154 535 läst ·
620 svar
155k läst
620 svar
Jula kräver intyg före köp av VP
Varför uttalar du dig om saker som du inte vet?S Stefansod68 skrev:
Denna bruksanvisning från jula förordar vakuumpump. Inte alla värmepumpar från jula levereras med förfyllda rör.
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/008299_se-no-pl-en.pdf
Jag har en som är förgylld ståendes i källaren! Har inte blivit installerad än pga.problem med bygget. Snart dock installerad!K Kabehusvagn3328 skrev:Nja, är dom inte förfyllda från fabrik, i forumet om dålig effektivitet har nog gasen läckt ut, effekten smyger ned och blir dålig, troligen bilventilen som sitter i grova röret för fyllning , återkoppling till kompressorn, ventilen läcker väldigt sakta, där man fyller på gas och den avfrostar i oändlighet när trycket är lågt, be en kyltekniker kolla trycket byta ventilen och fylla på ny gas, kanske vaccumsuga och aggregatet går som nytt, min ventil kass ny gas fylldes på, sprutar värme efter 12 år
Folk får gärna installera sina Jula-pumpar själva för min del så slipper jag ta i dem. Finns inga pengar att tjäna på dessa snålisar ändå. När julapumpen gått sönder efter 4-5 år brukar de köpa en riktig pump. Har bytt ut massor med Zibro, Coolix, Qlima och allt vad de har hetat genom åren. Då vill de inte köpa nytt på Jula för det blir för dyrt i längden.Mikael_L skrev:
Kopplingen ser iallafall idiotsäkra ut, tror faktiskt inte nåt kan läcka ut! Då hade jag naturligtvis inte köpt nån!! Inte installerad än pga.problem med bygget. Pumpen har legat i källaren nära år nu!!P pmd skrev:Om snabbkopplingen är hyfsat idiotsäker, dvs lätt att använda och svårt att släppa ut köldmedia oavsiktligt, så tvivlar jag på att skillnaden är speciellt stor, men jag har inte ens sett en sån koppling så jag kan inte bedöma det.
Fast det finns väl ingen större anledning att lägga till fler risker för dåliga gasutsläpp?
Notera att detta endast gäller modellerna som saknar C i modellbetäckningen. D.v.s. manuallen är för modellerna S42XX, S52XX(B) & SJA2519, SC42XX & SC52XX, men steget du visar gäller endast E S42XX & S52XX(B) & SJA2519. Något som har påtalats otaliga gånger i denna tråden... Vet inte exakt hur det ser ut, men på XCXXX modellerna är både innedel och utedel samt slangpaket fyllda med gas. Gasen hålls innne av "backventiler" i quick-connect kontakterna i slangändarna. När dessa sedan skruvas ihop så öppnas ventilerna på ett sådant sätt att kontakterna sluter tätt mot omgivningen innan ventilerna öppnas mellan rörändarna.B BSOD skrev:
Se t.ex. sida 194 i denna manual, https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/008297_se-no-pl-en.pdf, där är det mer tydligt att det är olika steg för de olika modellerna (med vs utan C)
Jag kan försäkra dig att den kopplingen kan läcka. Med det kan ju ta ett par år innan det är tomt. Och nej, denna parkerkoppling är inte samma som flygindustrin använder. Där kostar parkerkopplingen tre gånger så mycket som hela julapumpenG Grumsgrums skrev:
Jag har väl aldrig påstått att kopplingen är samma som i flygindustrin!! Varför är du så jävla otrevlig??G gredd skrev:
Det var inte meningen att vara otrevlig mot dig. Det brukar användas som argument att just denna typ av koppling används i flygindustrin och därför måste det vara bra grejer. Av erfarenhet vet jag att dessa kan läcka och gör det. Jag kan "avslöja" att det finns en vanlig serviceport gömd inne i utedelen så man kan både fylla och vacuumsuga den vid service. Har fyllt ett par av dessa som läckt. Ett tecken på låg gasnivå kan vara att du får korvar / band med is på utedelen när det är lite kallare ute och den får svårt att frosta av. Då är det dags för en skvätt köldmedium. Fast det är egentligen olagligt att fylla en maskin som läcker utan att fixa läckan men det är en annan femma. R410a består även av två komponenter som kokar vid olika temperaturer så en läcka på gasfassidan gör att du får en häxblandning kvar. Brukar inte spela någon större praktisk roll men bra att känna till. Nyare pumpar med R32 som är enkomponent och har inte det problemet.G Grumsgrums skrev:
Men någon vacuumsugning behövs inte.G gredd skrev:Nej. Utedelen har inte vacuum utan är fylld med korrekt laddning köldmedium från fabrik. Rören är fyllda med en liten mängd köldmedium (några gram) för att hålla atmosfären ute.
Edit: En liten skvätt köldmedium i innedelen också förstås, men det finns ingen plats för större mängd köldmedium i innedelen. Det är bara en slinga rör i en värmeväxlare typ.
Ok! Har aldrig hört det. Köpte pumpen för ett par tusingar mest för ac på sommaren,men tänkte naturligtvis använda den under hösten också. Känner några som har samma pump som tagit bort kopplingen och satt dit rör istället pga. att rören varit för korta,och det har funkat bra.G gredd skrev:Det var inte meningen att vara otrevlig mot dig. Det brukar användas som argument att just denna typ av koppling används i flygindustrin och därför måste det vara bra grejer. Av erfarenhet vet jag att dessa kan läcka och gör det. Jag kan "avslöja" att det finns en vanlig serviceport gömd inne i utedelen så man kan både fylla och vacuumsuga den vid service. Har fyllt ett par av dessa som läckt. Ett tecken på låg gasnivå kan vara att du får korvar / band med is på utedelen när det är lite kallare ute och den får svårt att frosta av. Då är det dags för en skvätt köldmedium. Fast det är egentligen olagligt att fylla en maskin som läcker utan att fixa läckan men det är en annan femma. R410a består även av två komponenter som kokar vid olika temperaturer så en läcka på gasfassidan gör att du får en häxblandning kvar. Brukar inte spela någon större praktisk roll men bra att känna till. Nyare pumpar med R32 som är enkomponent och har inte det problemet.
Kylar och frysar är numera fyllda med naturliga köldmedium som inte påverkar atmosfären.A Alexn72 skrev:Varför ska man få byta bromsar på bilen själv?
Varför ska man få köra bil själv?
Varför får man flyga?
Varför ska man få tända eld?
Varför ska man få använda knivar?
Går man dessutom igenom ett genomsnittligt garage med fullt lagliga saker så är jag ganska säker på att man både hittar och kan få till saker som är skadliga för både närmiljön och miljön i övrigt.
Det räcker ju att börja med kyl och frys i köket....
Klart alla är försiktiga med sitt nyinköpta kylskåp men när de ska till tippen så har jag sett många som kastar det på marken.
Vad är det som då hindrar samma person från att koppla loss ledningarna på en lagligt installerad vvp och sen köra till åvc med den?
Med tanke på att jag genom åren sett ett tiotal kyl eller frys kastade i naturen så säger det mig att lagen är verkningslös.
Absolut att det ska informeras och vara olagligt att släppa ut gasen men lagen hindrar mer än den hjälper till att ställa om till bättre nyttjande av energi.
Men vi kommer tyvärr inte längre.
Nej precis. Finns där köldmedium med ett tryck som överstiger atmosfärstryck så kommer ju ingen luft in som behöver tas bort. Man kan däremot inte leverera en pump med vaccum som någon skrev för det får motsatt effekt. Vacuumet kommer tvinga in luft och fukt i maskinen. Som bekant finns inget som är 100% tätt.K karlmb skrev: