sen i såfall. Troligen sätter jag in en dieselpanna istället, jag får många års dieselförbrukning för priset av en av de där finpumparna, som ändå inte håller så många år.
Och visst ska jag ärligt talat säga att en julapump hade inte fått hamna i bostaden, av rena ljud och komfortskäl. Men i garaget gör den sig fint. Och den har hjälpt till att minska CO2-utsläppen i flera år nu, jämfört med att jag inte satt in pumpen.
Mats: Gårdsägare skrev:
Dom avråder jag från. De var här och installerade i garaget i lagårn och skulle ha betalt för en full installation trots att jag gjort förarbetet med att borra hål i väggen. Väggen var lite ojämn så de fick sätta dit en planka för att det skulle gå och därför skulle jag betala fullt. De hade inte ens dragit av rot då de fakturerade. Vidare hade de inte ens en bra borrmaskin sa de så de fick låna min och betongskruv. Det hade de inte heller... Sen kom deras borrmaskin fram på slutet. Jag fick tjafsa för att få det till det pris jag skulle ha det till. Aldrig mer Inselo.
Har även jag hört och läst rätt kassa omdömen om Inselo.
Nu skrev jag det för att kunna få möjligheten att köpa pumpen på jula och sedan installera själv.
Hoppas dock din pump tuffar och får trots alla problem och bekymmer med installationen.
Däremot tror jag tidigare i tråden så var det någon som fått pumpen för halva röda priset på jula samt installation.
Vid ett sådant erbjudande skulle jag kunna låna ut hela verktygsarsenalen till firman som var där.
Nej du kan inte köpa samma gas i sprayflaskaMikael_L skrev:
Det är detta som är så bra med dessa pumpar med snabbkopplingar och de relativt snälla gaserna de har idag (som sagt, man kan ju köpa samma gas i sprayflaska också).
Om branschen släpper sargen så kan ni helt slippa snåljåparna, skönt va?
Min Jula-pump med snabbkoppling har tuffat på helt OK i några år nu. Får väl se hur många år till den kommer gå, och vad jag gör sen i såfall. Troligen sätter jag in en dieselpanna istället, jag får många års dieselförbrukning för priset av en av de där finpumparna, som ändå inte håller så många år.
Och visst ska jag ärligt talat säga att en julapump hade inte fått hamna i bostaden, av rena ljud och komfortskäl. Men i garaget gör den sig fint. Och den har hjälpt till att minska CO2-utsläppen i flera år nu, jämfört med att jag inte satt in pumpen.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Jag förstår. Vi har inte haft den mer än ett halvår men den funkar bra nu. Vi får seG Gud_ skrev:Har även jag hört och läst rätt kassa omdömen om Inselo.
Nu skrev jag det för att kunna få möjligheten att köpa pumpen på jula och sedan installera själv.
Hoppas dock din pump tuffar och får trots alla problem och bekymmer med installationen.
Däremot tror jag tidigare i tråden så var det någon som fått pumpen för halva röda priset på jula samt installation.
Vid ett sådant erbjudande skulle jag kunna låna ut hela verktygsarsenalen till firman som var där.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg