21 517 läst ·
76 svar
22k läst
76 svar
Jordfelsbrytarfundering
kamilenski skrev:
Eftersom ni absolut vill ha en huvudbrytare så lägger jag väl in en då
Det har aldrig funnits en i den gamla centralen tidigare utan enbart en huvudbrytare för hela anläggningen samt en separat för värmen så den kunde stängas av sommartid eller vid påbyggnad antagligen
Nu får du väl ta det här precis som du vill men det är inget illa menat mot dig som person iaf för jag känner dig inte och vet därför inget om dig.tomsa1962 skrev:Nu har iofs debatten ändrat riktning i denna tråden till en vettigare ton/nivå men:
När jag sökt å försökt hitta svar på min egentliga fråga å få bekräftat vissa av mina funderingar så har jag upptäckt att:
Många anläggningar kanske har blivit "räddade" från "undergång" tack vare varningar och förmaningar, men vad vet jag.
- I väldigt många trådar hoppar det upp debattörer som uppenbart tycker det är skitkul att trycka ner & tala om för andra hur värdelösa å oförstående/okunnig frågedebattören är samt att tala om hur duktig svarsdebattören själv är
Som "äldre" får man snabbt en aning om att dessa debattörer är ganska unga & nyutbildade som "vet allt" eftersom de gått skolan nyss
De flesta som svarar i elforumet är inte så unga, eller beroende på var du sätter gränsen på ung och nyutbildad, jag gick själv ut ur gymnasiet -93 och de flesta jag ser svara brukar ge vettiga och rätta svar.
Bara för att man inte vet benämningen på olika kopplingsmetoder/"kabelgrupperingar" etc så betyder det automatiskt inte att man är helt utan kunskap i ämnet
Att alla inte kan fackspråk är ju ganska naturligt men också ett problem då när lekman och yrkesman samtalar med samma ord men menar olika saker. Då kan det hända olyckor. Inte alltid lekman verkligen frågar vad som verkligen är vad i fackspråket. Så på det viset är det kanske lite tråkigt att du tar det personligt när någon förklarar vad som är vad.
Funktionen hos ex en PEN blir inte annorlunda mot en "gemensam inkommande jord/nolla" (i ett förledarsystem)
För att hänvisa till ovan skrivna punkt så en rättning: PEN är gemensam inkommande jord/nolla. (protective earth neutral)
En enkel undring som min ang om det spelar nå´n roll i vilken riktning strömmen går genom en jfb leder till en tråd på 2 sidor men i princip utan svar på frågan utan nästan uteslutande inlägg i stil med "vet du inte det ska du inte koppla","hur ser resten av anläggningen ut","gruppledningarna kommer inte att räcka" osv osv
Det är just det som är grejen, jag personligen har varit med om en jfb som inte funkat när den kopplades från fel håll men många andra hävdar att det funkar. Jag och kanske iaf 90% av landets elektrikerkår gör nog allt för att få in matning ovanifrån just för att sen kunna köra en fasskena i underkant från faserna på jfb och vidare till säkringarna. Att du sen får negativa svar om dina kunskaper är väl på sitt vis med rätta för nu snackar vi om att koppla en central med saker som du själv anser är moderniteter och gör man fel så blir det helt enkelt ett helvete, på en elfirma så kastas inte ens lärlingar in i en central för att koppla fast dom har gymnasieutbildning med betyg osv osv. Gällande gruppledningarna så kan jag säga att 99% av centralbytena jag har gjort så har jag varit tvungen att skarva någon tråd.
Jag har kopplat el & elektronik i snart 40 år på "hobbynivå" i både bil & starkström men aldrig haft med "moderniteter" som jfb & "nya" automatsäkringar att göra
Därför kan jag inte alla namn men vet hur man räknar belastning så man inte överlastar ledningar/faser etc osv
När sedan någon skriver att det kanske funkar men är mer upprörd över att det ser som om "dvärgarna" är matade uppifrån så undrade jag såklart om de var mer beroende av riktining än en jfb
Väntar förfarande på svar ang det faktiskt
När en säkring är avslagen så är en elektriker självklart van med att det är strömlöst på ovansidan av säkringen, det jag mest funderar över är varför man ska göra sin anläggning tvärtemot så gott som alla andra i landet. Kanske inte har någon funktionell betydelse mer än att man normalt sätt kopplar jfb ovanifrån och har sedan fasskenan under.
Att jag sedan föll för trycket och undrade om han syftade på jfb när han skrev dvärgar var mest för att "sänka mej" till den nivån tråden hamnat på
Tråkigt att du tycker så, men insikten om att du nu vill pilla med något som både kräver behörighet samt att fullständig hjälp ändå kan kosta dig livet om du inte gör exakt rätt för ingen här har fullständig överblick av din anläggning (det finns en anledning till varför elektriker oftast åker ut och tittar på grejerna inna man sätter igång arbetet) gör ju då att både kunniga och okunniga sätter upp ett varningens finger.
Tycker det är tråkigt att vissa ska utmärka sej som de gör men det är väl egentligen deras eget problem mer än nå´n annan men det är aldrig roligt att blir drabbad av dessa personer
Om du kräver fullständig ödmjukhet av de du anser är utbildade (även om dom är unga & nyutbildade) så tänk också på att det är just utbildning som ligger i grunden där du får svar på vad som kan ges svar på utan att någon vill försätta dig i en situation där du ger dig in i ett arbete som av de kunniga tyds ut att du inte har fullständig kontroll över, så var ödmjuk tillbaka och tänk på om du verkligen ska göra det där jobbet utan fysisk hjälp av elektriker.
Glufsglufs skrev:
Nu har iofs debatten ändrat riktning i denna tråden till en vettigare ton/nivå men:
Många anläggningar kanske har blivit "räddade" från "undergång" tack vare varningar och förmaningar, men vad vet jag.
Visst men det kan ju räcka att skriva det EN gång samt att tala om att man inte får göra det,många vet att de inte får men har ändå kunskapen
De flesta som svarar i elforumet är inte så unga, eller beroende på var du sätter gränsen på ung och nyutbildad, jag gick själv ut ur gymnasiet -93 och de flesta jag ser svara brukar ge vettiga och rätta svar.
Har fått intrycket att de vill visa sej duktiga och att alla som inte gått samma utbildning inte ens ska byta glödlampa.lite grovt men många av svaren låter som de kommer från kaxiga 19-25 åringar som tycker att de är världens bästa inom sitt område
Att alla inte kan fackspråk är ju ganska naturligt men också ett problem då när lekman och yrkesman samtalar med samma ord men menar olika saker. Då kan det hända olyckor. Inte alltid lekman verkligen frågar vad som verkligen är vad i fackspråket. Så på det viset är det kanske lite tråkigt att du tar det personligt när någon förklarar vad som är vad.
För att hänvisa till ovan skrivna punkt så en rättning: PEN är gemensam inkommande jord/nolla. (protective earth neutral)
Tog det inte personligt utan detta inlägg var mer en reflektion när jag som sagt sökte mer i forumet efter svar och upptäcker rätt regelbundet samma typ av nedlåtande svar
Att det blir strul när man snackar olika språk är vi helt överens om men att skriva saker i stil med "vet du inte vad en PEN är så ska du inte koppla alls" osv ligger över den gränsen anser jag
Det är just det som är grejen, jag personligen har varit med om en jfb som inte funkat när den kopplades från fel håll men många andra hävdar att det funkar. Jag och kanske iaf 90% av landets elektrikerkår gör nog allt för att få in matning ovanifrån just för att sen kunna köra en fasskena i underkant från faserna på jfb och vidare till säkringarna. Att du sen får negativa svar om dina kunskaper är väl på sitt vis med rätta för nu snackar vi om att koppla en central med saker som du själv anser är moderniteter och gör man fel så blir det helt enkelt ett helvete, på en elfirma så kastas inte ens lärlingar in i en central för att koppla fast dom har gymnasieutbildning med betyg osv osv. Gällande gruppledningarna så kan jag säga att 99% av centralbytena jag har gjort så har jag varit tvungen att skarva någon tråd.
Anledningen till min fråga var somsagt för att slippa byta/skarva kablarna från mätaren men för säkerhets skull så blir det en skarv med kopplingsplint på skena för att få det enlig "standard" för alla lättnad
När en säkring är avslagen så är en elektriker självklart van med att det är strömlöst på ovansidan av säkringen, det jag mest funderar över är varför man ska göra sin anläggning tvärtemot så gott som alla andra i landet. Kanske inte har någon funktionell betydelse mer än att man normalt sätt kopplar jfb ovanifrån och har sedan fasskenan under.
Svar ang fasskenas placering är redan skrivet
Jag vill tro att det de flesta reagerade på var din fråga om varför de blå ledarna var kopplade som de var - vet man inte detta tycker jag de första svaren du fick var helt okay.tomsa1962 skrev:En enkel undring som min ang om det spelar nå´n roll i vilken riktning strömmen går genom en jfb leder till en tråd på 2 sidor men i princip utan svar på frågan utan nästan uteslutande inlägg i stil med "vet du inte det ska du inte koppla","hur ser resten av anläggningen ut","gruppledningarna kommer inte att räcka" osv osv
emigrating skrev:
Eller så hade man bara bekräftat att min tanke var rätt eller fel:O
Men svaren säger troligen mer omde som skrev än man kan ana
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det finns en mängd fel du kan göra när du sätter in en jordfelsbrytare, just fallet där den på något sätt bryter nollan men inte faserna är troligen det värsta man kan göra. Och det är inte alls svårt att skapa ett sådant fel. Det kan fungera ganska länge, så en dag får du ett jordfel, brytaren slår ifrån och huset brinner ned.magnu skrev:Skulle anläggningen över huvud taget starta om man kopplat så illa?
Det jag menar är att jag som nästan kan det här, har svårt att tänka ut några metoder, för att få JFB att fungera, samtidigt som jag gör anläggningen livsfarlig.
Men i och för sig, att koppla jorden rätt, ser jag som något som alltid blir gjort, även om skruven kanske inte blir ordenligt åtdragen. Därför har jag kanske en något begränsad fantasi om hur illa man kan koppla.
Sådana olyckor hände relativt frekvent när det var nytta med jfb i Sverige, inte alla elfirmor begrep hur de skulle installeras.
Vi har trådar här på forumet flera gånger per år med hempulare som antingen lyckas få till ett sådant fel, eller är nära att ställa till det (om de inte frågat här).
Det är oerhört vanskligt att ge råd om hur en central skall kopplas in så här på ett forum. Det finns alltför många möjliga fel att göra, den som ger råd kan inte föreställa sig hur frågeställaren tänker. Risken att det blir fel är för stor.
Jag har inte elbehörighet, jag jobbar dock med elektronik om dagarna, och anser mig veta det mesta om elinstallation. Men att koppla in en central eller en 4 polig jordfelsbrytare ger jag mig inte på. För även om jag vet hur man skall göra så vet jag inte säkert vad det är som jag inte vet. Då låter man bli, vet man inte absolut bombsäkert hur det skall kopplas så låter man bli att koppla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nu överdriver du väl ändå, jag hittar inga inlägg som talar om hur värdelös du är. Så som frågan är ställd så är det i all välmening som du får uppmaningar om att kontakta en elektriker. Vi kan inte veta om du tänkt på allt, och det är en ganska stor operation att byta central. Så det är återigen i all välmening som vi "breddar" frågan och försöker reda ut helheten.tomsa1962 skrev:I väldigt många trådar hoppar det upp debattörer som uppenbart tycker det är skitkul att trycka ner & tala om för andra hur värdelösa å oförstående/okunnig frågedebattören är samt att tala om hur duktig svarsdebattören själv ärSom "äldre" får man snabbt en aning om att dessa debattörer är ganska unga & nyutbildade som "vet allt" eftersom de gått skolan nyss.
Att dessa uppmaningar upprepas beror på citat som t.ex dessa:
Bristande kunskap om JFBer och en viss ovilja att ta till sig hjälp härifrån är ingen bra kombination.tomsa1962 skrev:Jag vet att man inte får men frågan var om de gick att koppla i vilken riktning som helst eftersom det inte står någon på denna
Är väl inte så mycket att göra fel på i övrigt eftersom ledningarna går från brytaren till säkringarna & sedan ut till förbrukarna
Ok men eftersom alla gruppledningarna kommer att bli eller redan är i nydragna så är de väl tilltagna pga kommande byte
Nu har du ritat ett helt korrekt schema i inlägg #27 och kamilenski har ritat en bild på hur det kopplas fysiskt. Där har du kommit en bra bit på¨vägen. Men jag vill fortfarande uppmana till att tänka över alla andra frågeställningar som kommit upp.
Du ska ju byta värmecentralen under också. Det blir alltså tre huvudledningar från huvudcentralen, till värmecentralen, garaget och övervåningen. Spontant ser jag risk för att det blir fullt på kopplingsplintarna, speciellt på huvudbrytarens ingång om dom inte behöver avsäkras. Så, innan du river, kontrollera detta, och vid behov införskaffa ett par kopplingsplintar, t.ex en sådan som fästs på skenan.
Hjälp får du på detta forum. Jag tror inte att du vill råka ut för tvärstopp efter att du rivit dom gamla centralerna.
PS. Riktningen har vi väl rett ut nu? Du vill ju också mata den uppifrån (även om inkommande kabel ska gå till huvudbrytaren istället för JFBn).
Svaret blir samma som för alla brytande kontakter. Säkringar som strömbrytare. Tillverkarna märker anslutningar med t.ex. L. Och pilar sok Ut.
Vad jag minns hade detta med dom rörliga delar att göra. Man begränsar på detta sättet antalet spännimgsatta detaljer. Men om alla håller sig till detta, vet jag inte. Själv kopplar jag alltid enligt rekommendationer och symboler. Aven dom vanliga brytarna.
Vad jag minns hade detta med dom rörliga delar att göra. Man begränsar på detta sättet antalet spännimgsatta detaljer. Men om alla håller sig till detta, vet jag inte. Själv kopplar jag alltid enligt rekommendationer och symboler. Aven dom vanliga brytarna.
Bo.Siltberg skrev:Nu överdriver du väl ändå, jag hittar inga inlägg som talar om hur värdelös du är. Så som frågan är ställd så är det i all välmening som du får uppmaningar om att kontakta en elektriker. Vi kan inte veta om du tänkt på allt, och det är en ganska stor operation att byta central. Så det är återigen i all välmening som vi "breddar" frågan och försöker reda ut helheten.
Att dessa uppmaningar upprepas beror på citat som t.ex dessa:
Bristande kunskap om JFBer och en viss ovilja att ta till sig hjälp härifrån är ingen bra kombination.
Nu har du ritat ett helt korrekt schema i inlägg #27 och kamilenski har ritat en bild på hur det kopplas fysiskt. Där har du kommit en bra bit på¨vägen. Men jag vill fortfarande uppmana till att tänka över alla andra frågeställningar som kommit upp.
Du ska ju byta värmecentralen under också. Det blir alltså tre huvudledningar från huvudcentralen, till värmecentralen, garaget och övervåningen. Spontant ser jag risk för att det blir fullt på kopplingsplintarna, speciellt på huvudbrytarens ingång om dom inte behöver avsäkras. Så, innan du river, kontrollera detta, och vid behov införskaffa ett par kopplingsplintar, t.ex en sådan som fästs på skenan.
[bild]
Hjälp får du på detta forum. Jag tror inte att du vill råka ut för tvärstopp efter att du rivit dom gamla centralerna.
PS. Riktningen har vi väl rett ut nu? Du vill ju också mata den uppifrån (även om inkommande kabel ska gå till huvudbrytaren istället för JFBn).
Jag skrev väl inte direkt att någon hade kallat just mej för värdelös men den allmänan meningen i många svar till olika debattörer är just den eftersom svaren går i den stilen
Bristande kunskap & viss ovilja att ta till sej???
Jag eller vem syftade du på??
Anledningen till att jag frågade var just att jag vill veta mer och vill ha ett enkelt svar på om riktningen spelade nå´n roll eller inte samt om jag hade uppfattat "de blå ledningarnas" placering rätt
Jag har inte ritat det shemat utan hittat det på detta forum
Jag har fått bekräftat det jag frågade om men det är olika åsikter om riktningen genom jfb
Återigen så var jfb kopplad med matning från undersidan i färdigcentral men då hade inte mina kablar från mätaren räckt,därför ville jag flytta upp den till övre skenan samt mata den från ovansidan
Därför frågade jag
Om vidarekoppling ska ske från huvudbrytare blir det trångt men om den inte finns i centralen och vidarekoppling sker från ingånende på jfb så finns det plats MEN det blir som jag åxå tidigare skrivit skarvning med plint på skena
kamilenski skrev:Svaret blir samma som för alla brytande kontakter. Säkringar som strömbrytare. Tillverkarna märker anslutningar med t.ex. L. Och pilar sok Ut.
På min jfb är märkningen:
1 3 5 N
2 4 6 N
Och inkommande ström från brytarens översida går till 2 4 6