Hej!
Forumdebut för mig! Husägare sedan två veckor bara, äldre hus med lite sparsam dokumentation av det mesta. Att ta hjälp med att besiktiga elanläggningen står på att att göra-listan.

Jag hittade en knapp för att testa jordfelsbrytare på eluttaget i badrummet. Klart man trycker på den och badrumsbelysning och golvvärme slocknar (men inget annat i huset).
En hand öppnar en säkerhetsutrustad eluttag med testknapp och instruktionstext på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar bra och jag går till elcentralen för att återställa jordfelsbrytaren som inte alls verkar ha löst ut (tror jag, är inte helt säker faktiskt ). Jag lyckas inte få tillbaka elen till badrummet. Jag tror att badrummet går på den modernare delen av centralen med dvörgbrytare. Jordfelsbrytaren i centralen funkar och går att återställa. Ingen huvudsäkring har gått.
Elcentral med säkringar och proppar, gammal och ny teknik kombinerad, väggmonterad, i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur tolkar jag nu detta? Finns det en annan jordfelsbrytare? Kan jordfelsbrytartestet ha orsakat något annat fel?

Bästa svaret

Den jordfelsbrytare du testat sitter inbyggd i uttaget. Det borde finnas en återställningsknapp på uttaget också.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Den jordfelsbrytare du testat sitter inbyggd i uttaget. Det borde finnas en återställningsknapp på uttaget också.
Wow! Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.