154 527 läst ·
620 svar
155k läst
620 svar
Jula kräver intyg före köp av VP
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
De köpta politikerna styr vad och till vilka de lägger något på remiss eller hur ? Vill de något så brukar det bli så.P pmd skrev:Som remissinstans?
Det är lite tråkigt att lagar och regler gör det dyrare att installera luft/luft-värmepumpar. Vi kommer att behöva installera många sådana de närmaste 10-20 åren med tanke på den globala uppvärmningen.
Man kanske kunde ha en enkel certifiering som vem som helst kan skaffa sig för en ringa penning?
Ja är det enkelt så varför inte en certifiering som alla kan få. Men då måste den vara billig för så många värmepumpar installerar ju inte de flesta.
Alla som vill får svara på en remiss, men givetvis tar regeringen mer hänsyn till svar från organisationer med kompetens inom det aktuella området.Mats: Gårdsägare skrev:
Av vad jag har snappat upp i den här tråden så behövs antagligen en liten kurs på max en timme (om ens det).
Det kanske skulle räcka med ett kortfattat skriftligt prov som visar att man har läst på lite och förstår vilka problemen är.
En sådan certifiering som alla kan ta skulle antagligen minska de värsta klantinstallationerna och våra miljövårdande myndigheter skulle kunna sova lugnare på nätterna.
Förlorarna blir installationsfirmorna.
Jag tror du får lägga till ett praktiskt prov förutom det teoretiska.P pmd skrev:Alla som vill får svara på en remiss, men givetvis tar regeringen mer hänsyn till svar från organisationer med kompetens inom det aktuella området.
Av vad jag har snappat upp i den här tråden så behövs antagligen en liten kurs på max en timme (om ens det).
Det kanske skulle räcka med ett kortfattat skriftligt prov som visar att man har läst på lite och förstår vilka problemen är.
En sådan certifiering som alla kan ta skulle antagligen minska de värsta klantinstallationerna och våra miljövårdande myndigheter skulle kunna sova lugnare på nätterna.
Förlorarna blir installationsfirmorna.
frågan är vad det får kosta? hälften av ett kat1 cert? dvs 5.000.-
även om man tar bort kravet på företagscert så måste du ha riktig utrustning
bedömt som minimum är konverktyg mtbh, manometerställ, vakumppump och läcksökare troligen behöver du en våg oxå.
skall du felsöka och reparera mm behöver du ännu mer.
ett hyffsat konverktyg för R410A/R32 ca 2.000.-
tillräckligt bra manometerställ med slangar ca 3.000.-
2stegs vakumpump som klara 2mikron ca 5.000.- till 7.500.-
en läcksökare som man inte får utbrott över runt 5.000.-
kanske en verktygspool som hyr ut dessa och garanterar att de funkar?
Lite historia. Mellan 460-700 skiftade klimatet 1.5 grader och det var incidentiellt ett av de stora skälen till att romarriket föll.
I slutet sv bronsålderskollapsen skiftade klimatet. Antagligen ca 1.4 grader enligt rådande rön. Mycket debatt där.
Det kollapsade större delen av civilisation i Afrika.
Vi har enligt samma data redan avvikit 2.6 grader från stabil-normen på en fjärdedel av tiden
Vad kollapsar nu?
Ta tag i kragen Svensson.
I slutet sv bronsålderskollapsen skiftade klimatet. Antagligen ca 1.4 grader enligt rådande rön. Mycket debatt där.
Vi har enligt samma data redan avvikit 2.6 grader från stabil-normen på en fjärdedel av tiden
Vad kollapsar nu?
Enligt ditt resonemang så har jorden redan totalkolappsat ingen tidare civilisation har klarat mer än 1,2K och nu är det dubbelt upp. Så vi är levande föda och lever i en andevärldJ JIMMEN skrev:Lite historia. Mellan 460-700 skiftade klimatet 1.5 grader och det var incidentiellt ett av de stora skälen till att romarriket föll.
Vad kollapsar nu?
OK, google is my friend:electroluxaren skrev:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014R0517&from=CS#d1e1452-195-1
Kap 3:
Mest intressant är väl:
4. För utförandet av installation, service, underhåll eller reparation av utrustning, som innehåller fluorerade växthusgaser eller vars funktion kräver dessa gaser, som kräver certifiering eller intyg enligt artikel 10, ska fluorerade växthusgaser endast säljas till, och köpas av, företag som innehar relevanta certifikat eller intyg i enlighet med artikel 10 eller företag som har anställda som innehar ett certifikat eller utbildningsintyg enligt artikel 10.2 och 10.5. Denna punkt ska inte hindra icke-certifierade företag som inte utför sådan verksamhet som anges i första meningen i denna punkt från att samla in, transportera eller leverera fluorerade växthusgaser.
Jag ser inget om att man inte får sälja förfyllda värmepumpar till vem man vill i den paragrafen?
Och här:
5. Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.
Låter ju värre då onekligen. Men hur definieras SKA rent juridiskt?
Jo, vad jag vet som AVSER, dvs intentionen är att något.
Man kan aldrig göra en utfästelse om framtiden även om man avtalat med ett installationsföretag.
Detta kan gå i KK eller helt enkelt inte ha tid att göra jobbet, inte dyka upp eller liknande.
Jag tycker det är tydligt att endast de företag som har gällande cert motsv får sälja och köpa dessa produkter
K karlmb skrev:OK, google is my friend:
[länk]
Kap 3:
Mest intressant är väl:
4. För utförandet av installation, service, underhåll eller reparation av utrustning, som innehåller fluorerade växthusgaser eller vars funktion kräver dessa gaser, som kräver certifiering eller intyg enligt artikel 10, ska fluorerade växthusgaser endast säljas till, och köpas av, företag som innehar relevanta certifikat eller intyg i enlighet med artikel 10 eller företag som har anställda som innehar ett certifikat eller utbildningsintyg enligt artikel 10.2 och 10.5. Denna punkt ska inte hindra icke-certifierade företag som inte utför sådan verksamhet som anges i första meningen i denna punkt från att samla in, transportera eller leverera fluorerade växthusgaser.
Jag ser inget om att man inte får sälja förfyllda värmepumpar till vem man vill i den paragrafen?
Och här:
5. Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.
Man kan aldrig göra en utfästelse om framtiden även om man avtalat med ett installationsföretag.
Detta kan gå i KK eller helt enkelt inte ha tid att göra jobbet, inte dyka upp eller liknande.
skall är ju väldigt strikt i lagens mening tom bör blir ju gärna skall.K karlmb skrev:OK, google is my friend:
[länk]
Kap 3:
Mest intressant är väl:
Och här:
Det finns mej veterligen inga prejudikat gällande försäljning vare sig till privatpersoner eller företag.
Jag misstänker att ett utslag skulle mynna ut i att: installationen skall vara bestämd i tid och rum innan försäljning får påbörjas. Ett intyg från installerande firma med företagscert och personligt cert i rätt kategori där installationen fastställs och någon form av sanktion om det inte fullföljs, ev en kontrollinstans som får en kopia på installationsfakturan motsv. slarv eller felaktigheter så dras certen in. Men det vi har sett hitintills så är det ingen som bryr sig. Jag vet om en som körde i många år utan cert och blev ideligen anmäld för detta, inget hände, inte ens en sanktioneringsavgift utdömdes.
Kommunen utför tillsynen och aktuell avgift är 10.000.-
Nej ingen bryr sig. Jag tipsade incert om två "firmor" som installerar pumpar utan Cert där en av dem faktiskt hade haft Cert men struntat att förnya det. Förstår varför för det är ingen kontroll. Varför lägga en massa pengar då? Iallafall, incert verkade mest besvärade att ja tipsade dem. Kanske hade firman bara glömt att förnya certet? Det är lätt hänt sa han på incert. Då förstod jag nivån och gav upp. Firmorna fortsätter montera pumpar.electroluxaren skrev:skall är ju väldigt strikt i lagens mening tom bör blir ju gärna skall.
Det finns mej veterligen inga prejudikat gällande försäljning vare sig till privatpersoner eller företag.
Jag misstänker att ett utslag skulle mynna ut i att: installationen skall vara bestämd i tid och rum innan försäljning får påbörjas. Ett intyg från installerande firma med företagscert och personligt cert i rätt kategori där installationen fastställs och någon form av sanktion om det inte fullföljs, ev en kontrollinstans som får en kopia på installationsfakturan motsv. slarv eller felaktigheter så dras certen in. Men det vi har sett hitintills så är det ingen som bryr sig. Jag vet om en som körde i många år utan cert och blev ideligen anmäld för detta, inget hände, inte ens en sanktioneringsavgift utdömdes.
Kommunen utför tillsynen och aktuell avgift är 10.000.-