Byggahus.se
Sittställning Forlowt skrev:
Ja, en stor anledning för mig att inte sticka dit och kolla taket var just att det inte är mitt tak eller min telefon som ringde när man behövde hjälp.

Men jag besitter kompetens för att göra det dom gjorde. Jag har dock en riktigt kraftig ficklampa att imponera med. Kanske skulle man kunna ta med värmekamera för att imponera ytterligare och tjäna några tusen till. Hade man dessutom haft en presenning hade man nog kunnat mjölks det på 160% påslag.
Hoppsan det var till ts och inte dig

Krille-72 Krille-72 skrev:
Regn har inget med taksäkerhet att göra. Se om era egna hus så ni är förberedda när något händer.
Refererar till att TS skrev: Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Kan du som vet inte berätta vad Ts sa när hen ringde?
Jag förklarade såklart hur det borde gått till... :sweat:

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
A Alexn72 skrev:
Hoppsan det var till ts och inte dig
Haha förstod nästan det men det va kul att svara ändå :)

A
Du har just köpt dig en utbildning i varför man ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG, begär ut jour utan att fråga om kostnaderna. Man beställer inte heller ut jour om det inte är superakut, droppande vatten är inte jour, det är hink och vänta till morgonen.

Trista pengar, men så är det.

• Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
H
TS skall naturligtvis bestrida större delen av fakturan med hänvisning till KPL. Det kommer gå utmärkt. Företaget har långtgående krav på sig att tillvarata kundens intressen och det har man uppenbarligen inte i detta fall.

Näringsidkarens skyldighet att avråda
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

Med reservation för att vi som vanligt bara fått höra TS version så kan jag inte föreställa mig någon snickarfirma som dels har informerat kunden i tillräcklig grad (kommunikationsförmågan är som regel undermålig) och sedan ännu mindre kan bevisa vad man sagt i en ev domstol.

Naturligtvis ska du bestrida.

• Gilla
  • Haha
shtob och 15 till
  • Laddar…
Bra information. Då ringer jag en läkare nästa gång det springer läck i hemmet.
Ja, i alla fall om det är din aorta som springer läck.

• Haha
  • Gilla
Derbyboy och 11 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst riktigt hela tråden, men ganska så mycket.
Men jag delar med mig av mina tankar ändå.

Jourfirman vet redan när TS ringer att detta kommer att kosta minst X kr, jag gissar på att fakturan som TS fick är det minsta som debiteras för en nattlig utryckning.
Jourfirman vet att man inte kommer att klättra upp på taket om det inte finns tillgång till säkerhetsutrustning.
Det minsta man då kan begära är att firman informerar om att detta kommer att kosta minst 11 000kr, och fråga om det finns säkerhetsutrustning på taket.

Egentligen är det rätt respektlöst av firman att åka ut på ett jobb som kommer att kosta 11 000kr vilket för många är typ en halv månadslön (efter skatt då, för kunden betalar ju med skattade pengar) utan att informera om kostnaden innan man åker.

När man jobbar mot privatkunder speciellt så bör man vara medveten om att det troligen är första och kanske enda gången som kunden kommer att behöva jourhjälp, och då skall man inte förutsätta att kunden vet / begriper hur mycket det kommer att kosta.
Firman däremot håller på med detta dagligen (?) och för att minimera risken för att kunden kommer att klaga på fakturans storlek så bör man informera!!!!!
(Men man ser kanske denna verksamhet som ett bra sätt att enkelt dra in pengar?? )

I övrigt kan jag nog hålla med om att fakturan ändå är rätt rimlig.

• Gilla
shtob och 37 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Du har just köpt dig en utbildning i varför man ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG, begär ut jour utan att fråga om kostnaderna. Man beställer inte heller ut jour om det inte är superakut, droppande vatten är inte jour, det är hink och vänta till morgonen.

Trista pengar, men så är det.
Lärdomen borde vara att firman ALDRIG ALDRIG ALDRIG skall åka ut på jouruppdrag utan att informera kunden om kostnader innan.

• Gilla
shtob och 19 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Nån gång får man ju faktiskt förutsätta att kunden bör kunna tänka lite själv.

Han ringer o väcker en jourarbetare o kan då inte förutsätta prislista uppläsning om MAN INTE FRÅGAR.

är man vid sitt sinnes fulla bruk att man klarar ringa. Då klarar man fråga... lite ansvar måste folk ta själv över sin egen ekonomi!
Eller om man vänder på det så borde firman ta lite ansvar för att undvika "tjafs" om dyra utryckningar.
(Men man kanske ser det som lättförtjänta pengar och därför skiter man i att informera.)

• Gilla
videopac och 13 till
  • Laddar…
En svensk sparar i snitt 9300:-/år
En familj då 18600:-/år
11475:- /18600:- = ~61%.

Vad har vi egentligen skapat för situation i sverige när ett besök av en hantverkare äter upp 61% av vad en familj kan spara per år?

• Gilla
shtob och 13 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
En svensk sparar i snitt 9300:-/år
En familj då 18600:-/år
11475:- /18600:- = ~61%.

Vad har vi egentligen skapat för situation i sverige när ett besök av en hantverkare äter upp 61% av vad en familj kan spara per år?
Problemet är att det där även innefattar alla som inte ens bor (har råd att bo) i hus.

Äger man hus bör man rimligen spara mer än typ 800 spänn i månaden. Annars se över sin ekonomi å det grövsta.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Folk med 800 över i månaden kan inte köpa hus.
Nä, det var ju lite det jag menade..

Man kan inte ta ett "riksgenomsnitt" och applicera det på en liten, icke representativ, del av befolkningen

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Av alla hushåll bor 43 procent i ett småhus och 49 procent i en lägenhet i ett flerbostadshus.

H
Det finns ett par personer på detta forum som i princip alltid och blint försvarar firman när sådana här frågor dyker upp. Det här fallet visar just på detta rätt så tydligt. Här borde kunden faktiskt ha goda juridiska skäl att bestrida rimligheten i fakturan, konsumentköplagen är glasklar, firma har långtgående skyldigheter att tillvarata kundens intressen. Här har jag svårt att se att man gjort det utifrån hur TS beskrivit händelsen. Likväl hinner det inte gå fem minuter innan de vanliga personerna tar firman i försvar med de vanliga argumenten; kunden borde veta bättre (privatkunder i allmänhet och trådskaparen i synnerhet är snåla idioter), ska du ha det redigt gjort kostar det pengar, gör det själv då om du kan och slutligen svenska hantverkare gör allt rätt undantaget om de inte är svenska då de gör allt fel.
Jag kan tycka att det är ett problem. Forumet är ju ett konsumentforum där privatpersoner och yrkesfolk ska kunna hjälpa varandra, inte som i ovanstående exempel håna en privatperson som fått en kalldusch inte en utan två gånger.

Så till trådskaparen rekommenderar jag att ta kontakt med konsumentvägledaren i kommunen och en del av de flitigaste skribenterna kan fundera lite över forumets diskussionsregler:

§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.

• Gilla
shtob och 76 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.