Mikael_L
H Hallerudsbo skrev:
kvittar det för det är fortfarande inte en korrekt installation.
Hur menar du nu?
Om man installerar helt enligt tillverkarens anvisningar, varför skulle det inte vara korrekt då?

• Gilla
EnTräFura
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur menar du nu? Om man installerar helt enligt tillverkarens anvisningar, varför skulle det inte vara korrekt då?
Handlar väl om hur man definierar korrekt.

Anser man att arbetet ska vara överensstämmande med "lagstiftningen" så är väl lekmannainstallationen av VP lika inkorrekt som en tekniskt perfekt elinstallation utförd av "obehörig" och därmed utförd genom brott.

hsd
M maria01 skrev:
Är det verkligen en eu regel? Jag ser vp säljes både online och butiker här nere inget om nåt krav av intyg
Vad jag har förstått så finns inga hinder i Spanien eller Portugal

• Wow
EnTräFura
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
Varför uttalar du dig om saker du inte vet? På Julas pumpar är utedelen, innedelen och rören fyllda med gas. Det finns inget som ska vakuumsugas.
Jag kanske var otydlig. Givetvis vacuumsuger man inte förfyllda rör, det trodde jag alla begrep men uppenbarligen inte..:cool: Även om rören är förfyllda så är inte installationen hermetiskt sluten vilket gör att den skall installeras och läcksökas av certifierad installatör. Kravet finns för att minimera risken för läckage

Redigerat:
hsd
Alfredo Alfredo skrev:

Anser man att arbetet ska vara överensstämmande med "lagstiftningen" så är väl lekmannainstallationen av VP lika inkorrekt som en tekniskt perfekt elinstallation utförd av "obehörig" och därmed utförd genom brott.
Dessa regler fördyrar bara för konsumenter, våldsam timpenning och många gånger undermåliga installationer samtidigt som obehörig elinstallation utförs slarvigt

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
Varför uttalar du dig om saker du inte vet? På Julas pumpar är utedelen, innedelen och rören fyllda med gas. Det finns inget som ska vakuumsugas.
Men vadan denna arga ton?

G gredd skrev:
Nu är ju inte CO2 något skadligt utan något positivt men det är en annan diskussion. CO2-bluffen är en politisk grej för att kunna beskatta EU-medborgare till döds.
G Gonner skrev:
Hej!
Som det skrivits i tråden är det F-gasförordningen som reglerar vem som får installera och göra ingrepp i köldmediekretsen. Den Svenska F-gasförordningen härstammar från den Europeiska F-gasförordningen så det fungerar inte längre att privatimportera värmepumpar från annat EU land och tro att man kan flyga under radarn.

Någon skrev att kylfirmorna har "kartellbildning" och tar ut ockerpriser. Visst ska kylfirmorna tjäna pengar liksom alla andra företag men du har som kylfirma en del lagstadgade utgifter som andra branscher saknar.
- Företaget ska ha företagsceritifikat
- Det ska finnas godkänd kontrollutrustning för att teknikerna ska kunna kontrollera sina personliga verktyg.
- Alla Tekniker ska vara personligt certifierade med obligatorisk omcertifiering vart 5:e år (elbehörighet behöver inte omcertifieras).
- Varje tekniker ska ha godkänd läcksökare (ca 10 000kr), godkänt manometerställ som ska kalibreras 1gång/ månad (ca 15 000kr), godkänd våg som kallibreras 1gång/ månad (ca 7 000kr), godkänd vacuumeter som kalibreras 1 gång/ månad (ca 10 000), godkänd vaccumpump (ca12 000kr), godkänt tömningsaggregat (ca 17 000kr), provtryckningsutrustning (kan vara gemensam på företaget)
- Avlagd lödlicens (vart annat år)
Till detta ska även tilläggas att inköp av "kvalitetsvärmepumpar" kostar betydligt mer nu än för ett par år sedan då nya värmepumpar är varvtalsreglerade mot tidigare on/off styrning.

Det finns även en par andra aspekter förutom F-gasförordningen varför arbete i kyl/värmepumpskretsar är förbehållet kyltekniker.
- Det är otroligt höga tryck i systemen varför Trykkärlsdirektivet måste beaktas. R407C har ett arbetstryck på ca 15bar, R410 har ett arbetstryck upp mot 40bar. Detta innebär att du bygger en "bomb" om du gör fel. Som exempel inträffade det en olycka vid provtryckning av kylsystem för ca 10 år sedan när en bit gjutgods från en sprucken kompressor lossnade vid ca 30 bars tryck och passerade genom kollegans axel och därefter genom en bakomliggande vägg.

-En del gaser är giftiga andra blir farliga om de utsätts för värme (bildar stridsgasen Fosgen).

- Många köldmedium är brandfarliga såsom Propan, Butan, R1234ze (används flitigt i värmepumpar idag)

Någon skrev att det endast behövs en skruvmejsel för att installera en värmepump.

Du ska enligt lag täthetsprova rördragningen med övertryck (Nitrogen) före fyllning av köldmedium.
Vill du att värmepumpen ska hålla mer än några år måste du vacuumsuga systemet för att säkerställa så ingen fukt finns kvar. Minsta lilla fukt kvar och du tappar effekt direkt plus att den inte klarar låga utomhustemperaturer.

/ Patrik (Certifierad kyltekniker klass 1)

Alfredo Alfredo skrev:

Hej elektrikern. Jag köpte en förlängningskabel till julbelysningen när har ni tid att komma och plugga I kontakten;)

• Gilla
  • Haha
EnTräFura och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hej elektrikern. Jag köpte en förlängningskabel till julbelysningen när har ni tid att komma och plugga I kontakten;)
Hej elektrikern. Jag köpte en spis men har inget vägguttag som passar, bara en konstig dosa. Kan du komma och koppla in spisen? ;)

Och nu försvarar jag inte reglerna kring "VP med snabbkoppling" då jag inte har någon direkt insikt eller kunskap i frågan. Halkade mest in i diskussionen då jag kommenterade olika möjliga betydelser och tolkningar av ordet korrekt.

Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Då är väl "korrekt" dåligt val av ord.
Bättre med "laglig" eller "enligt regler"

Och vill man snåra in sig lite mer och låta "korrekt" inbegripa lagligheten och kanske även lämpligheten så bör det väl även inbegripa att rätt skyddsutrustning har använts, att hantverkaren har lagliga däck på bilen, att pumpen är ett bra val för kunden osv osv.

Så jag kommer gärna fortsätta tänka på "korrekt" såsom tekniskt korrekt, och hellre använda "lagligt" för den juridiska biten.

• Gilla
EnTräFura och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hej elektrikern. Jag köpte en spis men har inget vägguttag som passar, bara en konstig dosa. Kan du komma och koppla in spisen? ;)

Och nu försvarar jag inte reglerna kring "VP med snabbkoppling" då jag inte har någon direkt insikt eller kunskap i frågan. Halkade mest in i diskussionen då jag kommenterade olika möjliga betydelser och tolkningar av ordet korrekt.
Ingen tid före midsommar!!!!. Men kalle ankas jul börjar ju snart:crysmile:

Mikael_L
hsd hsd skrev:
Dessa regler fördyrar bara för konsumenter, våldsam timpenning och många gånger undermåliga installationer samtidigt som obehörig elinstallation utförs slarvigt
Exakt, kylbranschen tjuter och gråter över det olagliga här.
Men mer som regel än undantag så utför de samtidigt felaktiga och/eller olagliga elinstallationer i parti och minut. Det är något som jag väldigt ofta ser i mitt yrke.
Tänk om de kunde sopa framför egen dörr först.

• Gilla
EnTräFura och 6 till
  • Laddar…
G gredd skrev:
Men det är väl totalt ointressant vilket land som skruvat ihop den? Det förstår nog alla. Min Toyota är monterad i Turkiet, konstigt nog, men är lika bra för det trots att den monterats i ett skitland.
”kinesen”? 2 japaner”? Just sayin’…

T
S studiomannen skrev:
Så har Jula till slut börjat kräva uppvisande av installationsintyg innan man köper värmepump från dem. Lite knäppt för mig som skulle vilja passa på nu när det är REA för framtida bruk då jag har tre sedan tidigare som förr eller senare kommer ge upp. För mig är det alltså inte aktuellt med installation förens om nåt eller några år.

Tokigt tycker jag.

Några kommentarer?

[länk]
Ja det är väl bra!

• Gilla
gdsaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nja, skriver du under intyget [länk]
i företagets namn så gör du dig skyldig till urkundsförfalakning!
Citat ”
  • Om du vill använda annan installatör måste du vid köp av produkten uppvisa ett påskrivet intyg komplett med certifikatnummer från kyltekniker som ska installera. Intyget måste du ta med och uppvisa när du köper produkten i varuhuset. Om påskrivet intyg saknas får vi inte lämna ut värmepumpen. Du hittar intyget här.”
Man kan aldrig garantera något om framtiden. Företag kan gå kk mm

A
P pmd skrev:
Är det tillåtet att kapa ledningarna för att sen slänga värmepumpen?
nej

P
Bra! Då hanteras det alltså på liknande sätt som kyl- och frysskåp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.