Byggahus.se
Jag har problem med transienter/spikar/vagabonderande strömmar? på elnätet från diverse elektronik och tryckströmbrytare i huset. Problemet uppdagas när jag lyssnar på musik på min musikanläggning. Musikanläggningen har egen matning med kabel från centralen samt en egen rörsäkring av audio kvalité.
Det som händer är att när någon tänder/släcker en lampa i huset så blir det ett jitter i min DAC som verkar reagera värst. Lika så när pelletsskruven matar och vid start/stopp av övrig elektronik.
Huset har ett inkommande fyrledarsystem och återkopplingen sker inte via skyddsjord och är inte isolerat till den fas som musikanläggningen ligger på.
Jag misstänker som sagt vagabonderande strömmar och frågan är väl egentligen berörande jordtag.
Då jag bor i hus med källare och matningen kommer upp i källaren mitt i huset så är det svårt att dra in jord på samma ställe som övriga ledare.
Min fråga är följande, kan man göra ett jordtag under kåken genom att bila hål i golvet samt slå ner ett kopparplätterat jordspett i marken under huset vid elcentralen och på så sätt konvertera anläggningen till femledarsystem med separat jord via detta spett? Vad finns det eventuella nackdelar med att göra något dyligt?
Marken består av lerjord och ligger i ett låglänt område som har tendenser till översvämning vid vårfloden så jorden under huset borde ha hög konduktivitet.

Jag är mycket tacksam för all hjälp och funderingar som kan avhjälpa problemet.

Tack på förhand! :)

Hej och välkommen till forumet!

För att strömmar sak kunna vagabondera så krävs det en sluten krets. Har din musikanläggning kontakt med jord på något annat ställe än via kraftmatningen?

Om tanken är att skapa ett 5 trådssystem, så behöver du ju bryta upp mellan nolla och jord, driva jord bara genom jordtaget.

Då behöver du ha ett riktigt godkänt jordtag, ett nerkört spett duger troligen inte, det kan bli rejält farligt. Jag har dålig koll på reglerna för jordtag, men har för mig att det krävs typ. ett par kvm kopparplåt, på ett visste djup. Även att på ett godkänt sätt koppla jordledaren till plåten är icke-trivialt, det får ju inte bli oxider i anslutningen.

Och du får INTE göra ett eget femledarsystem med ett helt eget jordtag, det kan du göra i centralen genom att där separera nolla och jord och därefter ha separata noll och jordledare. Du kan även förstärka inkommande nolla (PEN) med ett jordtag. Ditt problem brukar uppstå på anläggningar där ljudsystemets transformators mittpunkt är anslutet till skyddsjord, så jag undrar samma som mycke_nu.

Knoding skrev:
Min fråga är följande, kan man göra ett jordtag under kåken genom att bila hål i golvet samt slå ner ett kopparplätterat jordspett i marken under huset vid elcentralen och på så sätt konvertera anläggningen till femledarsystem med separat jord via detta spett?
Detta blir ett TT-system. Med femledarsystem avses ofta en tidig övergång till TN-S, eftersom TN-system är det normala i Sverige. Den stora nackdelen med TT-system är att jordledaren blir dålig på att hantera stora strömmar, så vid kortslutning av fas mot skyddsjord finns en risk att skyddjorden spänningssätts istället för att säkringen löser ut. Jordfelsbrytare är bra i sådana anläggningar.

Eftersom du skriver att problemen uppstår vid start och stopp tycker jag det låter mer som ett transientproblem än vagabonderande strömmar, då vagabonderande strömmar är en störning som finns hela tiden, eller åtminstone när andra laster är igång. Kanske skulle bättre filtrerad nätdel hjälpa. Kan även vara bra att kolla hur signaljorden är kopplad i ljudanläggningen.

Hur många har inte detta problem, t.ex en mycket kort störning på TV-bilden när man släcker lyset i badrummet?

Jag tror inte att ombyggnad till TN-S kommer att hjälpa.

Det handlar troligen om både luftburna och ledningsburna störningar. Du skulle kunna börja med att prova ett EMC-filter till ljudanläggningen. Det bör inte påverka ljudkvalitén ;). Risken är väl att det behövs lite bättre filter än detta från Clas.

Sedan kan du prova att RC-filter över varje strömbrytare i huset. Sök på "RC-nät" hos www.elfa.se och kolla deras nedladdningsbara faktabok för dimensioneringen. Detta vet jag har god effekt, speciellt för induktiva laster som små motorer. Dessa ska dock redan vara avstörda...

Men detta är ett komplicerat område.

Ett eget jordtag kommer troligen att förvärra situationen då det ger möjlighet till mer vagabonderande strömmar.
Vagabonderander störningar är 50, 100,150 eller 300 Hz och har ganska snälla kurvformer.

Vad som stör din musikanläggning är högfrekventa störningar från ljusbågen i strömbrytare.
Dessa störningar är helt normala och det blir nog så att det är avstörning av anläggningen som gäller.

Ett nätfilter eller en isolationstransformator tar bort nätbundna störningar, sedan får man se över hur anläggningen är byggd med filter och skärmning.

Att "jorda" anläggningen kan ge mera störningar då störströmmen har en bra väg att ta genom anläggningen.
Låt anläggningen bilda sitt eget jordplan.

Bosses teorier gäller också

Protte

• Gilla
Knoding
  • Laddar…
Tack för svaren allesamman. :)

För att klargöra så består anläggningen av en integrerad förstärkare, en dac, en appletv samt en cd-spelare som alla sitter inkopplade med dubbelskärmade nätkablar bestående av OCC koppar audiofilkontakter. Dessa sitter i ett Isotek Sigmas G2 Strömfilter som anses vara ett av dem bättre för EMI/RFI med ett nypris på ca 22kkr. Så clas i sjöns grejer borde vara sämre?

Från strömrenaren går det sedan 5 kvadrat nolla och fas samt 2,5 kvadrat jord + kabel skärm (som sitter monterad endast centralen), till en Klangmodul IIIG med guldplätterad 16A säkring. Monterad på en fas (L3) som inte delas av varken belysningsknapparna (L2) eller pelletsbrännaren. (L2)

Det är som sagt ett fyrledarsystem med PEN som är uppdelat till femledare till den nya säkringsmodul som krävdes för att montera en separat matning till stereon. Nolla och jord har båda varsin 6mm2 ledare till PEN skenan.

Jag kan ha blandat ihop begreppen vagabonderande och transienter en smula då jag senaste dygnet försökt absorbera allt jag kunde hitta på ämnet.

RC filter har jag oxå funderat över. Om du tänker på en kondensator och en resistor parallellt med strömbrytaren.
Är det möjligt att konstruera dessa själv av en 4000V klassad PETP 3300pf alt. Dito 0,01uf kondensator i serie med ett metallfilmmotstånd 500V på 1W, inneslutet i 600V godkänd krympslang?

Angående jordspett är det inte så att det räcker med et 1,5m spett för att jorda det i marken för att sedan dra en fet säg 10mm2 till en skena för potentialutjämning där man sedan ansluter en kabel som går till PEN?
Mulpac, Om jag förstått det hela rätt så benämns denna koppling TT?
Är skillnaden mellan TT och TN endast längden på ledaren som går till jord?
Sitter inte jordpunkten i marken vid elskåpet som står vid min tomtgräns?

Förstår inte riktigt varför jordtaget inte skulle räcka för att jorda bort störningarna samt agera som skyddsjord. Är jordspetten som säljs för ändamålet undermåliga? Tänker på dem stålspett med 250um koppar beläggning på 1,5meter. Är det för liten kontaktyta med marken eller vad är problemet med det?

Vad tror ni annars om sugtransformator på inkommande tåt, kan det avhjälpa problemet eller är RC-filter första anhalt?

Återigen, tack för era svar. :)

Kan oxå tillägga att jag testat att koppla bort jorden från strömrenaren/anläggningen och på så vis konstaterat att störningarna går via nolla eftersom det kommer från en annan fas (L2) anläggningen ligger på L3.

De där dubbelskärmade kablarna kan mycket väl vara boven. Om du inte har totalkoll på hur skärmning skall utföras, så blir ett skärmat system sämre än ett oskärmat. Ofta kopplas skärmar så att det bildas jordloopar, dessa plockar då upp störningar, istället för att skärma bort dem. Och ju bättre kvalitet det då är på materialet, desto mer störningar plockar det upp.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Knoding skrev:
Angående jordspett är det inte så att det räcker med et 1,5m spett för att jorda det i marken för att sedan dra en fet säg 10mm2 till en skena för potentialutjämning där man sedan ansluter en kabel som går till PEN?
Mulpac, Om jag förstått det hela rätt så benämns denna koppling TT?
Sitter inte jordpunkten i marken vid elskåpet som står vid min tomtgräns?
Jag uppfattade det som du skrev tidigare som att du bara tänkte använda nuvarande PEN som neutral och endast skyddsjorda via eget jordtag, vilket kallas TT.
Att kombinera jordanslutning via PEN med eget jordtag ger vagabonderande strömmar eftersom strömmen då fördelas mellan PEN och jordtaget.

Jord är mittpunkten i transformatorn och oftast är den kopplad till marken via ett jordtag i närheten av transformatorn.

Redigerat:
Det är köptas kablar från Harmonic Technology och med tanke på pris och byggkvalite så tycker man dem borde veta hur man ska koppla skärmen.

Har testat att switchat kablar mellan enheterna och det ger inget resultat förutom att problemet kvarstår. Har även testat ojordat.
Det är DACen som är extremt känslig för transienter.

Har oxå testat att summra nollablecket mot jordblecket i nya säkringsmodulen och man kan höra störningarna från pelletsmatningen tydligt. Min sambo bekräftade även detta.
Om detta har någon betydelse :)
Hade tänkt att koppla in oscilloskopet på nätet för att se var i frekvens störningarna ligger men eftersom det är lite bökigt och eftersom jag inte har någon lämplig trafo så har jag väntat med det.

Jag tänkte inte så mycket på hur skärmen är kopplad i kablarna, utan på hur kablarna sedan är inkopplade i systemet. Och andra ev. jordförbindelser mellan enheterna.

Hur menar du att du gjort. "sumra nollable....." och "höra störningarna...". Vad har du använt för utrustning?

Mulpac, Du hade rätt från början, det är jag som krånglar till det. Menar såklart att PEN blir N och spettet blir nya PE.

Om jorden är mittpunkten i transformatorn vad är då nollan?

Pipfuntionen på multimetern

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.