154 534 läst ·
620 svar
155k läst
620 svar
Jula kräver intyg före köp av VP
Artikel 3 i detta eu-direktiv motsäger digK karlmb skrev:Den lilla detaljen med den svenska tolkningen av direktivet är att det handlar om "professional person", dvs det gäller för de som installerar värmepumpar proffesionell.
De måste ha certifikat.
För den som gör det för sig själv finns inget krav.
Men Naturvårdsverket har helt enkelt bestämt att bortse från den distinktionen.
Så går det till i lobbyismens Sverige, som påstås vara minst korrupt i Europa.
Möjligt att ett utebliven rengöring förkortar livslängden på en av INSELO installerad pump, men generellt så är det bara effekten och energieffektiviteten som kraftfullt minskar.Mats: Gårdsägare skrev:
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Så det är bara att koppla ihop utan att behöva några förkunskaper ? Bara klicka ihop ? Man ska väl fyllMikael_L skrev:
Det är detta som är så bra med dessa pumpar med snabbkopplingar och de relativt snälla gaserna de har idag (som sagt, man kan ju köpa samma gas i sprayflaska också).
Om branschen släpper sargen så kan ni helt slippa snåljåparna, skönt va?
Min Jula-pump med snabbkoppling har tuffat på helt OK i några år nu. Får väl se hur många år till den kommer gå, och vad jag gör sen i såfall. Troligen sätter jag in en dieselpanna istället, jag får många års dieselförbrukning för priset av en av de där finpumparna, som ändå inte håller så många år.
Och visst ska jag ärligt talat säga att en julapump hade inte fått hamna i bostaden, av rena ljud och komfortskäl. Men i garaget gör den sig fint. Och den har hjälpt till att minska CO2-utsläppen i flera år nu, jämfört med att jag inte satt in pumpen.
Jasså. Så du kan bättre än mig då som kan googla ?electroluxaren skrev:
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Snålisen läste det på den här sidan. De säljer electrolux ? Är det billigt skit ?electroluxaren skrev:
Kan du ringa min fru ikväll och förklara för henne att jag är en snåljåp för hon tycker jag köper mycket onödigt ?
Nä electrolux är dyrt skitMats: Gårdsägare skrev:
Japp jag ringer din fru och säger att du har för lite grejjer, man kan aldrig få nog av grejjer därför finns det inga onödiga.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Inselo är väl bara en admimistrationsfirma som ringer runt och anlitar billigast möjliga installatör i området.
Snålhet in ger snålhet ut. Tror det är väldigt få duktiga installatörer som nappar på erbjudandet att bli ansvarig för installationen av en skräpmaskin. Vill man leva utan problem så ger man sig inte in i något som skapar problem.
Snålhet in ger snålhet ut. Tror det är väldigt få duktiga installatörer som nappar på erbjudandet att bli ansvarig för installationen av en skräpmaskin. Vill man leva utan problem så ger man sig inte in i något som skapar problem.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
G Granström2 skrev:Inselo är väl bara en admimistrationsfirma som ringer runt och anlitar billigast möjliga installatör i området.
Vad skulle Inselo vara annat än en installationsfirma som de "bara" är ? Förklara. Gemene man vet inte att installationsfirman han får hem inte är seriös.
Som jag förstår det så är Inselo ínte den egentliga installationsfirman utan bara en mellanhand som skaffar fram installatörer med certifikat som gör jobbet.Mats: Gårdsägare skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 670 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 670 inlägg
yes vanligt i Norge med sådana kopplingar.G Grumsgrums skrev:
Då vi använder mycket baracker på byggena så sätter dom upp sådana för värme och kyla i baracker. ( de tycker det är smidigt med snabbkoppling för man kan flytta dom fort.)
1-2 år så tas dom ned när baracker ska flyttas då byggena är klara.
Tror nästan alla läcker då i snabbkopplingen och gasen läcker ut.
De saknar tyvärr oftast både kranar för att stänga gasen i utedelen och påfyllnings kopplingar så hopplöst att tömma dom för gas innan man kopplar isär.
Enda är att ta lös snabbkopplingen, så sluter inte den tätt och gasen läcker ut.
Det är miljövänligt.
Hur lyckades du förhandla ner priset på en installation till 1800? Förhandlade du med ett hagelgevär?Mats: Gårdsägare skrev:
Jag förstår. Vi har inte haft den mer än ett halvår men den funkar bra nu. Vi får seDet handlade som sagt inte att de måste låna verktyg och skruv utan att de försökta blåsa oss och skulle ha jag tror det var runt 6 000 för installationen istället för 1800 som det blev efter ROT och för att jag förberett jobbet med att borra hål genom en tjock betongvägg.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Det var inget förhandlande utan jag krävde min rätt och fick det. Jag var trevlig men bestämd. Jag hade ju papper på vad det skulle kosta.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg