Du har inte tänkt tanken vad det skulle kostat om dom dragit på stora tummen och faktiskt löst problemet?A andost skrev:
Den här typen sv problem handlar sällan om att lösa problem. Snarare handlar det om att minska framtida problem som ställs i relation till vad det skulle kosta att lösa problemet just nu.
Glöm inte att försäkringsbolag ofta har ett finger med i spelet. Dom tittat på totala kostnader och inte på kostnader just idag.
Du är ute och hojar. Jour och beredskap regleras i kollektivavtal. I Iäkares kollektivavtal finns jour (arbetstagaren finns på arbetet och är omedelbart tillgänglig) beredskap (omedelbart tillgänglig på telefon och inställelsetid 30 minuter). Jour betalas med 1/4 timlön, beredskap med 1/8 timlön. Om man behöver arbeta under jour eller beredskap har man aktiv tid vilken ersätts med 1-2 x arbetad tid (i minuter). Minimidebitering 30 minuter.E El-Löken66 skrev:
Så det vill till att ens hem är inom 5 minuter från brandstationen?A Argastesnickaren skrev:En vecka beredskap då du måste hålla dig nykter, hemma och inom 5 minuter från brandstationen så tjänar du 4754 kr före skatt.
Så ca 3300 kr för 7 hela dygn om inga larm kommer då får du nån hundring till!!
Och sen undrar politiker varför det är svårt att rekrytera folk.
Vi får träna på fritiden för att klara årliga tester.
Vem mer än deltids brandmannen jobbar för dessa pengar????
Låter snarare som jour då men om det nu är beredskap så är det väl en okej grundersättning, troligen är det som så att det vill till att det blir lite utryckningar för att det ska gå ihop. Veckovila?
Aha, ett känsligt ämne, jag förstår, vi kan släppa det, jag tror mig ha rätt bra koll.A ahlbjo skrev:Du är ute och hojar. Jour och beredskap regleras i kollektivavtal. I Iäkares kollektivavtal finns jour (arbetstagaren finns på arbetet och är omedelbart tillgänglig) beredskap (omedelbart tillgänglig på telefon och inställelsetid 30 minuter). Jour betalas med 1/4 timlön, beredskap med 1/8 timlön. Om man behöver arbeta under jour eller beredskap har man aktiv tid vilken ersätts med 1-2 x arbetad tid (i minuter). Minimidebitering 30 minuter.
Jag hade inte velat ringa ut läkaren för att lysa i alla fall.
Här är du också ute och cyklar. Kolla upp saker innan du ger råd. EU reglerar inga ersättningar i detta sammanhang. Ert kollektivavtal är möjligen skrivet så. I så falll kan man snacka om curlade arbetstagare.E El-Löken66 skrev:
En läkare på helg får normalt 100% extra på lönen, vid störning. Minimitid är 30 minuter, dvs blir men uppringd och kan lösa det per telefon så får man betalt för 30 minuter, annars den tid det tar. Dessutom utgår en grundersättning för jourtiden. Nu är det länge sen jag var jour men då räckte grundersättningen till en glass i timmen ungefär. Tror den var på 6:- per timme. Dubbla det (12:-/timme) om man var jour på huset. Dvs när man sover i nått jourrum, om man mot förmodan får sova.E El-Löken66 skrev:
Pensionerad läkare.
Beredskap en vecka sen ledig tre.E El-Löken66 skrev:
Man gör inte detta för dom stora pengarna utan det är lite som att lämna blod, man ger tillbaka till samhället.
Gick med för att tjäna lite pengar till en hyfsad bil under ett par år sen skulle jag sluta.
Det gick ju sådär är fortfarande kvar efter 35 år.
Det absolut bästa extra jobb man kan ha förutom då lönen
Det är inte bara hantverkare som tar hutlösa jourpengar, advokater som rycker ut under helger som allmänna försvarare, 250% på en normal timdebitering på 1500 -2000kr i timmen, Bilmekaniker om du kommer in akut ( under normal arbetstid), 1800kr i timmen. Dessa har iofs inga framkörningskostnader men man får i fallet med bilmeken betala även bärgare 3800kr för 25 minuters jobb.J Jonobe skrev:
Lustigt att du gång på gång skriver att jag cyklar, men ingen förklaring till varför.A ahlbjo skrev:
Det är ett ganska komplext ämne, men om du funderar ett varv till, är det rimligt att att du behöver sova på dagen efter att ha jobbat natt?
Ja, EU menar det.
Men då är arbetstagaren curlad som ska ha betalt för denna nattvila, det är ju fritid och en ren njutning en Byggahus-Albjo.
Hen jobbar gladeligen på natten och kompar ut detta dagen efter, vänder dygn som ingenting - bra för dig Byggahus-Albjo, Sverige behöver fler av din kaliber.
Låt ingen trampa på dig bara och kolla upp dina rättigheter, det kanske är roligt när du är 20, inte så mycket då du passerar 50.
Okej, på sextiotalet kanske du kunde få en glass för de pengarna, idag kostar det 25-30 spänn för en vanlig GB.nstorck skrev:
En läkare på helg får normalt 100% extra på lönen, vid störning. Minimitid är 30 minuter, dvs blir men uppringd och kan lösa det per telefon så får man betalt för 30 minuter, annars den tid det tar. Dessutom utgår en grundersättning för jourtiden. Nu är det länge sen jag var jour men då räckte grundersättningen till en glass i timmen ungefär. Tror den var på 6:- per timme. Dubbla det (12:-/timme) om man var jour på huset. Dvs när man sover i nått jourrum, om man mot förmodan får sova.
Pensionerad läkare.
Sannolikt helt rätt beslut av arbetsmiljöskäl att åka ut två och att inte gå på tak i störtregnväder. Alldeles för många som tar alltför stora risker inom bygg- och hantverkarbranschen.F Farsan79 skrev:Hej ni kunniga få.
Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.
Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.
Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.
10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor
För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.
Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.
Fakturan är ju en annan sak, frågan är om de utfört tjänsten eller inte. Har de utfört överenskommen tjänst så ska ju kostnaden landa på kunden. Kan ändå tycka det är en ganska saltad faktura om du inte meddelats förutsättningarna (2 personer, 2 bilar) vid beställningen.
Har de inte utfört tjänsten pga arbetsmiljöskäl bör kostnaden för deras löner/utryckning landa på arbetsgivaren. En säker arbetsmiljö kostar, även fast det är en förbannat bra investering av många skäl på sikt. Men antar tyvärr det är ett otydligt läge.