154 535 läst ·
620 svar
155k läst
620 svar
Jula kräver intyg före köp av VP
Man måste också fråga sej hur mycket köldmedia som läcker ut när privatpersoner tar och klickar ihop två snabbkopplingar respektive när en certifierad<tm> kyltekniker gör exakt samma sak.P pmd skrev:
..Och hur mycket som kommer ut när man fullt lagligt använder diverse kylsprayer, luft på burk, huligantutor och diverse läkemedel som ofta innehåller samma gaser.
Om snabbkopplingen är hyfsat idiotsäker, dvs lätt att använda och svårt att släppa ut köldmedia oavsiktligt, så tvivlar jag på att skillnaden är speciellt stor, men jag har inte ens sett en sån koppling så jag kan inte bedöma det.GlennB skrev:
Fast det finns väl ingen större anledning att lägga till fler risker för dåliga gasutsläpp?
Det blir bara att sila mygg och svälja kameler om man slår ner på något som inte är ett problem, och blundar för det som faktiskt är ett problem.
För det är väl inte såå svårt att gissa att det är kylfirmorna somm lobbat fram de där reglerna, det måste vara jäkligt fina pengar att åka och koppla ihop snabbkopplingar och ta fläskigt med betalt för det.
För det är väl inte såå svårt att gissa att det är kylfirmorna somm lobbat fram de där reglerna, det måste vara jäkligt fina pengar att åka och koppla ihop snabbkopplingar och ta fläskigt med betalt för det.
Ok, du vet bättre. Innedelen har tre meter rör men jag har alltså fel. Snabbkopplingen känner jag till bättre då jag använt den.G gredd skrev:Nej. Utedelen har inte vacuum utan är fylld med korrekt laddning köldmedium från fabrik. Rören är fyllda med en liten mängd köldmedium (några gram) för att hålla atmosfären ute.
Edit: En liten skvätt köldmedium i innedelen också förstås, men det finns ingen plats för större mängd köldmedium i innedelen. Det är bara en slinga rör i en värmeväxlare typ.
Visst, men det förutsätter att amatörinstallerade värmepumpar inte utgör ett problem. Jag är inte övertygad åt vare sig det ena eller andra hållet än.GlennB skrev:
Om de inte är ett problem finns det heller ingen anledning att peka på att diverse kylsprayer, luft på burk, huligantutor och diverse läkemedel är problem i sammanhanget. Dessa är i så fall alldeles separata problem som inte har ett dugg med värmepumpsinstallationer att göra.
Köra bil får man göra på vilket inhängnat område som helst utan något motkrav.P pmd skrev:Av de saker du frågar om så är bilkörning och flygning licensbelagda aktiviteter eftersom risken är ganska stor för menlig inverkan på tredje man om man ger sig på det utan tillräcklig kompetens. Det är väl ungefär av samma anledning som det krävs licens för att montera en värmepump, skulle jag tro.
Plan får jag erkänna att jag inte har koll på
Poängen är att privatperson som installerar sin egna pump gör det för att få billigare värme och vill så klart att den ska fungera felfritt. Det är inte här problemen börjar. Även om de inte varit enhälligt i tråden.
Att någon som jobbar med det och installerar åt andra behöver ha certifikat köper jag de med.
Ja, för att då är riskerna för tredje man rätt små.A Alexn72 skrev:
Man behöver en licens på samma sätt som med bil.
Däremot får man inte flyga utan licens inom inhägnat område.
Jodå, det är nog få som köper en värmepump utan att vilja att den ska fungera bra. Problemet är snarare att om något går oavsiktligt snett vid installationen så har man skadat tredje man. Det är möjligt att den risken är mycket liten, eller t.o.m. försumbar, med snabbkopplingar och i så fall är skaderisken för tredje man liten och en licens kanske inte är påkallad.Poängen är att privatperson som installerar sin egna pump gör det för att få billigare värme och vill så klart att den ska fungera felfritt. Det är inte här problemen börjar. Även om de inte varit enhälligt i tråden.
Att någon som jobbar med det och installerar åt andra behöver ha certifikat köper jag de med.
Regelverket blir dock mer komplicerat om det ska göra undantag för vissa tekniska lösningar och det kan vara svårt att formulera väldefinierade undantag som inte resulterar i besvärliga tolkningstvister.
spelar ingen roll om varesig rör eller värmepump är förfyllda då installationen inte är hermetiskt sluten och måste således installeras av certifierat företag.
Luft/luft värmepumpar är förfyllda men man kan behöva justera fyllnadsmängen i systemet beroende på rörlängd mellan inne och utedel. Under installationen behöver man suga vacuum ur rörledningarna och kondensorn för att få bort fukt innan man öppnar kranarna från utedelen och släpper på köldmediet.
DU får inte montera själv, men väljer du att göra det ändå utan att vacuumsuga kan du räkna med att halvera livslängden och få ut sämre effekt. Visst är det inte stora pengar på Jula men själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att kasta ut pengar utan att kunna nyttja det man köper fullt ut..
Luft/luft värmepumpar är förfyllda men man kan behöva justera fyllnadsmängen i systemet beroende på rörlängd mellan inne och utedel. Under installationen behöver man suga vacuum ur rörledningarna och kondensorn för att få bort fukt innan man öppnar kranarna från utedelen och släpper på köldmediet.
DU får inte montera själv, men väljer du att göra det ändå utan att vacuumsuga kan du räkna med att halvera livslängden och få ut sämre effekt. Visst är det inte stora pengar på Jula men själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att kasta ut pengar utan att kunna nyttja det man köper fullt ut..
Varför uttalar du dig om saker du inte vet? På Julas pumpar är utedelen, innedelen och rören fyllda med gas. Det finns inget som ska vakuumsugas.A AM86 skrev:spelar ingen roll om varesig rör eller värmepump är förfyllda då installationen inte är hermetiskt sluten och måste således installeras av certifierat företag.
En standardinstallation med förfyllda rör med fast längd på rören. Ska inte sugas och kan inte sugas för den delen heller.A AM86 skrev:spelar ingen roll om varesig rör eller värmepump är förfyllda då installationen inte är hermetiskt sluten och måste således installeras av certifierat företag.
På samma sätt som en privatperson får byta ett vägguttag eller som en b körkortsperson får koppla på ett lätt släp...
Samma rimlighet är åtminstone de jag pratar om skulle gälla även här.
Ska man ha anpassad längd på rören eller på något annat sätt ska anpassa installationen så är jag helt för ett krav på cert.
Men skruva i 4 skruvar .... Och trycka I en stickkontakt....