Det säger något om relativa kostnader. Nu vet vi ingenting om huruvida ts blev varnad om minidebitering och begränsade möjligheter till åtgärd pga väder, vilket ju är rätt avgörande. Vad tjänar hantverkaren personligen på dessa priser?Krille-72 skrev:
Vi fick själva stopp på nytt 1 vecka efter vår faktura på 5000:-, men blev informerade i förväg om minidebitering och accepterade denna. Så vi fick bara acceptera detta, även om det är rena fantasipriser.
Det blir samma sak om du ringer en sotare. Du som fastighetsägare ansvarar för att det finns taksäkerhet. Det finns inte i Ts fall. Så hantverkarna gjorde helt rätt som inte chansade och klättrade upp på taket då dom inte kunde fästa sina säkerhetslinor.L Lilak skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Du sa dom var där i 10 minuter.
Så du vill betala 2*10 minuter då?
för att dom sitter hemma och har jour.
Va långt fick dom köra tur retur till dig?
menar att man kanske tar en snabb titt först själv vad som kan va fel.
Det är lite av sitt eget ansvar med att ha hus.
Man försöker ta reda på vad som hänt.
Många vet redan om man är lite intresserad att vatten genom tak inte ingår i försäkringen.
jour kostar tyvärr pengar.
Många vet redan om man är lite intresserad att vatten genom tak inte ingår i försäkringen.
Eftersom TS inte har skrivit något om vad som sades under telefonsamtalet, så förutsätter jag att snickarna inte har tagit reda på något om förutsättningarna innan de gav sig iväg på jobb. Om så är fallet så får allt snickarherrarna stå för det misstaget själva, och förhoppningsvis lära sig att ställa relevanta frågor fortsättningsvis.Krille-72 skrev:
En mer rimlig hantering när TS ringde jouren bör väl ha varit att jouren tittar ut genom fönstret och ser du det regnar. Jouren frågar då om takstegar och vad som nu behövs för att arbeta i regn finns på plats. TS säger att det inte finns och då svarar jouren att det inte är mycket de kan göra. Men de kan komma och titta om TS ändå vill det.
Produkter som diskuteras: "takstegar"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Jour kostar, men 11500 för 2×10 minuters effektivt arbete???H Hallerudsbo skrev:Du sa dom var där i 10 minuter.
Det måste vara bra lång restid för att dt ska vara rimligt.
Renoveringsnovis
· Växjö
· 37 inlägg
Blev lite väl syrliga kommentarer va?
Jag är villig att hålla med TS om att det känns ganska så ovärt att betala nästan 12000 kr för att de ska åka ut och göra ingenting. Men med det sagt är det såklart att de ska ha vettigt betalt för jourtid. Det är ju obekväm arbetstid deluxe...men tycker att man kan ha lite förståelse för att en privatkund kan bli lite snopen över en sån faktura. Du får ju liksom en ny ytterdörr eller en garageport för de pengarna 
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
nu var väl inte allt Tim kostnad?J Jonobe skrev:
Var väl service bil med i det också.
3 timmar per gubbe är ju inte mycket att bråka om, ifall de har över en timme körning med enkel väg.
Dyr läropeng.
Intressant fråga. Vi jobbar typ aldrig natt. För en tid sedan så arbetade vi i en butik och ett moment kunde inte göras medans butiken var öppen. Gick in och kollade vad kollektivavtalet sa och slängde skiten åt sidan. Sa till kunden att vi tar 100 %. Uppskattade arbetet till ca 5-10 Tim. Sa till kunden att det blir minimum 8 Tim. Frågade de anställda om några var intresserade. Flera räckte upp handen så jag valde dom som redan varit där. 100 % var tydlig lockade.J Jonobe skrev:Det säger något om relativa kostnader. Nu vet vi ingenting om huruvida ts blev varnad om minidebitering och begränsade möjligheter till åtgärd pga väder, vilket ju är rätt avgörande. Vad tjänar hantverkaren personligen på dessa priser?
Vi fick själva stopp på nytt 1 vecka efter vår faktura på 5000:-, men blev informerade i förväg om minidebitering och accepterade denna. Så vi fick bara acceptera detta, även om det är rena fantasipriser.
Killarna fick själva bestämma upplägget så dom valde att jobba 7-11 dagen så dom skulle jobba natt. Dagen efter ville dom vara lediga. Alltså 1,5 dagars frånvaro = 12 Tim för att garanterat få betalt för minst 16 Tim arbete på natten.
”Vad tjänar hantverkaren personligen på dessa priser?”
I just detta fall tjänade hantverkarna personligen 4 Tim arbetstid. Arbetet tog ca 7 Tim så dom tjänade faktiskt 5 Tim var.
”Nu vet vi ingenting om huruvida ts blev varnad om minidebitering och begränsade möjligheter till åtgärd pga väder”
Ts kan säkert svara på den frågan. Ringer jag en jourfirma så lär jag noga kolla deras hemsida eller fråga om jag är intresserad av debiteringen.
Vädret spelar ingen roll när det gäller säkerheten i detta fall. Ingen ska klättra upp på ett tak där det inte går att säkra sig. Inte du. Inte jag och inte sotaren.
”2×10 minuters effektivt arbete???”J Jonobe skrev:
Arbetet börjar samma sekund som man börjar förbereda resan till Ts och avslutas när Ts arbete är avrapporterat och klart. 3 Tim låter helt rimligt i mina öron.
Sen vet vi inget om information eller texter på hemsidan. Vi vet inte heller vad Ts efterfrågat.
Kan du som vet inte berätta vad Ts sa när hen ringde?Okarlsson skrev:
En mer rimlig hantering när TS ringde jouren bör väl ha varit att jouren tittar ut genom fönstret och ser du det regnar. Jouren frågar då om takstegar och vad som nu behövs för att arbeta i regn finns på plats. TS säger att det inte finns och då svarar jouren att det inte är mycket de kan göra. Men de kan komma och titta om TS ändå vill det.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 804 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 804 inlägg
a’ priserna är inget att diskutera de är skäliga.
Det som blir dyrt är att dom är två, det dubblar hela fakturan. Jobbar jag övertid får jag också lön fram tills jag kommer hem till dörren, fullt normalt för oss.
Jour är pissdyrt. Vissa vill hellre hinka bajs ur källaren själva än ringer sugbilen mitt i natten...
Det enda jag tror du kan ifrågasätta är varför de åker ut två på uppdraget när det ändå inte är väder för att kunna klättra upp på taket. Det borde växeln eller den du ringde kunnat avgöra och bara kalla ut en för att besiktiga. Annars krävs två om de ska klättras. Men jag tror att det i slutändan bara är att betala finns egentligen inget som som är helt åt skogen med det du beskrivit.
Det som blir dyrt är att dom är två, det dubblar hela fakturan. Jobbar jag övertid får jag också lön fram tills jag kommer hem till dörren, fullt normalt för oss.
Jour är pissdyrt. Vissa vill hellre hinka bajs ur källaren själva än ringer sugbilen mitt i natten...
Det enda jag tror du kan ifrågasätta är varför de åker ut två på uppdraget när det ändå inte är väder för att kunna klättra upp på taket. Det borde växeln eller den du ringde kunnat avgöra och bara kalla ut en för att besiktiga. Annars krävs två om de ska klättras. Men jag tror att det i slutändan bara är att betala finns egentligen inget som som är helt åt skogen med det du beskrivit.
Det kan bara ta svara på, men rimliga invändningar och motfråga givetvis.Krille-72 skrev:
Precis vad jag sa, ts vet bara vad restiden var men denna bör ju vara rätt rejäl för att fakturan ska ha varit anständig (alternativt väl redogjorde villkor och förutsättningar vid beställning).Krille-72 skrev:
Märk väl att det vara både timdebitering samt extra debitering för jourutryckning.
Nu hänger jag inte helt med i uträkningen men det verkar inte som att hantverkarna tjänade ens dubbla timlönen?Krille-72 skrev:
Intressant fråga. Vi jobbar typ aldrig natt. För en tid sedan så arbetade vi i en butik och ett moment kunde inte göras medans butiken var öppen. Gick in och kollade vad kollektivavtalet sa och slängde skiten åt sidan. Sa till kunden att vi tar 100 %. Uppskattade arbetet till ca 5-10 Tim. Sa till kunden att det blir minimum 8 Tim. Frågade de anställda om några var intresserade. Flera räckte upp handen så jag valde dom som redan varit där. 100 % var tydlig lockade.
Killarna fick själva bestämma upplägget så dom valde att jobba 7-11 dagen så dom skulle jobba natt. Dagen efter ville dom vara lediga. Alltså 1,5 dagars frånvaro = 12 Tim för att garanterat få betalt för minst 16 Tim arbete på natten.
”Vad tjänar hantverkaren personligen på dessa priser?”
I just detta fall tjänade hantverkarna personligen 4 Tim arbetstid. Arbetet tog ca 7 Tim så dom tjänade faktiskt 5 Tim var.
”Nu vet vi ingenting om huruvida ts blev varnad om minidebitering och begränsade möjligheter till åtgärd pga väder”
Ts kan säkert svara på den frågan. Ringer jag en jourfirma så lär jag noga kolla deras hemsida eller fråga om jag är intresserad av debiteringen.
Vädret spelar ingen roll när det gäller säkerheten i detta fall. Ingen ska klättra upp på ett tak där det inte går att säkra sig. Inte du. Inte jag och inte sotaren.
Kontentan är att större delen av vinsten för jourutryckning tillfaller arbetsgivaren? Vad får hantverkaren för ersättning för jourberedskap?