Jag ska handla mig ett kanalplasttak, de tillverkare jag har hittat har antingen 1005mm (980mm skivbredd), 1255mm (1230mm skivbredd) eller 1270mm (1250mm skivbredd) CC-avstånd.

Det jag egentligen hade velat haft var ett tonat (rökfärgat) tak med svarta profiler då det dels skärmar av solljuset lite mer med toningen men sen ser även bättre ut mot mitt befintliga tak med svarta aluminiumprofiler. Det senare verkar inte vara några större problem däremot så lär jag få nöja mig med "opalfärgat" tak eftersom att "min dimmension (32mm) inte verkar finnas som rökfärgat. Alternativet hade väl möjligen varit att köra med dubbla lager med 16mm element (ena röktonad och andra transparent) ihop med profilerna för 32mm-taket men så "gör man" ju förmodligen inte.

Mitt uterum blir 3612mm brett och ska man sedan ha upp mot en halvmeter överhäng mot vindskivorna så kommer det att bli konstigt om man väljer en av de bredare alternativen på kanalplastskivor (antingen 1255/1230mm eller 1270/1250mm) eftersom att det kommer bara att bli en smal remsa med kanalplast ute på sidorna då så jag är mer inne på att välja 1005/980mm element. Dock verkar inte 1005/980mm-systemen finnas med svartlackerade profiler så då började jag ju fundera på om man kunde blanda olika tillverkare och exempelvis köpa kanalplastelementen från "e-plast" och profilerna från "HALLE"?
Och då dröjde det ju inte länge förrän tanken slog mig att jag kanske ändå skulle skaffa 1230 eller 1250 skivbredd men sen istället kapa bort nån decimeter eller två på bredden själv (alltså på ALLA takelementen) och på så sätt skippa standardbredden på reglarna och köra helt custom istället. Funkar det eller blir det dumt mot där man monterar dropplisten samt den upp mot takfoten då (jag tänker mig att det finns förurkapade uttag med ett visst förutbestämt CC-avstånd som gör att man inte kan mixtra hur som helst eller liknande?

Såhär lång tid har det aldrig tagit innan när jag har fått svar på byggahus.se.
Är det verkligen ingen som vet om man kan minska CC-avstånden?
Alltså kapa alla skivorna på bredden lika mycket?

Det är inga problem att kapa kanalplast på längden. Bara att såga längs valfri kanal.

Så det blir inget konstigt där ändstyckena möter änden på takelementen då?

Är det vanligt att man gör så eller är det mest i undantagsfall för jag vet inte om jag har läst om det tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.