Hej,
spekulant på ett hus, med fuktskador (takläckage) under en längre period(år).
På ytterväggen i trappan upp till vinden(2vån+vind) så finns detta(bild). Är vitt/beige och hårt. I angränsande rum/tak/undervåning så syns fuktskadan som tapetsläpp mm, men inga påväxter(synliga i alla fall).
Har inte fått svar från säljaren(otillänglig). Är inte så sugen på att sanera äkta hussvamp, väldigt dyrt och tidskrävande. Jag kommer inte flytta in innan en totalrenovering vid ett köp.
Tacksam för svar.
spekulant på ett hus, med fuktskador (takläckage) under en längre period(år).
På ytterväggen i trappan upp till vinden(2vån+vind) så finns detta(bild). Är vitt/beige och hårt. I angränsande rum/tak/undervåning så syns fuktskadan som tapetsläpp mm, men inga påväxter(synliga i alla fall).
Har inte fått svar från säljaren(otillänglig). Är inte så sugen på att sanera äkta hussvamp, väldigt dyrt och tidskrävande. Jag kommer inte flytta in innan en totalrenovering vid ett köp.
Tacksam för svar.
Jag har nu fått bekräftat av säljaren att det inte är fogskum, de har inte gjort något alls.
Beställt provtagning av Anticimex
Provade med en kniv, ganska hårt och segt. Som hård kola.
Det ser ut som en gammal fuktskada som man försökt täta med fogskum. Det är nog inte svamp. MEN hur bra blev det att täta med fogskum egentligen. Man borde verkligen ta reda på det verkliga läckaget och vad som behövs för att åtgärda det.
Det ser relativt nytt ut. Hur Inge har nuvarande bott där?
Det ser relativt nytt ut. Hur Inge har nuvarande bott där?
Medlem
· Västernorrland
· 2 489 inlägg
Svamp.
Skulle dock gissa på på något annat än hussvamp, men lita inte på mitt omdöme i den frågan.
Är det ett under flera år fortgående läckage (dvs. fukt som tillförts kontinuerligt på den mjuka sängen), eller ett gammalt läckage som tätats men följdskadorna inte fixats? Det senare talar mer för hussvamp, om den klarar att fortsätta växa utan att ny fukt tillkommer utifrån
Skulle dock gissa på på något annat än hussvamp, men lita inte på mitt omdöme i den frågan.
Är det ett under flera år fortgående läckage (dvs. fukt som tillförts kontinuerligt på den mjuka sängen), eller ett gammalt läckage som tätats men följdskadorna inte fixats? Det senare talar mer för hussvamp, om den klarar att fortsätta växa utan att ny fukt tillkommer utifrån
Något slags svamp-mögel hursom, jag hade sprungit åt andra hållet!