I pannrummet upptäckte jag följande långa jordledare. Den börjar här, där tappvattenrören (inkl. VVC slinga) jordas samman:
Sedan slingrar sig den gröngula ledaren längs med golvvärmens framledningsrör (röret till fördelaren på bilden ovan) många meter:
...och via rörgenomföringen ut ur pannrummet till det intilliggande rummet där den är kopplad till golvvärmens återledningsrör (det oisolerade röret på bilden) så här:
Någon som kan upplysa mig om vad som kan tänkas vara syftet med denna långa jordledare? Kunde man inte ha jordat inne i pannrummet istället? Röret ledaren är kopplad till är alltså inte det som den är dragen längs (det är isolerat utanför pannrummet men inte inne i), men det finns flera lämpliga platser där fram- och återledningsrör löper parallellt och nära varandra. Bakgrunden är att jag håller på att isolera rören då det intilliggande rummet blir onödigt varmt, och undrar om jag bara kan flytta denna jordklämma in i pannrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan slingrar sig den gröngula ledaren längs med golvvärmens framledningsrör (röret till fördelaren på bilden ovan) många meter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...och via rörgenomföringen ut ur pannrummet till det intilliggande rummet där den är kopplad till golvvärmens återledningsrör (det oisolerade röret på bilden) så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som kan upplysa mig om vad som kan tänkas vara syftet med denna långa jordledare? Kunde man inte ha jordat inne i pannrummet istället? Röret ledaren är kopplad till är alltså inte det som den är dragen längs (det är isolerat utanför pannrummet men inte inne i), men det finns flera lämpliga platser där fram- och återledningsrör löper parallellt och nära varandra. Bakgrunden är att jag håller på att isolera rören då det intilliggande rummet blir onödigt varmt, och undrar om jag bara kan flytta denna jordklämma in i pannrummet.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det är även för mig en gåta. Troligen är det ett tafatt försök till skyddsutjämning. Men då ska det finnas en anslutning mot inkommande PE(N) för elsystemet. Det kanske finns indirekt via rören. Är dina vattenrör inkommande och i metall? Dessutom ska skyddsutjämningsledaren vara kort, typ en halv meter, för att det ska ha någon effekt.
Inkommande vattenrör är svarta plaströr (PEM?), inte metall. Elcentralen ligger strax under den där punkten där rören är jordade utanför pannrummet, men jag har inte sett någon jordanslutning till rören därifrån. Skall kolla igen vad som finns bakom väggen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Om du inte har några andra delar i metall som kommer in i byggnaden, då behövs ingen skyddsutjämning.
Om forumet inte finner en rimlig förklaring till det vi ser så kan du ta bort den där sladden i sin helhet. Vi får invänta fler svar.
Om forumet inte finner en rimlig förklaring till det vi ser så kan du ta bort den där sladden i sin helhet. Vi får invänta fler svar.
Tidigare ägare hade nämnt att blixtnedslag hade stekt en del KNX-elektronik i skåpet nedan vid ett eller två tillfällen. Kan det vara något slags försök till "åskledning" (jorda bort överspänningen innan den når elektroniken)?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det låter som en indirekt träff i en fasledare på elnätet. Mot det hjälper inte det vi ser hos dig, utan det är överspänningsskydd som behövs.
En annan väg åskan kan ta är t.ex in via teleledningen och ut via PEN-ledaren och sedan ner i jord. Det förstör effektivt dåtidens trådlösa hemtelefon och annat där el och tele ligger nära. Mot det hjälper en skyddsutjämning, men inte i den form du har.
En annan väg åskan kan ta är t.ex in via teleledningen och ut via PEN-ledaren och sedan ner i jord. Det förstör effektivt dåtidens trådlösa hemtelefon och annat där el och tele ligger nära. Mot det hjälper en skyddsutjämning, men inte i den form du har.
Tack för svar. Jag skall se om jag fortfarande kan få kontakt med den tidigare ägaren och fråga vad tanken har varit. Hursomhelst lutar det mot att jag tar bort den nu.
Jag håller med Bosse. Tafatt försök till spänningsutjämning. Ser inte ut att ha någon funktion.
Mät gärna med multimeter i resistansläge på inkommande rör mot elektrisk jord i något uttag eller liknande i närheten så det verkligen är oändligt där.
Se bild på hur det ska se ut när det är rätt utfört. Då ska det alltid finnas en huvudjordningsskena dit utjämningsledarna ansluts.
Mät gärna med multimeter i resistansläge på inkommande rör mot elektrisk jord i något uttag eller liknande i närheten så det verkligen är oändligt där.
Se bild på hur det ska se ut när det är rätt utfört. Då ska det alltid finnas en huvudjordningsskena dit utjämningsledarna ansluts.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Enda svar jag fick från tidigare ägare att syftet är "jordning", så ingen hjälp där. Har nu tagit bort den här kabeln och därefter mätt lite resistans. Mellan elektrisk jord och inkommande vattenrör som är av PE får jag ju förstås ∞ Ω. Mellan samtliga metallrör i pannrummet (golvvärme och bruksvatten, inkommande och utgående) och elektrisk jord har jag full kontinuitet (0 Ω). Jag har hittat en jordskena i ett kopplingsutrymme under gruppcentralen under röret på samma horisontella plats kabeln var ansluten, men som sagt var kabeln inte ansluten till denna. Jag skulle i princip kunna öppna en genomföring mellan pannrummet och kopplingsutrymmet och rutta kabeln dit... hur vet man om spänningsutjämning behövs?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Skyddsutjämning behövs om du har flera utifrån inkommande ledande ledningar av olika slag, el, tele, fjärrvärme, armering, vatten ....
Då vattenrören verkar isolerade från skyddsjord i din anläggning så tror jag det får vara så. Man ska inte jorda allt man hittar i metall, typ diskbänk. Dvs man ska inte föra in jordpotential mer än absolut nödvändigt, varken skyddsjord eller moder jord.
Då vattenrören verkar isolerade från skyddsjord i din anläggning så tror jag det får vara så. Man ska inte jorda allt man hittar i metall, typ diskbänk. Dvs man ska inte föra in jordpotential mer än absolut nödvändigt, varken skyddsjord eller moder jord.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

