U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Vi får 150% och att varje påbörjad timme avrundas uppåt till jämn timme + OB tillägg. Sen får vi ett fast jourtillägg även om vi inte får nått jobb.J Jonobe skrev:
Sen att tiden börjar räknas från att vi svarar i telefon och slutar när vi kommer hem genom dörren hemma igen. Dock är jag inriktad mot industri och jobbar aldrig hos privatpersoner, vilket jag är glad över.
Jag kan inte svara på frågan. Vi pysslar inte med jour.J Jonobe skrev:
I mitt exempel som är ett riktigt exempel fick hantverkarna 100% dvs 16 Tim var, det jag ville belysa med mitt inlägg var att dom samtidigt gick miste om 12 Tim normal arbetstid. ( 4 Tim dagen då dom skulle jobba natt och 8 Tim dagen eter nattarbetet) a
Så vinsten blev 4 Tim var för hantverkarna.
Hade vi följt kollektivavtalet hade nog ingen frivilligt velat jobba natt.
U Swetox skrev:Vi får 150% och att varje påbörjad timme avrundas uppåt till jämn timme + OB tillägg. Sen får vi ett fast jourtillägg även om vi inte får nått jobb.
Sen att tiden börjar räknas från att vi svarar i telefon och slutar när vi kommer hem genom dörren hemma igen. Dock är jag inriktad mot industri och jobbar aldrig hos privatpersoner, vilket jag är glad över.
Tack för era svar. På era svar så verkar det inte som att det är hantverkarna själva som tar del utav denna oerhörda jourtaxa som jag själv och flera andra vittnar om. Den verkar mer förmånlig än läkares ersättning vid jour, dock skälig.Krille-72 skrev:
Jag kan inte svara på frågan. Vi pysslar inte med jour.
I mitt exempel som är ett riktigt exempel fick hantverkarna 100% dvs 16 Tim var, det jag ville belysa med mitt inlägg var att dom samtidigt gick miste om 12 Tim normal arbetstid. ( 4 Tim dagen då dom skulle jobba natt och 8 Tim dagen eter nattarbetet) a
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
När jag gick jour för massa år sedan.
Då hade jag min 2 timmar betalt.
Klockan tickade när jag åkte hemifrån tills jag kom hem.
Sen hade jag jour tillägg en summa i månaden extra för att ha jour 2 helger i månaden.
ställde upp för jobbet.
vet vad glad familjen blev när det ringde mitt i en middag en lördag.
Visst var det bra pengar men finns inga pengar som kan byta ut familjen, så man är värd lite extra när man ska ut på jour till en som sen kommer klaga på priset.
nu hade jag tur med att jag gick mot kommun och inte privata folk.
skulle aldrig ha jour eller göra jobb mot det privata.
För mycket klag om betalning.
Bättre de privata får klara sig själv.
betalar man med bananer får man arbetskraft därefter.
Då hade jag min 2 timmar betalt.
Klockan tickade när jag åkte hemifrån tills jag kom hem.
Sen hade jag jour tillägg en summa i månaden extra för att ha jour 2 helger i månaden.
ställde upp för jobbet.
vet vad glad familjen blev när det ringde mitt i en middag en lördag.
Visst var det bra pengar men finns inga pengar som kan byta ut familjen, så man är värd lite extra när man ska ut på jour till en som sen kommer klaga på priset.
nu hade jag tur med att jag gick mot kommun och inte privata folk.
skulle aldrig ha jour eller göra jobb mot det privata.
För mycket klag om betalning.
Bättre de privata får klara sig själv.
betalar man med bananer får man arbetskraft därefter.
Börja med att lägga ner åtminstone 5 min på att bena ut Ts faktura. Funders sen på ifall hantverkaren har någon ersättning och vem som betalar den så länge telefonen inte ringer.J Jonobe skrev:
Ps.
Kolla timdeb på fakturan. 415 kr/ Tim för en snickare normaltid. Vem tar det idag?
Väldigt generöst mot kund, som ju vet att EUs 11h-regler i kollektivavtal som regel ger betald nattvila, det vill säga, jobbade dina gubbar till 05 så finge de betalt till 14 och behövde således vara kompa 2h.Krille-72 skrev:
Jag kan inte svara på frågan. Vi pysslar inte med jour.
Berätta gärna mer, för det första undrar jag om du förstår skillnaden mellan jour och beredskap?J Jonobe skrev:
Det jag är mest intresserad är hur en inringd läkare ersätts, det pratas om 30m, är detta någon slags skämt eller?
Nej, vad är skillnaden?E El-Löken66 skrev:
Det kan vara mindre regionala skillnader men jag får minst 30 min arbetstid för en störning (kan var enbart telefonsamtal) och för störning över 30 min registreras antal minuter där utöver. Ersättning x 1 08-21, 1,5 till 24 och x 2 00-07 samt helger. Jag tror beredskapstid ligger på 0,15 per timme men kan vara mindre.
Inget tillhandahållande av fordon, milersättning osv.
.E El-Löken66 skrev:
Vi får ingen sådan ersättning.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Har nog helt vad för typ av läkare med.
Faster till min halvsyster, hon brukar vara inringd som hyrläkare då har hon 1200 kr timmen, sen kommer tilläggen på det.
Hon har fast 2 veckor nede på västkusten, på sommaren när de andra är på semester.
Hon brukar ha en liten bit över 100000 före skatt.
Men då är hon överläkare med.
hon bor normalt i Norge och jobbar där men blir hyrd ut 2 veckor varje sommar till västkusten
Faster till min halvsyster, hon brukar vara inringd som hyrläkare då har hon 1200 kr timmen, sen kommer tilläggen på det.
Hon har fast 2 veckor nede på västkusten, på sommaren när de andra är på semester.
hon bor normalt i Norge och jobbar där men blir hyrd ut 2 veckor varje sommar till västkusten
Det är standardersättningar enl kollektivavtal. Det bör inte föreligga större skillnader i jourersättning beroende på specialitet.H Hallerudsbo skrev:Har nog helt vad för typ av läkare med.
Timlönen för en fast anställd överläkare bör hamna runt 600:-.
Regn har inget med taksäkerhet att göra. Se om era egna hus så ni är förberedda när något händer.Okarlsson skrev:
En mer rimlig hantering när TS ringde jouren bör väl ha varit att jouren tittar ut genom fönstret och ser du det regnar. Jouren frågar då om takstegar och vad som nu behövs för att arbeta i regn finns på plats. TS säger att det inte finns och då svarar jouren att det inte är mycket de kan göra. Men de kan komma och titta om TS ändå vill det.
Så lärdomen är.
1. Ring inga hantverkare.
2. Ring inte försäkringsbolaget utan låt det läcka tills kontorstider och anmäl då din skada. Den enda kostnaden som går upp är försäkringsbolagets kostnader då dom betalar följdskadorna av läckan men inte orsaken. Samla upp så mycket vatten som möjligt för att minimera självrisken.
Älskar också att samma personer ska in och kommentera att man är dum i huvudet om man inte fattar att det kostar 11 000 för 10-minuters tittande och lite grymtande för att sen åka hem och klia sig i naveln igen. "Vi måste ju också äta", "Ska inte vi få tjäna pengar?" "Skatterna är jättehöga" osv
Tänk om man kunde säga det när kunden ringer att det kommer kosta 11 000 i minimidebitering och vi kan inte garantera att vi kan stoppa läckan. Tänk vilken utopi!
2. Ring inte försäkringsbolaget utan låt det läcka tills kontorstider och anmäl då din skada. Den enda kostnaden som går upp är försäkringsbolagets kostnader då dom betalar följdskadorna av läckan men inte orsaken. Samla upp så mycket vatten som möjligt för att minimera självrisken.
Älskar också att samma personer ska in och kommentera att man är dum i huvudet om man inte fattar att det kostar 11 000 för 10-minuters tittande och lite grymtande för att sen åka hem och klia sig i naveln igen. "Vi måste ju också äta", "Ska inte vi få tjäna pengar?" "Skatterna är jättehöga" osv
Tänk om man kunde säga det när kunden ringer att det kommer kosta 11 000 i minimidebitering och vi kan inte garantera att vi kan stoppa läckan. Tänk vilken utopi!
J jimmie.p skrev:Så lärdomen är.
Kontentan är att vissa skulle ha bott kvar hemma hos momsen och papsen. Möjligen flytta till en hyresrätt en vacker dag. Men absolut inte villa eller Brf.J jimmie.p skrev:Så lärdomen är.
Jag skulle också bli förbannad och besviken om jag fick en faktura på 11” utan att något gjorts.
Nu handlar faktiskt tråden om ifall Ts kan bestrida fakturan då det, enligt Ts inte har utförts något arbete.
På den frågan svarar JAG nej eftersom jag tycker fakturan ser skälig ut. Skulle jag varit Ts så skulle jag försökt bestrida 2 Tim totalt. Jag skulle inte ha mailat utan ringt och försökt förklara att det känns mycket med 2x3 Tim arbete då hantverkarna tyvärr inte lyckade utföra något arbete på plats.
Jourfirmor är dyra. Vill man veta exakt hur dyra så brukar dom ha prislistan på hemsidan.
Intressant att du nu helt plötsligt vill hjälpa på ett annat sätt än att gå in i en roll som någon slags översittare. Vad hände?Krille-72 skrev:
Kontentan är att vissa skulle ha bott kvar hemma hos momsen och papsen. Möjligen flytta till en hyresrätt en vacker dag. Men absolut inte villa eller Brf.
Jag skulle också bli förbannad och besviken om jag fick en faktura på 11” utan att något gjorts.
Nu handlar faktiskt tråden om ifall Ts kan bestrida fakturan då det, enligt Ts inte har utförts något arbete.
På den frågan svarar JAG nej eftersom jag tycker fakturan ser skälig ut. Skulle jag varit Ts så skulle jag försökt bestrida 2 Tim totalt. Jag skulle inte ha mailat utan ringt och försökt förklara att det känns mycket med 2x3 Tim arbete då hantverkarna tyvärr inte lyckade utföra något arbete på plats.
Jourfirmor är dyra. Vill man veta exakt hur dyra så brukar dom ha prislistan på hemsidan.
Inte ovanligt med 3h minimidebitering/utryckning. Detta om så hantverkarna bara svidat om och satt sig i bilen.Krille-72 skrev:
Kontentan är att vissa skulle ha bott kvar hemma hos momsen och papsen. Möjligen flytta till en hyresrätt en vacker dag. Men absolut inte villa eller Brf.
Detta vet givetvis TS men besvikelsen verkar bestå i av att felet inte blev åtgärdat den kvällen.
Ja, en stor anledning för mig att inte sticka dit och kolla taket var just att det inte är mitt tak eller min telefon som ringde när man behövde hjälp.A Alexn72 skrev:
Men jag besitter kompetens för att göra det dom gjorde. Jag har dock en riktigt kraftig ficklampa att imponera med. Kanske skulle man kunna ta med värmekamera för att imponera ytterligare och tjäna några tusen till. Hade man dessutom haft en presenning hade man nog kunnat mjölks det på 160% påslag.