Hej,
spekulant på ett hus, med fuktskador (takläckage) under en längre period(år).
På ytterväggen i trappan upp till vinden(2vån+vind) så finns detta(bild). Är vitt/beige och hårt. I angränsande rum/tak/undervåning så syns fuktskadan som tapetsläpp mm, men inga påväxter(synliga i alla fall).
Har inte fått svar från säljaren(otillänglig). Är inte så sugen på att sanera äkta hussvamp, väldigt dyrt och tidskrävande. Jag kommer inte flytta in innan en totalrenovering vid ett köp.

Tacksam för svar.

• Vitt och beige hårt material på en yttervägg, möjligen svamp eller fuktrelaterad skada, synligt i trappa till vind i ett hus med tidigare takläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Preb
  • Laddar…
MultiMan
Xenomorph.

(Förlåt, kunde inte låta bli. Ser ut som fogskum men utbredningen liknar svamp.)

Jag har nu fått bekräftat av säljaren att det inte är fogskum, de har inte gjort något alls.

MultiMan
Inte bra alltså. Kräver verkligen fördjupad undersökning!

Beställt provtagning av Anticimex

Hur ser det ut, och känns, om du skär i den?

Provade med en kniv, ganska hårt och segt. Som hård kola.

Det ser ut som en gammal fuktskada som man försökt täta med fogskum. Det är nog inte svamp. MEN hur bra blev det att täta med fogskum egentligen. Man borde verkligen ta reda på det verkliga läckaget och vad som behövs för att åtgärda det.

Det ser relativt nytt ut. Hur Inge har nuvarande bott där?

F
Det är väl en sängbotten som står lutad mot väggen? Verkar väldigt märkligt om det skulle vara fogskum. Varför skulle man göra så? Verkar betydligt rimligare att det är ett svampangrepp.

• Gilla
Blueztar och 3 till
  • Laddar…
C
Helt klart svamp, men en lustig formation.
Kolla om den har en kraftig doft av champinjon, det är ett tydligt kännetecken för hussvampen.

Svamp.
Skulle dock gissa på på något annat än hussvamp, men lita inte på mitt omdöme i den frågan.
Är det ett under flera år fortgående läckage (dvs. fukt som tillförts kontinuerligt på den mjuka sängen), eller ett gammalt läckage som tätats men följdskadorna inte fixats? Det senare talar mer för hussvamp, om den klarar att fortsätta växa utan att ny fukt tillkommer utifrån

Dett borde väl finnas brunt kanelliknande pulver (sporer) i mitten om det är hussvamp? Och så borde det lukta ganska rejält organiskt typ?

Davidbagare
Sätt en skruvmejsel eller kniv i det så märker du vad det är. Jag satsar på att det är fogskum.

När jag flyttade till vårt hus och rev ner ett igensatt fönster så hittade jag liknande du har i ditt hus.
Jag trodde att det var hussvamp men efter provsvar så visade det sig var citronticka jag hade på väggen.

• Gilla
Alko och 2 till
  • Laddar…
Något slags svamp-mögel hursom, jag hade sprungit åt andra hållet!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.